Oorspronkelijk Geplaatst door
malenka
Voor mensen die ervaren zijn in het verstaan van de paardentaal met hele lastige (lees: gevaarlijke) paarden vind ik het een goede oplossing. Maar er zijn maar weinig paarden echt gevaarlijk. de rest van de paarden zou het dus niet moeten doen (vind ik).
waarom ik het niet zo goed vind?
Een paard in het wild gebruikt het uit de kudde sturen als ultieme straf. vergelijkbaar met de doodstraf van ons. het paard is buiten de kudde namelijk ten dode opgeschreven...
het leidende paard zal dit dus alleen doen als het "lastige"paard te veel tijd en moeite kost waardoor ze haar andere taken niet uit kan voeren (gevaar in de gaten houden, kudde leiden). je kunt je vast wel voor stellen dat als ze alleen met dat paard aan de gang is de rest gevaar loopt.Het paard wordt dus alleen in uiterste nood bij de kudde vandaan gestuurd.
wat doen wij dan als we een join up gaan doen?
We sturen het paard weg al voor hij ook maar iets heeft gedaan! En dat noemen we dan natuurlijk gedrag! Nou mooi niet dus...
Als het paard jou nou in gevaar brengt is er dus wel een reden om het paard weg te sturen. dan is het immers net als in het wild een bedreiging.
Bladwijzers