Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 75 van de 82

Topic: Join up

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Re: Join up

Ik heb jaren geleden Monty aan het werk gezien op video, en dat lijkt mij hetzelfde als zitten op de tribune, denk zelfs dat het nog beter is omdat je bepaalde handelingen nog eens kunt terug spoelen. Dit in combinatie met de bokstopper en het duallyhalster zeg ik...Nee wil geen beschuitje met hem eten.
    Dat beschuitje hou ik toch echt voor Honza

Jarno schreef:
    Precies dat een paard het verschil kent tussen positieve en negatieve stress...

Of dat het paard het verschil kent tussen een spelletje en geen spelletje...

Het zijn Paarden geen mensen!

Stress is geen menselijke gedachte, stress uit zich zowel bij mensen als bij dieren (is een lichamelijk aspect, genoeg te vinden op google), en daarom blijf ik bij mijn stelling dat er een verschil zit tussen positieve stress en negatieve.
    En had ik de methode Monty op Amon losgelaten, ipv Parelli had ik w.s. tot zeker weten, een heel groot probleem erbij gehad, in ieder geval was ik niet op de opbouwende weg die ik nu ben.
    En de spelletjes die je speelt met je paard zijn spelletjes die ze zelf onderling ook spelen (d.m.v. lichaamstaal), dus ook daarin zien ze verschil tussen spel spelen en geen spel spelen.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Even over die 3 tot 4 sessies join up...

Hij bedoelt niet dat je die sessies op dezelfde dag moet doen hé, maar 4 opeenvolgende dagen. En het is de bedoeling dat je na 20 a 30 minuten een sessie hebt gedaan, d.w.z. dat je een een join up en follow up hebt gedaan. (Dus je hoeft hem echt geen 20 minuten te laten lopen).

@ Amon: Soms zie je in de natuur een wolf aan de ene kant van de plas iets drinken, en aan de andere kant een kudde paarden. Waarom lopen de paarden niet weg? Omdat de wolf duidelijk maakt met lichaamstaal dat hij niet gaat jagen. Een paard kijkt dus altijd naar lichaamstaal.
    Daarom denk ik dat paarden de catching game of Join-up niet direct gaan zien als een spelletje.
    Wat ze onderling doen met elkaar zijn de rangen verdelen. Iedereen wie paarden heeft, zal kunnen zeggen dat ze dit niet doen door een vriendelijk woord, en veel tederheid. Dus mijns inziens is een spelletje voor een paard niet meer dan zijn instinct juist opvolgen. Wij spelen daar op in door zijn instincten goed te kennen, en met ons lichaam te communiceren. Zo kunnen we er een spelletje van maken. Voor het paard echter, blijft het mijns inziens instinct. Er komt iemand naar hem toe "Oei ik moet weg lopen", er stapt iemand van hem weg "Ah, ik mag naar hem komen". Niet aaaah de Jarno speelt the gatching game, hoe leuk

Maar dat is mijn mening hé
    Horses and Live, It's all the same to me...

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Wat ik me zo af vroeg he, hebben jullie Monty ooit in de vrije natuur zonder round pen een join up zien doen?
    Zag van de week een filmpje waarin Pat met het paard in een niet omheinde omgeving de catching game aan het spelen was.
    Ik vraag me af of de werkwijze van een join up ook mogelijk is in een open veld. En als ik me dat voorstel dan denk ik dat daar ook een verschil zit tussen de join up en de catching game.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Jan 2006

Yep,

Je kan perfect een join up doen in een open veld. Je moet wel in goeie conditie zijn Of je kan het doen van op een paard zijn rug (zoals hij met Shy Boy heeft gedaan).

In essentie denk ik niet dat er een verschil inzit. In uitvoering mss een paar, maar als je het objectief vanuit het paard zijn ogen bekijkt, dan denk ik dat het precies het zelfde is.

Shy Boy *loost een diepe zucht*, superboek! We hebben zelfs een tinkertje naar hem vernoemd gehad..

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Misschien doe ik de catching game helemaal fout hoor, maar ik jaag m'n paard er nooit bij weg Zodra ze wegloopt, probeer ik de achterhand weg te draaien, soms besluit ze na twee stappen terug te komen, soms na twee rondjes. en dan uitgebreide friendly Het is dus niet bedoeld als straf.
    Het verschil tussen join-up en catching game is dat er bij de laatste sprake is van communicatie! Er is van te voren een communicatie opgebouwd, je paard weet al wat driving van de achterhand betekent. Als hij het op een paniek moment even niet meer weet, dan ga je terug online.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Misschien doe ik de catching game helemaal fout hoor, maar ik jaag m'n paard er nooit bij weg Zodra ze wegloopt, probeer ik de achterhand weg te draaien, soms besluit ze na twee stappen terug te komen, soms na twee rondjes. en dan uitgebreide friendly Het is dus niet bedoeld als straf.
    Het verschil tussen join-up en catching game is dat er bij de laatste sprake is van communicatie! Er is van te voren een communicatie opgebouwd, je paard weet al wat driving van de achterhand betekent. Als hij het op een paniek moment even niet meer weet, dan ga je terug online.
    Nou zo doe ik het dus ook hoor Sanne, dus dit is ook mijn visie van een catching game, en het verschil in mijn optiek met een join up.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Jan 2006

Mjah, in Join up is er toch ook communicatie? Je kan hem eens doen vertragen, je kan hem eens doen versnellen, en dan uiteindelijk laat je uw paard tot bij u komen. Als dit geen communicatie zou zijn

Sommigen denken dat Join up gewoon uw paard blijven wegjagen is tot hij bij u komt, dit is dus helemaal niet het geval

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mja, die film van Shy boy was niet meer echt een join-up, hij heeft gewoon 24 uur achter die mustang aan geraced! En met opstijgen, was dat beestje ook alles behalve relaxed.

Voor mensen met interesse in het handelen van wilde paarden: kijk eens of je de video van National Geographic te pakken kunt krijgen waarin Pat in korte tijd het vertrouwen wint van een wild paard.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Jaaaaaaaa die video is echt wel gaaf!

Vooral dat er bij die paarden aan het eind van de film bloed getapt moet worden of zoiets. De dierenartsen zeggen dat deze mustangs relaxter zijn dan menig gewoon in mensenhanden opgegroeid paard! Da's nie niks!

May the horse be with you!

Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Mja, die film van Shy boy was niet meer echt een join-up, hij heeft gewoon 24 uur achter die mustang aan geraced! En met opstijgen, was dat beestje ook alles behalve relaxed.

Voor mensen met interesse in het handelen van wilde paarden: kijk eens of je de video van National Geographic te pakken kunt krijgen waarin Pat in korte tijd het vertrouwen wint van een wild paard.
    Euh Eveline heb je die video soms nog ? Zo ja, wij hebben een videorecorder, en wanneer kom je weer hier maffen ?
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Jarno
    Mjah, in Join up is er toch ook communicatie? Je kan hem eens doen vertragen, je kan hem eens doen versnellen, en dan uiteindelijk laat je uw paard tot bij u komen. Als dit geen communicatie zou zijn
    dit is volgens mij meer loswerken Ik ben een keer bij kelly marks geweest en daar was het wel degelijk druk zetten tot het paard "tekenen van overgave" liet zien.
    Parelli heeft behalve het hele respect/vertrouwen verhaal, het voordeel dat je een communicatie opbouwd dmv the 7 games. Je hele omgang verandert dus.
    Je doet dus een join-up, het paard ziet je als leider, en je gaat weer door met je slechte communicatie die je daarvoor ook al had, waardoor je het "leiderschap" weer verliest, oftewel je leert zelf helemaal niets.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Jan 2006

Maar dat is nu een heel ander verhaal hé.
    Parelli is het de bedoeling om mensen te leren een horseman te zijn. Dit is Monty Roberts zijn bedoeling niet. Monty Roberts toont dat het anders kan, dat is dan ook alles.

Dit is wat Monty ook zegt, als mensen naar huis gaan, hebben ze weer het zelfde paard dan voordien, omdat ze weer het zelfde doen als voordien. Ook maar logisch...

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb een tijd lang de methode van Emiel Voest gebruikt en ik moet zeggen dat ik het loswerken toch een soort langgerekte join up vind. Met wat stops, tempowisselingen en handveranderen er tussendoor. Maar het blijft ongelofelijk saai voor een paard, Fenna was erna altijd erg beledigd en wilde daardoor niet graag meer komen (dit kwartje viel pas toen ik met PNH begon). Ze vond het maar niets om weggestuurd te worden en doelloos rondjes te moeten lopen in kleine ruimte.... Op een gegeven moment deden we dit wel in een rijbak, dus meer ruimte en ze bleef netjes op de crikel. Maar lol had ze niet.

Voordeel dat we deze manier toch gedaan hebben is dat ik geleerd heb om te werken met life up en down, die je gebruikt voor de tempowisselingen. Nadeel daarvan was wel dat je ze constant blijft gebruiken waardoor je paard super dull word! Fenna was op een gegeven moment amper nog in galop te krijgen
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ik denk dat het heel erg van het paard af hangt hoe hij er op reageert.
    Afgelopen zaterdag is de natural balance hoefsmid lang geweest om Walter te bekappen. Dat was in het begin een drama.
    Uiteindelijk heeft ze door middel van een soort join up Walter heel relaxed gekregen en kon ze hem zo los in de bak bekappen.
    Voor Walter is het de manier om vertrouwen te krijgen en op ons te focussen en niet op alles om hem heen.

Voor een paard als Walter werkt dit dus wel degelijk, en ik moet zeggen dat ik uiteindelijk bij die methode minder stress bij hem zag dan in de periode ervoor.
    Toen hij eenmaal stil stond in de bak was hij zelfs zo relaxed als ik hem nog niet vaak heb gezien

Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten