Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: hoeveel kan een jong paard trekken?

Actief Forumlid Dominique's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

hoeveel kan een jong paard trekken?

Ik wil mijn paardje voor de kar gaan beleren en nou vroeg ik me dus af hoeveel een jong en onervaren paard aan kan. Waar je rekening mee moet houden zeg maar ivm belasting. Het is namenlijk ook belangrijk dat ik in de (buiten)bak kan mennen.

Het is een tinker van 1.40m en hij wordt in juli 5. Het eninge wat hij nog heeft gedaan is grondwerk en lekker buiten wandelen.

Uiteraard ga ik eerst zelf nog veel lessen volgen(heb wel wat ervaring) en bouw het natuurlijk rustig op, eerst langelijnen, dan band, dan sleep...

Maar ben me dus wat aan het orienteren op een (betaalbaar)karretje en er is best wel veel keus... Ik ben er wel al over uit dat het geen sulky wordt en wil een geremde en geveerde (voor de bak, nogal hobbelig ) kar.

Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen en ideeen hierover...

Alvast bedankt

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Re:hoeveel kan een jong paard trekken?

Een enkelspan wagen weegt al gauw zo'n 200 kg, geloof dat mijn marathonwagen 225 kg weegt. Dan de passagiers er nog bij
    Hoe makkelijk het trekt voor je paard is ook afhankelijk van de wielen die onder je kar liggen. Heb je autobanden gewone dunne luchtbanden of zoals ik ijzeren banden met rubberbeslag (wij mogen bij de phc geen luchtbanden gebruiken.) Dit alles is van invloed op hoe makkelijk of moeilijk je paard de kar kan trekken.
    Kan nog wel meer info gegeven, maar moet nu even dochterlief naar school brengen.

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik raad met elk jong paard voor de wagen aan eerst kilometers op de weg te maken. Dit is veel lichter en eenvoudiger voor een jong dier dan al die kleine bochtjes in een bak.
    Een gewone lichte enkelspan marathonwagen voor dat formaat weegt al wel 180 kilo.
    Wat ze kunnen trekken vind ik moeilijk. Op de weg kun je er vrijwel alle normale wagens achter hangen.
    En als ze eenmaal gewend zijn moet die 200 kilo plus menner erbij geen probleem zijn in een bak.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt voor jullie reacties!

@bikkel: Zo dat is best zwaar eigenlijk.. Ik vroeg me idd af of ik (met name in de bak dan) beter autobanden of dunne luchtbanden kan kiezen. Wat is lichter en makkelijker te trekken? Wat is phc trouwens, een vereninging?

@Dyonne: Ik weet dat over de weg veel lichter en eenvoudiger is, maar vind dit niet altijd even veilig met een jong paard die nog moet wennen. Maar als het goed gaat zal ik ook km op de weg gaan maken, maar het is gewoon fijn als we ook in de bak kunnen mennen, dit vind ik ook leuk om te doen, dus zoek een kar die voor beiden kan. En gelukkig hebben we een grote bak, hij is geloof ik 40x80.

Anderen ervaringen of tips zijn nog steeds van harte welkom

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

PHC is neem ik aan de Power Horse competition voor trekpaarden dus.

Dominique, raad je wel echt aan om eerst zo mogelijk de weg op te gaan.
    Hier beleren wij alles op de weg.
    Puur omdat bochten draaien zo moeilijk is. Nu scheelt het dat je een 40x80 baan hebt dan wel. Al blijft dat denk ook vooral hoefslag rijden.
    Toen mijn merrie een periode voor de wagen liep en ik in een 30x60 baan reed vond ik dat nog veel te krappe bochten voor mijn gevoel, hihi.
    En als ze dan een half jaartje ofzo kilometers gemaakt heeft is in de bak geen probleem natuurlijk.

Wat lichter trekt hangt erg af van de bak. Maar ik neem aan dat het geen zware bak is, want dat is sowieso niet geschikt voor mennen. En dan zou ik voor gewone luchtbanden/marathonwielen gaan. Autobanden behoren vaak aan grovere wagens ook, die zwaarder zijn.

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    PHC is neem ik aan de Power Horse competition voor trekpaarden dus.Dominique, raad je wel echt aan om eerst zo mogelijk de weg op te gaan.

Hier beleren wij alles op de weg.
    Puur omdat bochten draaien zo moeilijk is. Nu scheelt het dat je een 40x80 baan hebt dan wel. Al blijft dat denk ook vooral hoefslag rijden.
    Toen mijn merrie een periode voor de wagen liep en ik in een 30x60 baan reed vond ik dat nog veel te krappe bochten voor mijn gevoel, hihi.
    En als ze dan een half jaartje ofzo kilometers gemaakt heeft is in de bak geen probleem natuurlijk.

Wat lichter trekt hangt erg af van de bak. Maar ik neem aan dat het geen zware bak is, want dat is sowieso niet geschikt voor mennen. En dan zou ik voor gewone luchtbanden/marathonwielen gaan. Autobanden behoren vaak aan grovere wagens ook, die zwaarder zijn.

ahah thanks

Nu ik er over na denk, zijn die bochten natuurlijk wel moeilijk voor een paard dat net voor de wagen loopt, dus dat zal dan ondanks de grote van de bak toch vooral hoefslag rijden worden. Is idd verstandiger om eerst op de weg te mennen en over het verharde rechte stukken te rijden En bedenk me nu net dat ik zomers meestal ook gebruik kan maken van het land, dat is ongeveer een hectare en vrij vlak.

Het is een redelijke goede bak, hij wordt elke ochtend gesleept (als het weer het toelaat) en er wordt vaker in gemend. Ik dacht al wel dat de wagens met autobanden zwaarder zijn, maar hoorde laasts ook dat bredere banden wel makkelijker rollen door zand. Ze hebben een breeder draagvlak, waardoor ze minder diep wegzakken in vergelijking met dunne banden. Vergelijkbaar met een racefiest of een kruiwagen door zand. Dat had me dus ook weer aan het denken gezet. Hoeveel zwaarder zouden die wagens zijn?.. Heb jij enig idee?

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ben het met Dyonne eens. Autobanden liggen vaak onder zwaardere karren. Daarnaast zou ik gelijk het dorp ingaan. Korte bochten zijn inderdaad moeilijker.
    Dunne luchtbanden rijden naar mij idee het lekkerste. Had eerst een wagen op autobanden, maar daar had zelfs m'n trekpaard snel moeite mee.

Succes met je zoektocht. Vergelijk veel wagens en zet dan voor jezelf op papier welke eisen je eraan stelt. Van daaruit kun je dan verder gaan zoeken naar een wagen.

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker wat mee

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

In het land mennen is ook een leuke optie. Vaak hobbelt het wel, maar scheelt veel gewicht trekken.
    Mooie overgang van rechtuit over de weg, naar wat meer bochtjes in het land. Tot je uiteindelijk lekker in de bak kunt mennen ook. Al zou ik blijven afwisselen natuurlijk.
    Als je te brede banden hebt krijg je ook meer weerstand. Maar te dunne banden is ook niet goed idd.
    Zelf heb ik formaat bromfietswielen onder mijn wagen, maar nog nooit echt in het zand mee gemend.
    Denk dat dat ook vaak de fijnste breedte is. Beetje marathonwagens hebben die banden ook.

Gewicht schatten is moeilijk. Maar ik weet gewoon als je heel hard je best doen met een marathonwagen (die bouwen ze zo licht, maar wel veilig) dan zit je gewoon rond die 180 kilo minimaal.
    Ik ken iemand die had een lichtere wagen van 100 kilo, maar dit is niet veilig. Als de pony hard aantrok kwam die ook gewoon los van de grond.

Mijn ervaring is wel dat als ze eenmaal gewend zijn, dan is die 180 kilo en nog een menner en evt groom erop door een niet zware baak goed te doen.

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Nee een lichte wagen lijkt me idd niet veilig dan zoals je zegd, heb ik meer gehoord. Zat eerst te denken aan een sulky, maar is veel te licht en een sulky 'hangt' ook op het paard en dat is natuurlijk helemaal niet goed voor een jong paard.

Ga denk ik ook maar voor de middelmaat banden

Even uit nieuwsgierigheid Wat voor wagen heb jij?

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne

Zelf heb ik formaat bromfietswielen onder mijn wagen, maar nog nooit echt in het zand mee gemend.
    Denk dat dat ook vaak de fijnste breedte is. Beetje marathonwagens hebben die banden ook.
    Volgen mij heeft Dyonne bromfietswielen. Dat is de gangbare maat onder de meeste wagens. Rijdt naar mijn mening erg fijn. Als wij met luchtbanden hadden mogen starten dan had ik die ook genomen onder mijn wagen.
    De banden die ik nu heb (ijzer met rubber eromheen) vind ik op de verharde weg best fijn en in de bak moet Anoek gewoon wat harder werken, maar dan rijden we ook korter.
    Ik zou niet meer terug willen naar mijn kar met autobanden eronder (al heb ik 'm nog wel staan voor als Janus oud genoeg is) deze trekt heel zwaar.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb een soort van kruising wagentje.
    Het is meer een concourswagen model. Kunt er met twee voorop zitten.
    Maar je kunt ook achterop staan.

Ik was op zoek naar een leuke marathonwagen, maar kon dat niet betaalbaar vinden.
    Een recreatiewagen vond ik vaak te log en te zwaar.
    Ben uiteindelijk voor een wagentje gegaan dat oorspronkelijk voor een C-pony was, maar mijn merrie (1.40m)kon er prima voor.

Overigens zowel op een verharde weg, als gewoon in een supermenbak doet gewicht weinig hoor.
    Hier loopt mijn merrie voor een tweespan ponywagen van heel wat meer dan 200 kilo, geloof zelfs ruim 300 kilo. Deze weegt zoveel omdat die op tweespan is gemaakt, en wat extra's erop. (Is verkocht als 220 kilo geloof, maar bij nawegen ging die daar dik overheen)
    Maar dit is een bak die gewoon zeer vlak is, waar je niets in wegzakt. Pony had er geen last van. Alleen als je dan eens heuveltje afgaat is je rem wel heel belangrijk, anders krijgt een jonge pony wel erg veel te verduren.
    Maar deze wagen is niet van mij.

Aangemeld
    Mar 2008
    Leeftijd
    42

Wat leuk met foto's erbij

Het wordt dus iig geen grove wagen meer met grote banden

De wagen van de eerste foto heb ik idd vaker voorbij zien komen (op bv marktplaats) en het is een mooie tussen maat en idd voor mij beter betaalbaar. Zeker om mee te beginnen vind ik de marathon wagens erg duur. Wil er in het begin toch niet met meer mensen op zitten

Wat een mooie bak zeg! Bij ons is ie over het algemeen ook wel zo (vanaf van de week iig weer) alleen als het veel regent of echt te droog is (ja en de vrieskou natuurlijk) dan is ie niet goed genoeg om in te mennen.. En leuke foto's, heb ik er gelijk een beter beeld bij

Bedankt voor jullie reacties!

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Hihi, die bak is ook niet van mij helaas. Die laatste foto is gemaakt toen ik een weekje met pony uit logeren was om haar weer voor de wagen te zetten.
    Voor mij is met twee mensen op de wagen ook zat normaal.
    Let er bij de eerste soort wagentjes wel op dat ze verder degelijk zijn. Er zit ook wel troep tussen, maar ook genoeg mooie wagentjes.
    En het is idd mooi betaalbaar, zonder gelijk heel zwaar te worden.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Mijn eerste wagentje was ook zoiets als de eerste foto. Heel veel plezier van gehad

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten