Marja bedankt!
Dat van die band dat heb ik inderdaad ook altijd al gevonden.
M.b.t. de psychofarmica: bij honden wordt dit ook steeds vaker ingezet (uiteraard slechts in samenwerking met de dierenarts en met een bijpassende gedragstherapie!). Zo kunnen er ziektes zijn waardoor bepaalde medicijnen niet gegeven mogen worden. Bij honden zien we dat de medicijnen die er zijn, afgeleiden zijn van de menselijke medicijnen. Geldt dat bij paarden ook? Er zijn slechts een paar soorten die wel speciaal voor honden zijn gefrabiceert. Enig idee waarom het nog niet vaker wordt ingezet? Gek eigenlijk dat het op mensen en honden zonder pardon wordt toegepast (waar ik overigens niet in alle gevallen achtersta maar dat even terzijde) maar andere diersoorten blijven nog achter hierin. Denk overigens dat niet alle dieren met mensen c.q. honden kunnen en mogen worden vergeleken hoor maar enigszins vreemd is het wel. Het klinkt me vaak in de oren alsof honden ondertussen gelijk staan aan mensen en alle andere dieren er minder toe doen. De hond wordt echt gezien als deel van het mensengezin, andere dieren niet (wat verklaarbaar is doordat ze in hetzelfde huis wonen maar ik vind wel dat er vaak nogal idioot ver in wordt doorgeslagen). Het is natuurlijk maar de vraag ook hoe goed het is om de psychofarmica in te zetten (inderdaad is het vaak zo dat men zich dan al snel vaak daartoe beperkt en dus slechts bezig is met symptoombestrijding ipv de oorzaak aan te pakken maar dat is helaas ook zo in allerhande gedragsstoornissen (zoals b.v. bij het blaffen dan wordt er al snel toe overgegaan tot het aanschaffen van een antiblafband...).
Gedragsmatig blijf ik dit een interessant onderwerp vinden en ik ben ook benieuwd of er raakvlakken zijn al is me ondertussen een heleboel duidelijk geworden en geef ik Marja compleet gelijk dat het GEEN aangeleerd gedrag is. (Ik ben zowieso gék op gedragingen van zowel mens als dier dus keep on posting things like this lol).
Voor nu lijkt het mij dat het luchtzuigen bij Rick:
a) van korte duur is en dus nog te behandelen
b) ik moet kijken naar wanneer hij dit doet
c) waarop hij luchtzuigt
d) moet kijken hoe ik de wei kan verrijken (moet wel mogen natuurlijk)
e) afspraak maken met de dierenarts om te kijken of hij iets aan zijn maag heeft
f) het voorkomt uit stress van de verhuizing
g) prikkelarme wei
h) wellicht toch wat stress ook van de groep waarin hij hiervoor stond
Bladwijzers