Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 82

Topic: Join up

Re: Join up

Faam zegt niets over de kwaliteiten van een horseman. Het enige "horseman" van monty is dan die join up. De join up is fysiek niet zwaar mentaal des te meer. Je stuurt je paard zonder reden weg van iets wat veilig moet zijn (jij) .

Verder zijn er nog heel veel dingen die Roberts geen NH maken: zoals de waardigheid van het paard(iets dat ie volkomen over het hoofd ziet), verder bestaat alles na de join up uit pure quickfixes...
    www.niekelings.nl horsemanship op maat

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

Dat faam niets zegt over de kwaliteiten van een Horseman is wel waar. Maar langs de andere kant, zonder kwaliteiten ga je ook geen faam krijgen hé. Hij heeft toch al wat toppaarden getrained.

Wel is het zo dat er na join up niets meer te vertellen valt buiten quick fixes, wat wel jammer is. Maar ze werken wel. Monty zal nooit zo een band krijgen met een paard dan als je parelli doet. Maar dat is ook zijn bedoeling niet.

Dat een Join up mentaal een opdonder is dat weet ik niet, dat kan jij ook niet weten, dat weet alleen het paard. Maar als ik een paard zie, die net join up heeft gedaan, ziet hij er zeer ontspannen uit. Wat er dan volgens mij op wijst dat hij niet ontevreden is, of over gespannen.
    Horses and Live, It's all the same to me...

Of ik dat kan weten of niet : Kudde gedrag : Een paard buiten de kudde is niets -instinct vertelt hem dit ook- een paard wordt buiten de kudde gestuurd als hij een fout heeft begaan als straf. Jij bent de leider en dus samen met je paard een kudde 1 en 1 = 2

Mijn theorie over het ontspannen zijn. Een ontspannen paard trekt minder de aandacht dan een gespanne paard in de kudde...

Actief Forumlid Jarno's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006

mjah, dan zou je uw paard nooit mogen wegsturen, dus dan zou circling game even hard zijn voor het paard. Of uw paard gewoon longeren zou ook zo zwaar zijn dan. En de theorie van een ontspannen paard in de kudde klopt niet. Want als 1 paard gespannen is in de kudde gaan ze allemaal gespannen worden. Maar ja, volgens mij is dit een discussie zonder einde Ik denk als je een join up goed uitvoert dat het een positief effect geeft, en dat je zeker geen paard kwaad doet.
    Horses and Live, It's all the same to me...

in circling zit een doel en is emotioneel niet het zelfde. Verder circle je ook niet langer dan een aantal ronde.

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Catching game van parelli is bijna hetzelfde als de join up van Monty maar ik vind dat Parelli beter uitlegd wanneer je het moet gebruiken. Zo heb ik Monty al een aantal keren een paard weg zien sturen wat hem al lief vanaf het begin achterna liep (maarja de show must go on). Zo krijgen toeschouwers een verkeerd beeld. terwijl bij de catching game het gebruik duidelijk is. Alleen te gebruiken als het paard uit zichzelf van je wegloopt.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Idd bij catch me game is het keuze van het paard : weglopen. Dit is bij een joinup over het algemeen niet het geval

Aangemeld
    Apr 2004

Soms ook wel (bij join up) maar het is in ieder geval minder duidelijk.
    Maar wat voor gevolgen heeft deze 'bekentenis' Nieck voor je argument dat het "De join up is fysiek niet zwaar mentaal des te meer. Je stuurt je paard zonder reden weg van iets wat veilig moet zijn (jij) . "

Het paard gaat weg bij je (daar zal ie vast wel een reden voor hebben) en je jaagt hem net zo lang op totdat ie je weer aankijkt/naar je toe komt. Wat maakt het verschil dan tussen catch me game en een join up?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Bij een join up wordt het paard over het algemeen weg gestuurd, bij de catch besluit t paard zelf er vandoor te gaan Meschien wat assistentie van els of iemand die dit wel helder op papier gaat krijgen . Ik ga dit niet helder op het digitale papier krijgen

Aangemeld
    Apr 2004

De theorie van de join up gaat er ook vanuit dat het paard ervoor kiest om weg te lopen en dat je dan een join up uitvoert. Hoe is het dan verschillend?

Tjah theorie is 1 waarom is dat dan niet terug te zien in de uitvoering ?

Aangemeld
    Apr 2004

Nu draai je om mijn vraag heen Niek
    Ik vind het ook jammer dat het in praktijk soms niet zo gaat maar laten we het nu eens in theorie bespreken

Zoals ik al aangaf, ik krijg het verschil niet helder op papier. Ik probeer het om deze reden dus ook niet om verwarring te voorkomen.

Actief Forumlid Lacuna's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Volgens mij is er weldegelijk verschil.
    Op het moment van de catching game waren je paard en jij al ergens mee bezig. Op een gegeven moment besluit mijn paard "nou, uhh, bekijk het maar, ik ga hier weg hoor" en dan zeg ik tegen mn paard "Ok, prima. Opzouten. Ik hoef je hier ook niet" Tot het moment blablabla...Op dat moment straf ik mijn paard voor het weglopen van mij.
    Op het moment van de join-up was ik volgens mij nog helemaal niet bezig met mn paard. Mn paard geeft aan door niet te willen komen dat het bij mij helemaal niet leuk is. Vervolgens zeg ik tegen mn paard "nee, het is ook niet leuk, wegwezen..." net zo lang tot hij zich overgeeft, en blablabla.
    Het grote verschil is voor mij dus dat catching game vanuit het al gewonnen leiderschap een methode is om je paard te straffen voor ongewenst gedrag. Een join-up is een methode om je paard zo gek te krijgen dat hij toch maar opgeeft en je als leider accepteerd.
    LET WEL!! dit is MIJN interpretatie, en ik kan het absoluut behoorlijk fout hebben!! monty roberts is niet mijn terrein, en mijn kennis over zijn methode is beperkt! Ik ben hier ook maar om te leren...
    Groetjes, Lacuna

Aangemeld
    Apr 2004

Zo gebruik ik het ook meestal hoor.. maar in de boekjes wordt het uitgelegd als de roundpen ingaan, rondje lopen en kijken of het paard volgt zo niet dan beginnen met catch me game. Geen verschil met join up dus?

Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten