Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: Vreemde bobbels op én achter de kaak

  1. #1
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Bij Shafaï zie ik sinds kort (sinds hij uit de rui is) een soort verdikking op zijn kaak en op zijn hals, direct achter zijn kaak.

    Heb het hier ingekleurd:



    (is een globale schatting, want zonder huid vind ik het lastig te zeggen waar het precies zit).

    Je ziet het nauwelijks, je kunt het vooral voelen. Eerst was het alleen op de kaak dat het mij opviel, vandaag ook op de hals. Het zit niet in de holte tussen kaak en hals, maar echt OP de kaak en achter die kaaklijn op de hals.

    Iemand iets soortgelijks gezien/meegemaakt met zijn paard?
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Schijnt te kunnen komen door veel grazen op wat korter gras, als dat nat is, dan kost dat meer inspanning en daar schijnen de speekselklieren wat dikker van te kunnen worden.
    (En voor de zekerheid misschien even zijn temp in de gaten houden.)

  3. #3
    Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Locatie
    Heelsum
    Berichten
    5.647
    Dagboek Berichten
    121

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Moon heeft iets soortgelijks gehad en dat bleek een chronisch ontstoken luchtzak te zijn. Speelt af en toe op. Paarden hebben een extra holte aan de buis van eustasius en die kan wat ontstoken raken, dan krijg je daar een verdikking. De meeste paarden hebben er geen last van, de enige paarden die wel voor behandeling bij een kliniek komen hiermee zijn dressuurpaarden die door de verdikking moeite hebben met nageven. De kuur bestaat uit spoelen bij de kliniek maar is meestal niet nodig.
    Als dat het is moet de verdikking niet gevoelig zijn en het paard is verder meestal niet ziek. Mogelijk komt er ook wat helder of licht gekleurd snot uit de neus.

    Het is ook mogelijk dat door de overgang naar vers gras de speekselklieren wat opgezet zijn. Ook dan geen andere sympromen van ziekte en niet gevoelig. Alleen zitten de speekselklieren lager (die geven nog wel eens verwarring met droes, dat zit wel tussen de kaken en laag achter de kaak).

    Voor de zekerheid even een dierenarts naar laten kijken misschien?

    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    41
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Hmm, mogelijk speekselklieren of luchtzak dus. Ik zal morgen proberen foto's te maken, dat maakt het wat duidelijker.
    Dat is een interessante verklaring, Monique, over dat korte gras. Onze paarden staan inderdaad op heel kort gras (met dagelijks een stukje lang erbij, maar dat is ook snel weer kort)

    De DA komt over 3 weken, voor de inenting. Shaf lijkt nu nergens last van te hebben, is vrolijker dan ooit. Als het er over 3 weken nog is, laat ik de DA wel even kijken. Afgelopen keer had ik een koeien-DA, die ziet volgens mij alleen verschil tussen een dood en een levend paard
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Afgelopen keer had ik een koeien-DA, die ziet volgens mij alleen verschil tussen een dood en een levend paard

  6. #6

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Hier hebben Laika en Queeny dat ook vaak als ze op een kortere wei staan, in langer gras hebben ze nergens last van.

  7. #7
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Afgelopen keer had ik een koeien-DA, die ziet volgens mij alleen verschil tussen een dood en een levend paard
    Opzich toch een essentiële bevinding voor een dierenarts . Een dood paard hoeft per slot van rekening geen antibiotica kuur meer te krijgen

  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    off topic... heb bij Vash in de opfok ook een koeien DA gehad. Er zijn twee DA's op Texel, de paardenman was op vakantie. Toen ik belde zei hij: ik weet niet veel van paarden hoor, ik ben meer van de koeien.... maar Vash liep zo raar van achteren dat ik vreesde voor ataxie, dus ik wilde toch wel dat hij even kwam kijken. De koeienman zei: ik denk dat dit een patella fixatie is (knie schiet dan regelmatig op slot)... en hij had gelijk! Hij belde me er 's avonds nog weer over op omdat hij met de symptomen in de boeken was gedoken. Dat vond ik zo superaardig.
    Ze zijn er dus wel . Maar blijkbaar is die van jou van een andere categorie, Evi .

  9. #9

    Re:Vreemde bobbels op én achter de kaak

    Toch fijn zo'n diagnose van zo'n DA.

    Toch zit er in Oldenzaal een hele grote paardenkliniek die overigens niet overmatig duur zijn.
    www.niettevermijden.com

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •