Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: hoe om te gaan met angst van paard

Actief Forumlid GypsyDiamonds's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

hoe om te gaan met angst van paard

hoi iedereen!

We hebben nogal een uitdaging en die wil ik graag met jullie delen, omdat ik graag wil weten wat jullie zouden doen in mijn situatie..

Boyan, mijn jonge hengstje, ontwikkelt met jaarlijkse periodes ineens een nieuwe angst. Waar dit uit voortkomt weet ik niet, hij doet dit al vanaf veulentje af aan..

Als veulen was hij doodsbang van halsteren. Als jaarling was hij ineens bang van bepaalde geluiden (met name spuitbus/fles). Als tweejarige van borstels en nu als 3 jarige van voetjes geven en met name hoeven uitkrabben en de verzorging van zijn voeten.

Met heel veel geduld heb ik met zijn eerste angsten goed kunnen omgaan en is hij daar ook heel gemakkelijk in geworden, maar wat ik me nu afvraag: hoe ontwikkelt hij die angst, omdat hij geen aanleiding heeft gehad tot bang worden.. Is het iets wat voorkomt uit zijn karakter of is het toch iets anders?

Met zijn nieuwe angst heb ik alle begrip, omdat mijn mannetje eind vorig jaar een behoorlijke rotstraal heeft gehad. De laatste keer kon hij nog worden bekapt, maar kort daarna was hij echt zo verschrikkelijk doodsbang als wij zijn voetjes vragen dat hij trillend op zijn benen staat, omhoog komt, kapt met zijn voorbenen, door je heen drukt.. Wat ik echter wel steeds kon blijven doen is zijn sokken verzorgen, maar zogauw ik met mijn hand of iets anders aan zijn hoeven kwam, begon hij te trillen en aan alles kan je zien dat hij echt verschrikkelijk bang wordt, opgetrokken buikspieren, oren heel gespitst, oogwit laten zien, staart tussen de billen gedrukt en zijn ballen verdwijnen.. Ik voel me echt een monster dan..

Gisteren heeft Marielle (mijn lieve hoefsmid) mij en vooral hem een aardig eind op weg geholpen. Omdat ik zwanger ben, ben ik niet zo sterk meer als ik buk om zijn benen te vragen, maar Marielle kon dat wel. We hebben een uur besteed aan het vragen van voetjes en ongeveer 3 kwartier aan het volhouden geweest, met vragen, vasthouden, belonen als hij niet angstig was (zeer korte momentjes) en voetje weer neerzetten. Uiteindelijk ging dit wel redelijk, maar dan nog het uitkrabben.... Weer dikke paniek!!

Nu hadden we het idee om zijn goede gedrag extreem te belonen met dus voer (iets wat eigenlijk een beetje tegen mijn gevoel indruisde, maar het werkte wel!!). Steeds als hij braaf zijn voetje gaf aan marielle, gaf ik op het juiste moment een duidelijk signaal dat hij het goed deed en kreeg hij een koekje. Na een paar keer stopte het trillen en mocht ze zelfs zijn voeten uitkrabben, alle 4!! Boyan stond zelfs rustig met zijn hoofd naar beneden en zijn buik ontspande ook! Hij stond alleen wel echt verschrikkelijk (onderdanig) te likken en te kouwen. We zijn hiermee geeindigd en over 2 weken hebben we een nieuwe date gemaakt, want we wilden niet ook nog eens van hem verlangen dat hij zijn voeten liet bekappen.. We hebben overigens zijn negatieve reacties NIET bestrafd, omdat ze voortkwamen uit angst, niet uit onwil.

Het gekke is dus, dat hij van veulen af aan geleerd heeft om voetjes te geven en het ook altijd braaf gedaan heeft en dat nà zijn rotstraal hij nog 2 keer bekapt is.. Na de laatste keer bekappen konden wij nog een paar keer zijn voeten pakken, maar daarna hield het op.. Ik heb er begrip voor dat zijn rotstraal pijn heeft gedaan, maar hij was compleet zijn vertrouwen kwijt en dat pas een hele periode na zijn rotstraal..
    Ook het borstelen, dat heeft hem nooit pijn gedaan, maar toch ontwikkelde hij een angst ervoor, die net zo snel als die kwam, ook weer verdween. Na twee maanden toch steeds blijven proberen, soms zonder resultaat, liet hij zich ineens weer overal borstelen..

Ik vraag me dus eigenlijk ook af wat jullie vinden van deze situatie gisteren en of ik in jullie ogen goed heb gehandeld door hem voedselbeloningen te geven en of ik op deze voet met hem verder kan gaan. Alleen aaibelonen werkt helaas niet om hem te laten ontspannen en kalmerende woorden ook niet..

Liefs Dianne

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Re:hoe om te gaan met angst van paard

Vandaag hebben we het met dezelfde manier gedaan als gister en nu was hij bijna gelijk al rustig en op zijn gemak!! We hebben zijn eerste been een paar keer overnieuw moeten vragen, maar hij had heel erg snel door dat als hij heel braaf was (wat wil zeggen, hoefje ontspannen geven en laten uitkrabben) hij een koekje kreeg naast de belonende dingen als aai en praten. Hoefje zelf terugtrekken hebben we genegeerd en gewoon weer opnieuw zijn hoefje gevraagd. We hebben vandaag in een kwartier allevier zijn voeten kunnen doen!!! Ben trots op ons mannetje!!

Morgen gaan we het proberen zonder koekjes maar met belonen door alleen aaien en kalmerend praten.

Liefs Dianne

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Gezien de vooruitgang die je al geboekt hebt, lijkt het mij dat je het prima aangepakt hebt
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Je vraag over angsten, wat naar jouw idee ongegrond is, kan ik niet beantwoorden. Het enige wat ik kan bedenken is dat er toch echt wel iets gebeurd moet zijn waarom Boyan geen vertrouwen meer heeft in iets. Bij zijn hoefjes heb je een zeer duidelijke en gegronde reden, namelijk zijn rotstraal.
    Maar toch denk ik dat er ook iets is geweest met halsteren en borstelen. Goed het gaat nu om zijn voetjes

Let op dat je niet te lang doorgaat met iets. Breek het liever in allemaal kleine stukjes op, dan meteen het resultaat te willen Het doel is voetjes op uit kunnen krabben/bekappen. Maar dit hoef niet in één keer. Slow and right beats fast and wrong. p.parelli

Probeer veel friendly te doen met zijn benen en voeten. Niet meteen gaan uitkrabben, been optillen even laten rusten. Been optillen en terwijl je de voet in je handen hebt zijn been masseren over de onderkant van zijn voet heen wrijven. Hem vertrouwen geven dat het niet pijn doet, dat het niets engs is.
    Kijk hoe Boyan hier op reageert, ga pas verder met de volgende stap als hij rustig is. Beter dit een aantal dagen achter elkaar proberen dan iedere dag toch proberen de voeten uit te krabben.

Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld de porcupine game van parelli. Laten we porcupine op de borst nemen, het doel is dat je paard net zoveel passen achteruit wijkt totdat jij de druk weghaald (hand van borst/neus). Echter als jij dit je paard gaat leren, dan moet je in het begin al genoegen nemen met de gewichtsverplaatsing. Hij wijkt immers voor druk, belonen en afsluiten. Volgende keer probeer je één stap te vragen en zo bouw je het op.

Je bent nu een uur bezig geweest met zijn voeten, wat naar mijn idee dus te lang is voor de eerste keer. Het kauwen en likken is geen onderdanig gedrag, het is immers geen veulenkauwen Het kauwen, likken, gapen staat allemaal voor verwerking. Kauwen en likken is goed, ze verwerken het geef ze dan even de tijd om het te kunnen verwerken. Gapen heeft ook met verwerking te maken maar geeft ook aan dat ze iets erg spannend vonden.

Succes!
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg Anja!

De reden dat we de eerste keer langer bezig waren, kwam omdat de smid er was en we eerst een half uur lang alleen maar paniek hebben gehad en op die manier wilde ik het ook niet afsluiten. Ik wilde pas afsluiten terwijl hij rustig was..

Gezien ik al een tijd niet zijn hoeven heb uit kunnen krabben door zijn paniek, wilde ik omwille van zijn gezondheid wel weten wat er onder de vuiligheid te zien was, maar nadat hij zijn voeten allevier in rust gaf, liet hij zich ook wel vrij snel overhalen tot het uitkrabben. Daar heeft zo'n 10 minuten tussen gezeten.

Gister was hij zo rustig met voeten oppakken en vasthouden, dat we daarna ook in alle rust zijn voetjes konden uitkrabben. Dat we er maar een kwartiertje mee bezig waren, is omdat ik rustig aan wilde doen en hij zelf ook zo rustig was. Was hij niet rustig, was het ook gebleven met alleen voetjes geven en was ik waarschijnlijk ook eerder gestopt.

Er is zeker iets gebeurd, waardoor hij ineens bang is van iets, maar ik kan mn vinger er niet op leggen. Ik heb hem zelf geen aanleiding ervoor gegeven, in die zin, dat ik hem nooit pijn heb gedaan met een borstel. Het halsteren was ik zelf niet bij, omdat hij toen nog bij de vorige eigenaresse liep bij zijn mama. Een spuitbus sist, lijkt me ook best eng, maar de meeste paarden wennen er wel aan, maar hij niet

Ik ben absoluut geen paardentherapeut maar ik neem aan dat alles wat leeft in fases opgroeit (wellicht dat iemand anders hier meer licht over kan laten schijnen). Bij honden heb je 2 belangrijke angstfases en wellicht dat je die fases dus ook bij paarden hebt? Bij mijn mannetjes heb ik er tot nu toe nog niets van kunnen merken in die zin van angst voor dingen. Bij angst zou ik alles zo langzaam mogelijk opbouwen wat hiervoor ook al werd gezegd. Wanneer je iets aan- of af wilt leren heb je een goede motiverende factor nodig (dat geldt voor alles en iedereen) en dat kan per paard verschillen net als bij mensen, honden, katten etc. Waar het ene paard geheel gaat voor de aandacht, zal een ander paard vooral gemotiveerd worden door lekkers. Niets mis mee immers je gebruikt het om te motiveren alleen is het heel belangrijk dat stapsgewijs wel weer af te bouwen (meer gedrag voor minder beloning naar mate het dier het gedrag beheerst). Wat jullie de eerste keer hebben gedaan noemen we in de gedragstherapie bij honden ook wel "flooding" oftewel net zo lang doorgaan tot het dier geen angst meer kán voelen (ben er zelf niet zo'n voorstander van om het regelmatig toe te passen) alleen was dit een mindere versie ervan (en goed gedaan als ik het zo lees) maar enigzins wel vergelijkbaar. Ook heel belangrijk om te weten is dat dieren niet in staat zijn (wij mensen ook niet) om twee emoties tegelijkertijd te voelen dus je kunt niet angstig en blij tegelijk zijn. Door hem te voeren met lekkers heb je hem overduidelijk blij gemaakt waardoor hij zijn angst "vergat". Daarnaast is het zo dat een dier in een alles omvattende angst niet eet. Zolang hij dus nog lekkers aanneemt is hij dus nog bereikbaar. Wanneer je dus wilt weten in hoeverre je paardje angstig is, biedt hem dan idd wat lekkers aan. Zo haal je hem uit zijn angstgedrag en kun je gelijk kijken hoe erg het met zijn angst gesteld is.

Daarnaast zou je hem d.m.v. de clicker ook kunnen helpen al is de clicker ook vaak vooral een handig hulpmiddel voor degene die hem gebruikt om zo wat bewuster te worden van de kleine stapjes die genomen moeten worden om het eindresultaat te bereiken. Het "dwingt" je nl. om goed over de stapjes na te denken en uit te stippelen. Voor het paard geeft het een duidelijk signaal dat het goed is wat hij doet.

Dan het geluid: < kom ik weer aan met mijn honden hoor...vergeef me maar het heeft heel veel raakvlakken naar mijn idee > Je zou kunnen beginnen met hem te gewennen op een veilig afstand. Kijk op welke afstand je paard het geluid van het gesis kan horen maar er nog niet angstig van wordt (kan zomaar 30 meter zijn indien niet verder). Je laat vervolgens het geluid horen en als hij blijft staan kun je hem belonen (op een manier die door je paard als belonend wordt ervaren b.v. friendly of lekkers). Zodra hij het geluid op die afstand geheel negeert laat je het geluid een paar passen dichterbij komen en doe je hetzelfde. Dit bouw je zo op totdat je het bij je paard kunt doen zonder enige angst. Ga echter nooit te snel want dan boek je achteruitgang ipv vooruitgang. Stop altijd zowieso pas als je paard geheel angstvrij is (zodat hij niet de neiging heeft tot vluchten want er is geen grotere beloning dan te mogen vluchten). Dat betekent dus dat als je op dag 1 het geluid op 30 meter kunt laten horen en daardoor doorgaat naar 25 meter maar dat dat niet lekker loopt, dat je dan niet moet stoppen maar liever dat de persoon een stapje terug doet (b.v. 27 meter) tot je weer op 25 meter en dan stoppen als het goed gaat. Maar nooit stoppen op een moment van angst (naar mijn idee dus goed gedaan met die hoefsmid).

Mocht het met paarden toch anders gaan dan met honden / mensen, dan hoop ik dat men mij hierin corrigeert.

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Ook heel erg bedankt voor jouw visie!

Ik ben benieuwd wat anderen ervan zeggen, want het lijkt er wel op dat ik aan jouw tips ook veel kan hebben!

Ik zie daar ook wel iets in. Het angst probleem herken ik wel een beetje. Kleine stapjes doen is het aller beste.
    Je hebt het met de hoefsmid al goed opgelost, zo niet zelfs perfect Ga na je kan nu zijn voeten gewoon uitkrabben zonder paniek.
    Dat je er een kwartier over doet So what??

Mijn paard heeft regelmatig hoefzweren, mede komend door wat homeopatische medicijnen en het opschonen van afvalstoffen. Ook hij had op een zeker moment genoeg van voetjes geven en uitkrabben en zo. Hij weigerde gewoon zijn voeten op te tillen. De voeten waar nooit iets aan geweest was waren o.k maar de gene die iets hadden gehad waren erg moeilijk. Er zat tussen beide precies een jaar het was dus niet direct opvolgend.
    Maar ik heb het zo ongeveer aangepakt als jij hebt gedaan. Eerst via een spelletje zijn voeten oplaten tillen, dus niet er naar kijken, vast pakken oid. Maar voordoen en tegen de schouder aan tikken van de voet die omhoog moest. (zowel voor als achter voeten)
    als dat goed ging een koekje. Dit langzaam uitgebouwd naar voelen aan de voet los laten en weer vragen. Nog steeds niet uitgekrabt oid.
    Totdat hij het gewoon weer optilde toen kon ik weer uitkrabben. Al met al een weekje of 2 a 3 bezig geweest.
    Toen het uitkrabben een tijd goed ging ben ik weer gaan bekappen. Nu gaat alles weer normaal en zonder problemen.
    Dus op zich dat hij pijn aan zijn voet heeft gehad en daardoor wat heftig reageert kan ik mij goed voorstellen.

ik heb met hem nog wel steeds een echte paniek "probleem" met plastic. Dan is hij even iet bereikbaar zeg maar.
    Ook dit pak ik hetzelfde aan, heel rustig stukje bij beetje. Ik ben nu bijna 3 jaar verder en hij durft nu in elk geval, redelijk rustig zonder mij omver te lopen of om te draaien tussen twee stukken zeil/plastic door te lopen als het waait.
    Er over heen lopen of zelfs er onder staan zoals ik op diverse filmpjes hier zie kan ik wel dromen en persee nu willen maar dat gaat gewoon niet.
    Ik denk dat hij vroeger iets heeft meegemaakt waardoor hij vreselijke paniek heeft gehad en dit zo vast zit dat het moeilijk los is te laten voor hem. Ik heb er geen haast bij, het is niet iets zo belangrijks dat het bij het overleven of gezondheid hoort.
    Dus ik heb alle tijd. Ook bij een schriktraining kan hij alles doen en relatief makkelijk maar geen plastic onder geen beding.
    Dit weet ik nu en respecteer ik ook. Nu heeft hij door dat ik er geen druk op leg en alles op zijn tijd doe en we maken nu vorderingen.
    Al is het minimaal elke mini stap is voor mij een beloning waard.

Misschien hiervoor gezegd werd over honden en angst fases of groeifases gaan die ook voor paarden op, wie weet??
    Ik heb er nog nooit eentje van geboorte tot groot gehad. Dus kan daar nog niets persoonlijks over vertellen.
    Maar ik zie daar op zich wel wat in, wij mensen hebben dat ook.

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Daarnaast zou je hem d.m.v. de clicker ook kunnen helpen al is de clicker ook vaak vooral een handig hulpmiddel voor degene die hem gebruikt om zo wat bewuster te worden van de kleine stapjes die genomen moeten worden om het eindresultaat te bereiken. Het "dwingt" je nl. om goed over de stapjes na te denken en uit te stippelen. Voor het paard geeft het een duidelijk signaal dat het goed is wat hij doet.

Dan het geluid: < kom ik weer aan met mijn honden hoor...vergeef me maar het heeft heel veel raakvlakken naar mijn idee > Je zou kunnen beginnen met hem te gewennen op een veilig afstand. Kijk op welke afstand je paard het geluid van het gesis kan horen maar er nog niet angstig van wordt (kan zomaar 30 meter zijn indien niet verder). Je laat vervolgens het geluid horen en als hij blijft staan kun je hem belonen (op een manier die door je paard als belonend wordt ervaren b.v. friendly of lekkers). Zodra hij het geluid op die afstand geheel negeert laat je het geluid een paar passen dichterbij komen en doe je hetzelfde. Dit bouw je zo op totdat je het bij je paard kunt doen zonder enige angst.

Op deze manier is er voor dat ik Fem kreeg ook met Fem gewerkt. Het werkt als een trein... Ze kan buigen pootje geven en doet alles voor een "klik"wat volgt met een brokje. Maar ik wil eigenlijk toch een beetje van het brokkerige af en meer de Parelli manier mij eigen gaan maken. .. Wat mij in brengt want mijn paard wacht nu constant op ee "klik" die ik niet meer geef... Wil niet het topic overnemen maar hoe doe ik dit dan?? Ze heeft nu nog niet door dat het belonen met de stick of hand gelijk staat aan "klik". Ik vind haar nu heel voedsel gericht en daar wil ik vanaf... Ookal is het haar grootste motivatie... HEIDY HELP

Stop thinking, start feeling

Ik hoop dat ik duidelijk ga zijn want ik ben net wakker van een little nap (borstvoeden is zo'n mooie gelegenheid om af en toe stiekum in slaap te vallen zonder dat ze het je kwalijk kunnen nemen ).

Oplossing 1:
    De eerste tijd blijf je nog even de clicker gebruiken maar nu doe je niet meer na de click constant wat lekkers maar wissel je dit af met friendly. Zo leert Fem dat ze soms lekkers krijgt en soms niet. Vervolgens geef je steeds minder voedselbeloning en bouw je de clicker ook steeds verder af (door steeds meer en beter gedrag te vragen en steeds minder te belonen). Bij nieuwe oefeningen gebruik je de clicker al direct niet meer, alleen bij oefeningen die reeds met de clicker bekrachtigd werden. <de clicker behoor je nl slechts bij max 2 diverse oefeningen te gebruiken omdat het anders niet meer duidelijk is voor een dier>

Oplossing 2:
    i.p.v. de clicker ga je het YES-woord gebruiken door het "yes" te laten volgen door friendly. Je leert dit net zo aan als de clicker. Zo hou je toch een mooie timingsmogelijkheid (want dat is wat de clicker is: een timingsmiddel om duidelijk te maken dat dat ene stukje geïsoleerd gedrag het gedrag is dat je vaker wilt zien en het gedrag is wat beloond zal worden) maar weet Fem dat ze geen voedsel meer hoeft te verwachten. Daarnaast is het Yes dan weer makkelijk achterwege te laten.

Voor mij en de mannetjes werkte oplossing 2 het beste (ik heb ze ook tot nu toe alles aangeleerd met de clicker) en slechts heel af en toe krijgen ze na de Yes nog een voertje. In verhouding is het 9x belonen met friendly en 1x belonen met voertje ongeveer).

Probeer het maar eens en anders kom ik graag een keer gezellig langs en proberen we het samen.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Oplossing 2:
    i.p.v. de clicker ga je het YES-woord gebruiken door het "yes" te laten volgen door friendly. Je leert dit net zo aan als de clicker. Zo hou je toch een mooie timingsmogelijkheid (want dat is wat de clicker is: een timingsmiddel om duidelijk te maken dat dat ene stukje geïsoleerd gedrag het gedrag is dat je vaker wilt zien en het gedrag is wat beloond zal worden) maar weet Fem dat ze geen voedsel meer hoeft te verwachten. Daarnaast is het Yes dan weer makkelijk achterwege te laten.

Voor mij en de mannetjes werkte oplossing 2 het beste (ik heb ze ook tot nu toe alles aangeleerd met de clicker) en slechts heel af en toe krijgen ze na de Yes nog een voertje. In verhouding is het 9x belonen met friendly en 1x belonen met voertje ongeveer).
    Ideaal... Dit gaat hem worden voor mij denk ik... Eigenlijk heel goed en logisch verhaal. Ik vind het inderdaad erg goed werken gezien je zo precies kan timen... Maar wil van de fixatie op het eten af... Goede tips

Ga mijn best doen....

Probeer het maar eens en anders kom ik graag een keer gezellig langs en proberen we het samen.
    Doen we!! Even wachtten tot de bevalling achter de rug is, kan je gelijk de kleine hummel zien...
    (Deze blijft echter niet van mij, gaat terug naar Wendy waarvan ik Fem gekocht heb maargoed is altijd leuk dat kleine spul )

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Iedereen weer hartstikke bedankt voor de tips Ook voor de uitleg over het plastic probleem!

het voetjes vragen gaat hier steeds beter moet ik zeggen, alleen wordt meneer soms wel druk in zijn hoofd van de voedselbeloning. Hij krijgt dan ook geen "klik" als hij niet rustig is int koppie. Hierdoor is hij rustiger geworden en minder gefocussed op het voer.

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door GypsyDiamonds
    Iedereen weer hartstikke bedankt voor de tips Ook voor de uitleg over het plastic probleem!

het voetjes vragen gaat hier steeds beter moet ik zeggen, alleen wordt meneer soms wel druk in zijn hoofd van de voedselbeloning. Hij krijgt dan ook geen "klik" als hij niet rustig is int koppie. Hierdoor is hij rustiger geworden en minder gefocussed op het voer.
    Hou je ons nog wel een beetje op de hoogte ??

Liefs

Marleen

Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Nou dat is goed haha

Hier weer een update: vandaag zonder koekjes gedaan en meneer vond het in het begin niet zo leuk, maar uiteindelijk vond hij Friendly doen wel helemaal okee en heeft hij alsnog heel erg braaf gedaan, allevier zijn voetjes gegeven. Hij stampte alleen wel een paar keer heel wild zijn voet neer op de grond, juist als zijn voetje klaar was. Voetje opnieuw gevraagd, tot hij hem rustig neer wilde zetten. En dat werkte na 1 keer al! Mijn Superman hahaa!

Hij heeft vandaag ook voor de tweede keer het zadel opgehad, deze keer vanaf rechts opgezadeld, licht aangesingeld. NO STRESSSS, YESSSSS!! En daar istie dan weer supercool in, gek paard

Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Wat goed !! Coole kikker ...
    Hij stampte alleen wel een paar keer heel wild zijn voet neer op de grond, juist als zijn voetje klaar was. Voetje opnieuw gevraagd, tot hij hem rustig neer wilde zetten. En dat werkte na 1 keer al! Mijn Superman hahaa!
    Zo herkenbaar dit ...Met dit soort grapjes laat mijn dame ook altijd even weten dat ze het er niet geheel mee eens is .... Muts...

Maar goed bezig!! Ik ga je in de gaten houden...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten