Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 82

Topic: Join up

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Join up

oei... tja...
    nou daar hebben we het punt dus al...
    Ik heb de boekjes dus niet Dus ik weet niet wat de theorie ervan zegt.
    Wanneer dit het enige is wat er staat, en er verder geen uitleg bij staat gegeven waarom ik het op deze manier op moet lossen, zou ik het niet doen. Ik ben van het type: "ik leer de paardentaal. wanneer mijn paard niet reageert op de manier die ik graag zou willen, moet ik eerst 3 keer naar mezelf kijken, en dan pas naar mn paard."
    Groetjes, Lacuna

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Het komt wel halverwege L2 dus het eerst 3 keer naar jezelf kijken en dan pas naar je paard zit er best wel ingebakken hoor .
    Misschien dat daar het verschil ook wel ligt...
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

In 2003 heeft een groep naamsbekende ethologen ( w.o. Kiley-Worthington, Hanggi, Burton ) een communiqué uitgegeven over de join-up.

Heb me zojuist suf gezocht op oude computer (speciaal daarvoor aangesloten ) en.... gevonden !!!.

Hierbij de attachment. Groetjes, Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Heel interessant! Ik zie dat het uit een oude Cavallo komt, dan moet ik hier ook ergens het oorspronkelijke artikel in huis hebben (heb alle oude jaargangen van Cavallo via E-Bay weten te bemachtigen) maar ik ben nog pas in de 1e jaargang, dus ik ben het nog niet tegen gekomen. Merendeel vindt de join-up dus niet natuurlijk.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Wat ik er nu van lees stellen ze ook vraagtekens bij het likken en kauwen ... Iig geven ze er een andere uitleg aan dan bijv parelli ... Youre thoughts ?
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Actief Forumlid Vita's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

TJa dat geeft me wel te denken. maar ook daar staat dat dit per paard verschilt en dat hij als onbekend persoon iets wil. Ten eerste ben ik voor mijn paard niet onbekend en ten tweede dat dit per paard verschilt wist ik al want het paard van mijn vriendin reageert totaal anders dan mijn paard. Als mijn vriendin dit bij haar paard oet dan denk ik ook soms wel dat hij inderdaad stress heeft.

Mijn ik blijf erbij dat een join up mijn paard positief veranderd heeft!!

Forum Meubilair promptertje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Dagboek Berichten
    14

Mijn persoonlijke ervaring met join-up: paard schrok zich helemaal wild, stond me met grote angst-ogen aan te kijken. Echt zo'n blik van "wat heb ik fout gedaan dat je me wegstuurt!?". Heb toen maar besloten dat het voor ons niet ging werken.

Gek genoeg werkt catching game wél zonder schrikreactie op te roepen, maar ik zou eens diep na moeten denken wat dat verschil veroorzaakt. Ik heb het gevoel dat ze dat toch meer als een spelletje benadert.

Over kauwen en likken heb ik geen idee, sorry. Mijn paarden doen dat vaak nadat we iets hebben gedaan waarvan ik heb aangegeven dat ik uitermate tevreden ben over de uitkomst. Het komt in ieder geval niet over als een gevoel van "opluchting", maar ik ga er de komende tijd eens speciaal op letten.
    "Patria est ubicumque est bene." - Cicero

Tja laz gaapt/smakt/likt imo ook niet uit "stress" relieve maar meer als klik (zo lijkt t iig voor mij). Erg lastig dit hoor zeker nu ik het stuk helemaal gelezen heb .*gaat heel erg opletten

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ik denk dat er twee vormen van stress zijn, de negatieve en de positieve. Beiden zijn stress en kunnen dus de reactie's likken, kauwen en gapen oproepen. Je zult denk ik dan moeten kijken bij welke vorm het paard deze symtomen gaat vertonen. Als ik sommige join ups zie waar het paard staat te trillen en zweten van angst, opengesperde ogen en neusgaten, en dan maar ten einde raad likkend en kauwend op je toe komt, dit geen positief beeld is en dus ook geen vorm van positieve stress.
    Maar als ik Amon, leftbrained, ontspannen met zachte ogen na een moeilijke oefening zie likken en kauwen dan zie ik dit als wel als positieve stress, hij verwerkt het, accepteert het, en heb nergens het idee dat ik iets overvraag van hem, of dat ik hem in een situatie geduwd heb die hij niet aankan.
    En daarom zie ik de join up niet als een fijn communicatiemiddel met een paard. Een paard in de negatieve stress duwen is voor mij niet opbouwend. En om die reden wil ik daar niet aan beginnen, ik zie het doel er ook niet van in, het wordt mijn inziens ook te makkelijk gebruikt door mensen zonder de gevolgen of achterliggende reden te weten.
    www.crystal-carving.com

Nette uitleg amon ben ik het wel mee eens

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Precies dat een paard het verschil kent tussen positieve en negatieve stress...

Of dat het paard het verschil kent tussen een spelletje en geen spelletje...

Het zijn Paarden geen mensen!

Ook zegt Monty Roberts in zijn boek dat je maar 4 join ups, op 4 opeenvolgende dagen moet doen met een paard. Dat is dan haast het maximum. Voor de rest moet je alleen de join up principes gebruiken. En dat zijn: Als het paard weg gaat, stuur je hem weg, als hij naar jou kijkt, draai je je om en stap je weg... (sounds familiar hé? )

En over liking en chewing, ik geloof niet dat een paard stress heeft bij liking en chewing. Als mijn paard begint te kouwen, ziet hij er zeer relaxed uit, zijn hoofd is laag, en zijn neusgaten zijn niet opengespreid. Een paard dat stress heeft zal zijn hoofd zeker niet laag houden, en zal zijn neusgaten openspreiden, en daar nog bij zijn spieren opspannen. Geen van deze dingen heb ik al gezien bij een paard dat rustig aan het kauwen is.

Dus conclussie: Als je join up wilt doen, koop dan het boek "From my hands to your hands" en lees alles keurig. Doe het ook niet bij het braafste paard van de wereld (is nergens voor nodig) EN doe het niet heel veel maar beperk je tot max 1 a 2 keer.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Actief Forumlid Mellien's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005

Voordat ik aan Parellie begon heb ik ook wel jojn-ups gedaan volgens de Voest manier en merkte dat paarden er heel verschilend op kunnen reageren. De één liep braaf zijn rondjes en wilde ook wel komen als je klaar was met hem wegdrijven, de ander vond het echt niet nodig om rondjes te rennen in een afgesloten ruimte, je komt immers nergens? Maar als ik nummer twee eenmaal aan het lopen had, had ik wel zijn aandacht, veel meer als voor de join-uip en kon ik veel beter met hem werken. Een derde paard wat ik ken (een heel dikke Fjord overigens ) ging alleen maar keihard rennen. DIe sloofde zich ontzettend uit want rennen moest toch? En daar was hij ook niet gauw mee klaar.

Wat ik wel leuk vond aan de manier van Emiel Voest is dat hij ook nog aangeeft wat je nog meer met het join-uppen kan doen. Ik weet niet meer precies hoe het zat maar je kon op een gegeven moment door het bewegen van je handen heel nauwkeurig het tempo aangeven. Dan kon je het paard laten verruimen en verkorten en overgangen laten maken. Zo kon je een paard op lichaamstaal heel precies rondsturen en dat sprak me wel aan.

De manier van Roberts vind ik niet zo. Ik vind het ergens best een agreessieve methode omdat je paard zo streng en consequent wegstuurt terwijl het jou niks gedaan heeft. Het op deze wijze in een half uur zadelmak maken van paarden vind ik al helemaal raar. Want natuurlijk gaat dat beter als een paard een half uur lang hard heeft moeten rennen en zich ergens heeft moeten onderwerpen aan de mens. Volgensmij is er dan nog maar heel weinig keus aan het paard.

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mellien

De manier van Roberts vind ik niet zo. Ik vind het ergens best een agreessieve methode omdat je paard zo streng en consequent wegstuurt terwijl het jou niks gedaan heeft. Het op deze wijze in een half uur zadelmak maken van paarden vind ik al helemaal raar. Want natuurlijk gaat dat beter als een paard een half uur lang hard heeft moeten rennen en zich ergens heeft moeten onderwerpen aan de mens. Volgensmij is er dan nog maar heel weinig keus aan het paard.
    Geloof mij vrij, Monty laat zijn paarden geen half uur hard rond rennen
    En ook helemaal niet hard. Zelf gezien met mijn eigen ogen En geloof mij vrij, ik ben gaan kijken niet met het gedacht, oooh zo leuk Monty Roberts, maar echt met een kritische blik.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Mellien, wat jij beschrijft van Voest is toch gewoon het Loswerken? Dat heeft weinig met Join-up te maken (net zo weinig als liberty van Parelli in een roundpen verband houdt met een join up...)

Gister ff in het nieuwe boek van MR gekeken: staat een enorme uitleg over hoe je de bokstopper gebruikt, en dat wordt aangeradan om vooraf 4 sessies van 20 tot 30 minuten join-up te doen

Overigens: de catching game is, als je zelf eenmaal op dat nivo bent aangekomen dat je eraan toe bent, ook te gebruiken wanneer je voor het eerst met een nieuw paard begint hoor. Het paard leren denken dat hij controle heeft over jouw beweging
    Frans heeft dat met Shafaï gedaan in de 1e week dat hij daar stond. In zoverre komt het overeen met join up dat je je paard laat lopen, van je af drijft, en dat je paard uiteindelijk naar je toekomt. Alleen het tussenliggende proces verloopt wel ff wat anders dan bij een gemiddelde join up.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Gister ff in het nieuwe boek van MR gekeken: staat een enorme uitleg over hoe je de bokstopper gebruikt, en dat wordt aangeradan om vooraf 4 sessies van 20 tot 30 minuten join-up te doen
    3-4 sessies van 20-30 min. VOORDAT je begint met het gebruiken van de boktstopper. Met boktstopper natuurlijk ook nog wat sessies, en ook nog wat werk met de lange lijnen want daar gaan ze ook nog wel eens van bokken (lijnen tegen kont en achterbenen) maar dat is dan weer een mooi leermoment (Ja zo staat het er echt!). In een klein blokje naast de uitleg staat dat je je paard nooit pijn mag doen en nooit hulpmiddelen mag gebruiken die je paard pijn doet... die man heeft echt humor . Ook stond er in het lijstje dat je een bokkend paard nooit mag slaan!(dat kan ie namelijk prima zelf als ie begint te bokken )
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten