Pagina 2 van de 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 82

Topic: Join up

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: Join up

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door malenka

Als mijn paard weg loopt met het in vrijheid spelen zorg ik dat het weer op mij gaat letten, desnoods door hem een richting op te sturen. Maar het is niet te vergelijken met een paard botweg langs de rand van het gebied te laten rennen tot het zich over geeft.
    Tenminste... ik vindhet nogal een verschil, het gaat namelijk op een geheel andere manier.

Ik snap het niet helemaal goed, je stuurt je paard een richting op... Hoe doe je dat dan? Ik bedoel maar, als Shiva mij niet meer volgt in de wei dan gaat ze haar eigen weg en crosst ze maar hoor, kan ik haar niets meer schelen. Hoe kan ik haar dan duidelijk maken welke richting ze opmoet? Als ze niet op mij let?

Je hoeft je niet schuldig te voelen ofzo. Ik neem aan dat je er wel rekening mee houd dat ze het niet kwaad bedoeld?
    Ik zou zeggen dat zodra ze de kant op loopt die jij wilt (en ze dus luistert) je haar gewoon weer naar je toe kan laten komen. Niet tot ze zich helemaal over geeft en onderdanig doet. Ik neem namelijk aan dat je dat bij je vrienden ook niet doet. (ze laten kruipen en smeken om weer bij je te mogen komen terwijl ze je helemaal niks misdaan hebben)

Ik teken het nogal zwart wit af misschien. Maar dat is alleen om de uitleg een beetje duidelijk te laten.

Ik snap wel het voorbeeld met de vrienden, dat is inderdaad wel zo. In dat opzicht is het wel logisch dat, als ze even geen aandacht heeft voor mij, gewoon aandacht terug zoeken.
    Ik kan dan ook haar achterhand wegwijken, dan komt ze zowiezo altijd terug naar mij, maar dat lijkt me zo haar terugsmeken, daardoor krijgt ze toch niet echt respect? Of wel?

Groetjes
    Een kant op sturen is dus de richting bepalen waarop je het paard laat lopen/ weg stuurt. Je kunt het zien als het begin van de join up. Alleen ga je nu niet door maar haalt het paard al eerder naar je toe. Ik heb niet hetidee dat je zo onderdanig bent. Jij geeft immers aan wat er gebeurd. daarna ga je gewoon weer verder met het werken/spelen.
    Ik neem aan dat je in het werk ook altijd rekening houd met wat je paard wel of niet leuk vind. Zodra ze er is ga je dus een oefening er achter aan doen die op dat moment goed uit komt en zij niet verschrikkelijk vind om te doen (zou ze gelijk weer weg gaan en dat is nou net niet de bedoeling, want jij laat zien dat het leuk is om bij jou te blijven)

Maar dit zijn alleen maar ideen van mij hoor die ik langzamerhand heb op gedaan onder het werken met een "probleempaard*", Milka.

* (opmerkingen als: "breng hem toch naar de slager en koop een nieuwe" waren niet ongebruikelijk)

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Join-up op zich si enit genoeg maar ik herhaal hem wel af en ote in de wei bijv. als mn paard het op een egkke manier in de kop krijgt in ene weg te lopen. Dan doe je een join-up en is het weer oke. En bij dominant gedrag si het ook zeer effectief.
    Ik zal ook zeker niet zeggen dat het niet effectief is!
    In sommige gevallen is een soort join up ook echt nodig.
    Maar de vraag is of het resultaat wat je er mee behaald ook het resultaat is dat je wou hebben?

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Resultaat dat ik wil is een respectvol paard die niet mijn persoonlijke ruimte binnenstormt en open staat om een gesprek met mij te veoren op basis van lichaamstaal. En ja.. dat heb je bereikt.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik zou zeggen: laat het dan lekker zo, tenzij je denkt dat er andere/nieuwe dingen moeten gebeuren die niet gaan. Dan ga je gewoon weer op zoek naar iets waar het wel mee lukt.
    Veel plezier nog met je paardje. Fijn dat het bij jou wel het gewenste resultaat heeft!

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Sorry, ik snap de inslag van je laatste antwoord niet helemaal??? Is dit sarcastisch bedoeld en wat bedoel je met dat ik iets anders meot zoeken als het hiermee neit meer lukt? Ik doe ook gewoon aan parelli en dressuur naast de join-up, maarhet is wel een nuttige aanvulling voor mij en zeker bij het werken met een hengst.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

nee, ik bedoelde het alleen maar goed! Ik had even smileys moeten gebruiken om het duidelijk te maken misschien...
    Ik bedoel dus ook zeker niet dat je het niet gaat redden met de join up. Voor jou geeft het goed resultaat. Daar ben ik blij om voor jou.
    Ik vind het goed dat je ook andere methode gebruikt... dat wel
    Maar slecht bedoeld was het zeker niet. Nu ik het eens na lees kan ik me best voorstellen dat je dat dacht. was dus echt niet de bedoeling!
    Wie ben ik om een ander te gaan vertellen wat wel of niet goed is en wat je wel of niet moeten doen? Ik kan alleen mijn ideen en ervaringen delen. Meer niet.
    Maareh... ik geef toch ook aan dat het in sommige gevallen door mij ook gebruikt zal worden. Alleen niet zo snel.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Nee, ik had nog niet geoordeeld hoor, maar wist even neit hoe het bedoelt was en om dan een bepaalde reactie te gaan geven slaat ook weer nergens op, haha.

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Een kant op sturen is dus de richting bepalen waarop je het paard laat lopen/ weg stuurt. Je kunt het zien als het begin van de join up. Alleen ga je nu niet door maar haalt het paard al eerder naar je toe. Ik heb niet hetidee dat je zo onderdanig bent. Jij geeft immers aan wat er gebeurd. daarna ga je gewoon weer verder met het werken/spelen.
    Ik neem aan dat je in het werk ook altijd rekening houd met wat je paard wel of niet leuk vind. Zodra ze er is ga je dus een oefening er achter aan doen die op dat moment goed uit komt en zij niet verschrikkelijk vind om te doen (zou ze gelijk weer weg gaan en dat is nou net niet de bedoeling, want jij laat zien dat het leuk is om bij jou te blijven)

Maar dit zijn alleen maar ideen van mij hoor die ik langzamerhand heb op gedaan onder het werken met een "probleempaard*", Milka.

* (opmerkingen als: "breng hem toch naar de slager en koop een nieuwe" waren niet ongebruikelijk)
    Dankjewel voor de uitleg Malenka, ik snap het nu wel denk ik. En het is inderdaad zo dat ik probeer te letten op wat ze leuk vindt en wat niet, maar het lijkt me dat ze niet zo veel leuk vindt . Behalve eten of zo, en ik merk dat ze een aai in haar hals ook als maar leuker begint te vinden. Dus meestal aai ik haar eens goed als ze terug bij mij komt en soms mag ze ook eens eten.

Wel stom dat mensen zo'n reacties geven op je paard, was het zo erg dan? Amai, toch een dikke proficiat dat je het gehouden hebt (ik zou het niet over mijn hart krijgen een paard naar de slager te doen...).

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

dat we hem gekocht hebben kwam door mijn moeder, die werd verliefd. Dat we hem gehouden hebben ook. Ik was nog maar 11 toen we hem kochten. Toen ik 12 was zijn we begonnen met NH.
    Dat heeft toen 2 jaar geduurt. Ik heb in die tijd enorm veel geleerd. Maar als ik er op terug kijk vraag ik me wel een af hoe ik mezelf uit het ziekenhuis heb gehouden.
    Hij viel je namelijk aan met longeren of ook maar een beedje druk op voeren en hij zorgde er voor dat je er minimaal 1 keer af lag. Nu moet ik er af en toe om lachen. Maar reken maar dat ik veel heb staan vloeken en huilen in de bak!

Maar uiteindelijk is alles helemaal goed gekomen. Ik heb nu een super paardje. We hebben hem nu 7 jaar.

Petje af voor je doorzettingsvermogen!

May the horse be with you!

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Amai proficiat zeg! Je moet het maar kunnen en durven! En dan zou ik al klagen over Shiva .

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    'Zomaar' opjagen volgens de traditionele betekenis is iets wat ik niet binnen NH vindt passen. Maar Marina bedoelt vast een soort van loswerken ipv de paarden doelloos door de bak laten crossen om zijn energie kwijt te laten raken...
    Ik bedoel daar idd wat naders mee
    We doen dit nog wel eens met zn 2en in de bak met meerdere paarden. Het is echt leuk om ze zichzaggend de bak door te sturen De paarden hebben er ook duidelijk schik in en ze komen meteen naar ons toe als we het vragen
    Hoe ik het dan doe is toch wel anders als met loswerken, omdat mijn paard hierin een enorme vrijheid heeft (kan het niet goed uitleggen, maar het verschil is er weldegelijl )
    Het tradiotionele opjagen heb ik naar mijn weten nooit gedaan, ook niet voordat ik me verdiepte in NH

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ik heb heel veel gedaan met de methode van Voest en daar deed ik dan ook wel de Join up. Had me toen nog niet echt verdiept in Parelli en kreeg les van iemand die die methode toepaste. Moet zeggen dat ik wel heel veel resultaat gehaald heb, met betrekking tot het te pakken krijgen van mijn paard in de wei en vertrouwen opbouwen.
    Nu ben ik meer bezig met parelli, omdat je naar mijn idee er iets verder mee kan komen.

Actief Forumlid Vita's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Mijn paard heb ik gekocht toen ze 2,5 was!! Altijd alleen gestaan in een klein paddockje en buiten gezet met ketting door de mond niet mijn idee van een paard goed behandelen maar ok dat daar gelaten.

Dus ik lekker bezig met mijn paard al viel dat zwaar tegen. Omver getrokken worden op mijn tenen staan kortom geen respect al all!

Naar demo geweest Monty Roberts en halster gekocht.

Join up gedaan en ze veranderde meteen wat gedrag betreft. Ik was nu de leider en ze had respect voor mij!! En ze vertrouwde mij ook compleet. Heb haar zelf ingereden en haar vertrouwen en respect voor mij zijn nog steeds goed!!

Ik heb dus zeker heel veel profijt gehad met join up.

Mijn paard werd ook super relaxed ervan. Ik heb nooit het idee gehad dat mijn paard vond dat ze gestraft werd voor niks maar wel dat ze mij ging zien als haar leider en dat ze naar mij moest luisteren en ik niet naar haar!!

Maar ik heb ook wel ondervonden dat dit per paard erg kan verschillen. EEn paard van mijn vriendin reageert hier namelijk heel anders op.

Het verschilt dus wel degelijk per paard denk ik.

Persoonlijk vind ik dus een join up echt niet verkeerd.

Gr Lidia

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Mijn paard liet zich ook niet vangen op de wei, en was van alles bang. Na 2 Join Ups laat hij zich nu altijd vangen, en als je direct na join up met allerlij voorwerpen afkomt, kan je hem bijzonder snel aan laten wennen. (Ik zeg niet dat dit bij Parelli niet lukt ofzo eh, gewoon, na join up lukt het ook goed)

Ik heb wel het boek van Monty Roberts "from my hands to your hands" waar alles keurig staat uitgelegd hoe je het moet doen. Dit raad ik dan ook iedereen die een join up wil doen aan om eens te lezen alvorens te beginnen.

En de doodstraf theorie is mijns inziens onzin. Er is nog een verschilletje met de natuur, waar er wolven en dergelijke op de loer liggen, en een paddockje, waar hij dagelijks in loopt.

En dat sommigen beweren dat het paard emotioneel en fysiek een opdonder krijgt, is ook onzin, als je de join up correct doet. Ik kan gemakkelijk een succes join up doen in 7 min, zonder dat het paard daarvoor 7 min moet galoperen. En heb nog nooit een paard gehad dat na 7 minuten draven al kapot is Ook is het paard na een join up bijzonder cooperatief, en zeer rustig. Meestal laat hij zelf zijn fl**t hangen (wat er op wijst dat hij op zijn gemakske is)

Het valt me op dat sommige mensen vanaf zij de naam Monty Roberts horen, meteen hem beginnen afbreken, zonder eigenlijk boeken en dergelijke van hem te hebben gelezen. Het grappige is dan nog dat ze net het zelfde doen dan join up maar anders verwoorden . Vergeet niet dat Monty Roberts al tal van toppaarden heeft getraind, en dat hij wereldbefaamd is.

Als slot wil ik er wel bij vermelden dat je met Parelli uiteraard veel verder komt. Parelli is dan ook echt specifiek gemaakt om thuis met uw paard bezig te zijn hé

That's all I have to say about that
    Horses and Live, It's all the same to me...

Pagina 2 van de 6 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten