Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Ervaringen met tandartsen

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Re:Ervaringen met tandartsen

Dank jullie wel! Ik ge er eens een mooie mail van maken met een paar goede websites met zinnige info.

Mag de eigenaar daarna zelf kiezen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Vraag of je zelf even mag voelen en kijken, voor en na, dan kan je gewoon checken of het goed gebeurt.
    En dan nog... bij de meeste tandartsen die er in de afgelopen 2 jaar bij Atli zijn geweest (4 in totaal...) heb ik dat voelen gedaan, maar ik had zelf niet ontdekt dat er toch nog dingen niet goed waren. Je weet als leek gewoon niet goed waar je op moet letten. Ja scherpe randjes, en die waren na het vijlen wel weg. Maar dat de onderste kiezen vooraan hoger lagen en dat er dat ongewenste ribbels op de onderste kiezen zaten, wat verder naar achteren, dat had ik echt niet gevoeld hoor... En die tandartsen dus ook niet!

Tot ik bij de dierenkliniek kwam, waar een dierenarts/tandarts onder verdoving werkte en alles veel beter zichtbaar en voelbaar was. De mond gaat gewoon verder open als het paard verdoofd is, zo simpel is dat... En Atli was echt altijd wel rustig hoor, bij de andere tandartsen! Dat was nooit een strijd. Maar onder verdoving ging het zoveel beter, en bleek dus dat er nog steeds van alles mis was...

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Om maar even in herhaling te vallen hier dus ook beide methodes meegemaakt. Riep ook altijd héél hard dat verdoven bij Bruutje niet nodig was.. en dat wás het ook niet voor wat de tandarts toendertijd deed: Scherpe randjes wegvijlen...
    Maar nú heb ik dus gezien wat er allemaal blijft 'liggen' bij onverdoofd handvijlen... De meeste paarde hebben nou eenmaal een soort correctie op de snijvlakken nodig om echt goed te kunnen kauwen.. een beetje haakjes vijlen is ECHT niet genoeg..
    Je kan het bijna vergelijken met paardrijden zonder recht te richten. Ik bedoel.. een beetje 'spieren kweken' en 'kilometers maken' is best leuk.. maar zonder gerichte oefeningen om je paard ècht goed in conditie te houden gaat er vroeger of later toch echt iets niet goed!
    Bruut had nooit zichtbare problemen. Ik dacht dus echt dat dat 'haakjes vijlen' meer dan genoeg was...
    Kan je nagaan hoe ik schrok toen de laatste tandarts mij zelfs aan de ongelijke bespiering op zijn hoofd kon laten zien dat Bruut's gebit scheef afgesleten was! Hij heeft het me daarna ook aan de tanden en kiezen laten zien èn laten voelen.

Wb de onrust... De tandarts die bij ons was had een prachtig tuigje mee waar de paarden met hun hoofd in hingen. Bruut, normaliter echt van het sceptische soort, liet zich lekker hangen en goed behandelen.

Het is allemaal duur zát.. en ik liet een tandarts komen, omdat ik graag wilde dat het gebit van Bruut in orde is.. nou.. dan liever ook ècht in orde!

Heel interessant onderwerp, ik worstel ook nog steeds een beetje met de vraag wat ik zal doen, maar denk dat ik er nu wel uit ben.
    Eli is altijd door mijn eigen DA behandeld, elektrisch en met verdoving, en daar was ik (en Eli) heel tevreden mee. Op de nieuwe stal kwam voor alle paarden een ander die het handmatig deed en alleen met verdoving als nodig. Zag er opzich heel rustig uit enzo dus ik ben gaan twijfelen of ik volgende keer niet ook met de rest mee door haar zou laten behandelen.
    Afgezien van het feit dat Eli heel gevoelig is voor verdoving en ik hem niet graag laat verdoven door iemand anders dan mijn eigen DA die hem kent had ik toch wel het gevoel dat elektrisch beter zou zijn. Ik kon niet echt zeggen waarom en kon niet echt overtuigende argumenten vinden voor een van beide. Nu ik jullie verhalen lees denk ik dat ik hem toch lekker door mijn eigen DA laat behandelen.

Donderdag komt er bij ons ook een tandarts voor een laatste check-up voor ze naar Zweden gaan. Ikzelf was altijd heel tevreden met onze vertrouwde tandarts (beetje boer'n type, geen flauwekul, niet gecertificeerd, tevens casterateur, bijna bejaard en volgens mij nooit bijgeschoold ), maar nu hebben we toch maar contact gezocht met een gecertificeerd tandarts in de buurt. We willen niet dat Karen de shock van haar leven krijgt.
    http://www.paardentandartsmg.nl/ hij woont nota bene bij ons om de hoek ook nog!

Uitgebreid zijn website en manier van werken bekeken. Of ik voor verdoving ben weet ik niet. Onze oude tandarts deed het niet eigenlijk, maar Enya had het ook nooit nodig. Deze lijkt me erg profesioneel, de ervaring lees je dan nog wel Charlotte.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Zou bij elektrisch wel altijd ook verdoven. Zie daar op zijn website verder niets over staan of lees ik er overheen? Het maakt best een enorme herrie in hun mond (denk aan jezelf bij de tandarts), het duurt langer zonder verdoving dan mét lijkt mij (en het duurt met verdoving al zeker 3 kwartier), mond gaat verder open met verdoving. Lijkt me al met al erg veel minder stressvol. Bij Daan kan je niet kiezen voor electrisch zónder verdoving (volgens mij). Da's te gevaarlijk.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Nou, zijn eigen DA heeft hem vandaag behandeld. Ik was er niet bij, maar de eigenaar belde me om me te bedanken voor de oplettendheid en om te vertellen dat er heeeel veel aan de hand was (grote haken en onregelmatig kauwvlak) en dat ze heel lang bezig geweest is (handmatig naar ik begreep, en wel een beetje verdoofd.).

Maar eens kijken hoe hij het nu doet, ik hoop echt dat hij nu aan gaat komen en lekkerder in zijn vel komt te zitten.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Fijn dat hij geholpen is!
    Hopelijk knapt hij nu idd snel op.

Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Ik ben vooral ook benieuwd of alles nu ook in zijn gebit gevonden is, zeker nav jouw verhaal. Maar we zullen het zien. Hij stond net igg lekker hooi te kauwen.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten