Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Pony loopt rondjes

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Pony loopt rondjes

Afgelopen weken is bij ons op het rechthoekige weiland een hoefslag in de vorm van een cirkel ontstaan. We hadden het vermoeden dat een van onze stalgenoten zijn pony in de wei gelongeerd had. Dit vermoeden was echter vrij onwerkelijk. Want wie longeert zijn pony nou zo lang dat de graspollen er uitvliegen en er een hoefslag in de wei ontstaat? En hoe houdt je je pony op precies dezelfde afstand zodat er een perfecte cirkel ontstaat?
    Gisteravond hebben we de dader ontdekt. Een van de pony's loopt constant exact hetzelfde rondje in de wei . De eigenaresse van de pony heeft de afgelopen twee weken niet op haar pony gereden en haar conclusie is dat haar pony zelf maar haar dressuuroefeningen aan het doen is .

Het gedrag van die pony spookt steeds door mijn hoofd. Ten eerste vind ik het enorm knap dat de pony steeds exact hetzelfde rondje in de wei loopt. Ten tweede vraag ik mij af waarom de pony constant rondjes aan het lopen is. De pony heeft last van zomerexceem. Ik kon bedenken dat ze misschien gaat lopen om zo min mogelijk last van de vliegjes te hebben. Maar waarom zou ze dit in zo'n perfect rondje doen?

Hebben jullie wel eens een soortgelijke situatie mee gemaakt? Of hebben jullie enig idee waarom deze pony perfecte cirkels loopt?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re:Pony loopt rondjes

Wat een bizar beeld.. doet me bijna denken aan die ijsbeer in Artis die zo heen en weer loopt
    Heb geen idee... maar wonderlijk is het inderdaad wel!

Dit is puur verveling, sophie heeft dit ook heel lang gedaan, ze moest toen ik bij haar kwam op een klein stukje omdat ze flink moest afvallen en toen ging ze 8jes/rondjes/vierkantjes etc.. lopen
    we hebben toen een stuk heel kort gemaait en haar daarop gezet (groter stuk dus) en toen viel ze af en ze stopte met het gedrag

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Wat apart!
    Ik kan me voorstellen dat een paard dat zou doen als het rondje er al is zegmaar. De paarden in Voorthuizen lopen ook altijd dezelfde paadjes, omdat daar een soort hoefslag ontstaat.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Apr 2004

Marjo, de situatie is hier wel degelijk anders dan de situatie die jij beschrijft. Ze staan namelijk op een groot weiland met acht pony's en voldoende gras. En het opmerkelijke is dat ze exact dezelfde cirkels loopt (allemaal linksom ) en het weiland niet vierkant is.
    De eigenaresse heeft gister het gedrag van haar pony gefilmd, ik zal eens kijken of ik dat filmpje hier kan posten.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Heb het in Wageningen wel gezien, een pony die (ongeacht in welke wei ze stond) een cirkelvormig pad aanlegde. Ze lopen dan echt heel precies over hetzelfde pad. In een nieuwe wei, legde ze gewoon een nieuw pad aan... Maar waarom... (weet ook niet meer of het een exceem-paardje was)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hoe groot zijn de cirkels?
    Dat de pony altijd dezelfde kant op gaat verbaasd me niet.
    Maar echt het rondjes lopen zo in de wei wel enigzins. Lijkt toch echt stereotype gedrag net zoals ze op stal kunnen doen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Apr 2004

Eveline, bijzonder verhaal! De omschrijving van het cirkelvormige pad komt helemaal overeen, alleen heeft deze pony dit gedrag naar weten van de eigenaresse nooit eerder vertoond. Jammer dat je niet weet waarom die pony in Wageningen dit gedrag vertoonde..
    Dyonne, de cirkel heeft een diameter van ongeveer 17 meter. Het gaat dus om vrij grote cirkels.

Ik heb nogal wat ervaring met eczeem paardjes en "raar" gedrag. Klinkt een beetje raar maar ik vind het heerlijk om ergens in de wei te gaan zitten en paarden te gaan bekijken wat ze zoal doen. Doe ik al jaren, misschien ook een tik?? zelfs in de vakanties betrap ik mezelf er op
    Nu zat ik toen, alweer enkele jaren geleden, langs een weiland waar een kudde paarden stonden en een aantal eczemers ertussen, die kon je duidelijk herkennen doordat ze dekens om hadden. Het liep tegen het einde van de dag begin avond. Alle paarden stonden lichtjes te dutten een enkeling at. Maar de eczemers deden in mijn optiek wel erg appart. Zij waren net zoals jij schreef bepaalde patronen aan het lopen en dan achter elkaar. De een liep met zijn neus in de staart zwaai van de ander. De voorste had alleen pech...die had niets voorzich dus die schudde regelmatig met zijn koppie.
    En steeds weer exact het zelfde rondje.

Later heb ik dit op meerdere plaatsen gezien bij paarden die jeuk hadden. Zij liepen bepaalde rondjes keer op keer. \Deze rondjes waren niet gerelateerd aan de vorm van het weiland, het was willekeurig. Het waren geen gewone looproutes die je altijd in de wei hebt. Ook ik heb die in de wei ze gaan altijd een bepaalde route van en naar de drinkbak en zo.
    Denk dat dit een vorm van frustratie is. Maar weet even niet zo direct een oplossing, maar is denk ik wel belangrijk om die te zoeken.
    of voor afleiding te zorgen. Dit kan geestelijk nooit goed zijn.
    Misschien wat takken in het land gooien oid. Kijk eens wat ze doet als er een opstakel in haar rondje wordt gelegd of zij er dan overheen gaat of een andere route ontwikkeld.

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Auke heeft dit ook een tijdje gedaan een paar jaar geleden.
    Hij heeft ook zomereczeem, ging tot dan toe eigenlijk het hele voorjaar al goed, dus hij stond nog altijd zonder deken.
    Ik was een weekje op vakantie toen hij toch weer last begon te krijgen en is toen begonnen met cirkeltjes lopen.
    Inderdaad steeds exact dezelfde, zodat er een pad uitsleet in het gras. Overigens cirkelde hij alleen tegen schemering, als de beestjes dus actief waren.
    Zodra hij weer zijn deken om kreeg is hij ermee gestopt.

Ik ken overigens nog een pony met eczeem die precies hetzelfe deed toen hij nog geen eczeemdeken om kreeg.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Hoi

Dit gedrag komt inderdaad voor bij paarden met zomereczeem, het is een vorm van stress door de jeuk, vandaar dat ze rondjes gaan lopen en afleiding te zoeken.
    Bachbloesemtherapie helpt erg goed om de stress te verminderen, heel dikwijls stoppen de paarden ook met schuren.
    Uiteraard is een inloopstal en aangepaste voeding voor dit soort paarden nodig.
    Je kan bij mij terecht voor een bloesemadvies.

groetjes
    Els

Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009

Bij ons op de wei loopt ook een paard dat steeds hetzelfde rondje loopt. Deze is welliswaar geen perfecte cirkel, maar ze loopt ook wel een hoefslag in de wei. Dit paar doet het inderdaad als ze last heeft van de vliegen (ze is hier extreem gevoelig voor). Zodra de vliegendeken op ligt stopt ze er wel mee, hoewel ze altijd vrij veel loopt. Ze liep overigens ook rond als ze net eten hadden gehad, dus afleiding hielp niet.

wat grappig, sophie heeft ook ZE die doet het nu overigens niet meer.

Aangemeld
    Apr 2004

Bedankt voor jullie interessante reacties! Het is enigsinds wel een geruststelling dat het waarschijnlijk met haar zomerexceem te maken heeft.
    Ik zal jullie reacties aan haar eigenaresse laten lezen. Als jullie nog verdere oplossingen hebben, dan hoor ik het uiteraard graag.

Ik kom net bij de pony's vandaan en de betreffende pony was weer haar rondje aan het lopen. Voor jullie beeldvorming heb ik het even gefilmd:

En de 'hoefslag' ziet er als volgt uit:

ik zou is proberen haar/hem in te spuiten tegen de vliegen..

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten