Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 31 tot 42 van de 42

Topic: Luchtzuigen: aangeleerd door zien of zelf ontstaan?

Re:Luchtzuigen: aangeleerd door zien of zelf ontstaan?

Marja bedankt!

Dat van die band dat heb ik inderdaad ook altijd al gevonden.

M.b.t. de psychofarmica: bij honden wordt dit ook steeds vaker ingezet (uiteraard slechts in samenwerking met de dierenarts en met een bijpassende gedragstherapie!). Zo kunnen er ziektes zijn waardoor bepaalde medicijnen niet gegeven mogen worden. Bij honden zien we dat de medicijnen die er zijn, afgeleiden zijn van de menselijke medicijnen. Geldt dat bij paarden ook? Er zijn slechts een paar soorten die wel speciaal voor honden zijn gefrabiceert. Enig idee waarom het nog niet vaker wordt ingezet? Gek eigenlijk dat het op mensen en honden zonder pardon wordt toegepast (waar ik overigens niet in alle gevallen achtersta maar dat even terzijde) maar andere diersoorten blijven nog achter hierin. Denk overigens dat niet alle dieren met mensen c.q. honden kunnen en mogen worden vergeleken hoor maar enigszins vreemd is het wel. Het klinkt me vaak in de oren alsof honden ondertussen gelijk staan aan mensen en alle andere dieren er minder toe doen. De hond wordt echt gezien als deel van het mensengezin, andere dieren niet (wat verklaarbaar is doordat ze in hetzelfde huis wonen maar ik vind wel dat er vaak nogal idioot ver in wordt doorgeslagen). Het is natuurlijk maar de vraag ook hoe goed het is om de psychofarmica in te zetten (inderdaad is het vaak zo dat men zich dan al snel vaak daartoe beperkt en dus slechts bezig is met symptoombestrijding ipv de oorzaak aan te pakken maar dat is helaas ook zo in allerhande gedragsstoornissen (zoals b.v. bij het blaffen dan wordt er al snel toe overgegaan tot het aanschaffen van een antiblafband...).

Gedragsmatig blijf ik dit een interessant onderwerp vinden en ik ben ook benieuwd of er raakvlakken zijn al is me ondertussen een heleboel duidelijk geworden en geef ik Marja compleet gelijk dat het GEEN aangeleerd gedrag is. (Ik ben zowieso gék op gedragingen van zowel mens als dier dus keep on posting things like this lol).

Voor nu lijkt het mij dat het luchtzuigen bij Rick:
    a) van korte duur is en dus nog te behandelen
    b) ik moet kijken naar wanneer hij dit doet
    c) waarop hij luchtzuigt
    d) moet kijken hoe ik de wei kan verrijken (moet wel mogen natuurlijk)
    e) afspraak maken met de dierenarts om te kijken of hij iets aan zijn maag heeft
    f) het voorkomt uit stress van de verhuizing
    g) prikkelarme wei
    h) wellicht toch wat stress ook van de groep waarin hij hiervoor stond

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zal dat van de medicijnen voor je opzoeken, maar heb nu heel weinig tijd dus even geduld aub.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Ik zal dat van de medicijnen voor je opzoeken, maar heb nu heel weinig tijd dus even geduld aub.
    Take your time

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Zo, ben onverwacht een middagje thuis en heb dus even de tijd om in de boeken te duiken.

Wat ik nog was vergeten te vermelden is een veel voorkomende oorzaak van luchtzuigen/kribbebijten en dat is het te vroeg/te abrubt afspenen.

Qua medicatie: SSRI's kunnen tijdelijk ingezet worden (net als bij mensen), dit uiteraard wel altijd in combinatie met gedragstherapie en het verbeteren van de leefomstandigheden.
    Als gedragstherapeut mag ik zelf geen medicatie voorschrijven; dit moet altijd in samenwerking met een DA. Het enige middel wat in mijn boeken genoemd wordt is Naloxon, dit geeft 100% effect bij kribbenbijten maar geeft veel bijwerkingen en het is dus geen echte aanrader. Er zijn wel meer middelen maar die staan niet met name genoemd.

Dus heel veel wijzer word je hier ook niet van.

Wederom bedankt! Ik vind het mega-interessant. Een groot deel van de psychofarmica bij honden is vaak zelfs gewoon bij de dierenwinkel te halen (middelen om alleen te kunnen blijven b.v.) en dan denkt men al gelijk klaar te zijn wat uiteraard al snel blijkt dat dat niet zo is. Volgende stap wordt dan zo'n vreselijke anti-blafband (al dan niet met stroom...) en pas als dát niet meer werkt schakelen ze een therapeut in. Doorgaans zijn ze dan al zo'n 2 jaar bezig met het probleem en snappen ze niet dat het dan ook een behoorlijke tijd duurt voordat het gedrag omgevormd is. Zo ontzettend jammer.

Bij de opleiding van Gaus krijg je medische basiskennis en een super groot gedeelte met alle psychofarmica en hun voor- en tegens. Erg prettig. Helaas doen ze geen paarden (heb het ze toen wel gevraagd) maar ooit ooit ooit wil ik ook bij Tinley doen wat jij hebt gedaan!

Mbt het afspenen: daar weet ik bij Rick niets van want hij was één jaar toen ik hem leerde kennen (beide heren waren toen nog niet van mij. Ik heb ze nu een jaar). Dennis wel, dat ging heel goed en netjes. Hij kon zijn moeder nog zien, horen en ruiken. Is ook echt opgebouwd.

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Interessant topic Noah is ook een luchtzuiger. Volgens zijn vorige eigenaresse (ik heb hem nu een half jaar) deed hij dit nog niet zo lang, een half jaar ofzo. Daar stond hij voornamelijk op stal, liep af en toe in de bak/paddock en elke dag in de stapmolen. Veel paarden daar op stal kwamen op mij onrustig over: schoppen tegen de deur, venijnig tegen het buurpaard. Hij staat sinds ik hem heb 24/7 in de wei. De eerste paar weken na de verhuizing heb ik hem niet zien luchtzuigen, maar toen hij eenmaal weer begon werd het in rap tempo steeds meer. Hij gebruikte de houten paaltjes in de wei om op te zuigen. Ik ben toen overgestapt op ander voer (hij krijgt nu alleen nog maar ruwvoer) en begonnen met maagcompositum. Ook heb ik een deel van de paaltjes ingesmeerd met cribbox. Ik wilde hem namelijk het luchtzuigen niet helemaal ontnemen, vooral voor het geval het een fysieke oorzaak had, maar ik wilde wel dat hij er moeite voor moest doen, dus niet zomaar naar het eerste het beste paaltje lopen. Ik was benieuwd of hij het minder zou doen als hij er meer moeite voor moest doen. Het leek wel een beetje te helpen. Soms zag ik hem naar een paal lopen, eraan ruiken (cribbox) en dan weer terug naar het gras lopen om verder te gaan met grazen. Uiteindelijk heb ik nog meer paaltjes ingesmeerd en er eentje over gelaten om op te zuigen. Toen deed hij het nog minder. Helaas heeft iemand anders toen ook het laatste paaltje ingesmeerd (wat ik me ook wel voor kon stellen, het raakte helemaal los...). De enige optie die Noah nu nog heeft om op te luchtzuigen is het metalen hek bij de ingang. In het begin had ik het idee dat hij er wel over dacht om op het hek lucht te zuigen, dan likte hij er wat aan en nam soms een twijfelend hapje. Ik heb hem 2x zien luchtzuigen op het hek, maar de laatste keer was denk ik al meer dan 2 maanden geleden. Hij nam toen beide keren maar 1 zuigje, terwijl hij eerst bij de houten paaltjes wel een keer of 4 achter elkaar zoog. Ik heb dus het idee dat het metalen hek minder fijn is om op lucht te zuigen. Ik denk dat hij er nu ook minder behoefte aan heeft, misschien door het maagcompositum, andere voer, omdat hij meer gewend is aan zijn nieuwe omgeving. Hij gaat wel nog steeds luchtzuigen als ik hem op een poetsplaats bij een houten hek neer zet. Daar zet ik hem bij voorkeur niet neer, omdat hij het hout kapot maakt en ik niet denk dat de stalhoudster me dat in dank af zal nemen.
    De stalhoudster heeft overigens zelf ook een luchtzuiger. Die doet het als ze op stal staat echt constant. Een paar maanden geleden had ze koliek en toen had haar dierenarts gezegd dat hij had ervaren dat luchtzuigers niet vaker koliek hebben dan andere paarden, maar dat als ze koliek hadden dat het dan wel vaak ernstiger was bij andere paarden.
    Iemand anders vertelde dat ze in een paardenblad had gelezen dat het een voordeel was om een luchtzuiger te hebben als wedstrijdpaard, want die konden beter omgaan met de stress van wedstrijden doordat ze zichzelf rustig konden zuigen

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Interessant!

Ook hier een luchtzuigster, en een (stress)gevoelig en snel onzeker paardje.
    Fenna zuigt niet altijd, maar ik heb sterk het vermoeden dat het alleen is wanneer ze of veel stress heeft of het van mij voelt. Wanneer ik een slechte periode heb dan tref ik haar weleens zuigend aan.
    Daarnaast is ze gevoelig op haar maag, veranderingen in voer (soort hooi en hoeveelheid) maken ook dat ze gaat luchtzuigen.
    Bij ons hebben ze een periode onbeperkt hooi gehad zonder net of ruif zodat ze erg veel aten, ook uit verveling. Toen deed ze het ook, ik denk omdat het continue volle gevoel niet fijn was.

Fenna heeft nooit bij een luchtzuigend paard gestaan voor zover ik weet (kwam toen ze 2 was en is snel daarna begonnen). Ze is inmiddels ranghoogste en geen ander paard bij ons heeft het overgenomen, ook niet op de vorige stal waar wel een erg stressgevoelig paardje naast haar stond (maar die had weer andere rare uitingen).

Vanuit de alternatieve-geneeswijzen-hoek weet ik dat stress en de maag erg met elkaar verbonden zijn, vandaar dus ook de hoge kans op maagzweren bij stress. Zelf merk ik het ook, bij stress een knoop in mijn maag, of juist erg veel eten.

Op Parelli.com las ik juist iets heel anders over luchtzuigen, dat het eigenlijk geen zuigen was maar een manier om te boeren. Een paard zet zijn tanden vast en strekt de nek zodat overtollige lucht weg kan... Op die manier heb ik het nog niet eerder gehoord, ik ben er wel benieuwd naar eigenlijk. Iemand daar een idee over?
    http://www.parellinaturalhorsetraini...horse-cribbing
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Evenaar
    Op Parelli.com las ik juist iets heel anders over luchtzuigen, dat het eigenlijk geen zuigen was maar een manier om te boeren. Een paard zet zijn tanden vast en strekt de nek zodat overtollige lucht weg kan... Op die manier heb ik het nog niet eerder gehoord, ik ben er wel benieuwd naar eigenlijk. Iemand daar een idee over?
    http://www.parellinaturalhorsetraini...horse-cribbing
    Ik heb (gelukkig!) weinig ervaring met luchtzuigers, maar mijn vorige pony deed het heel incidenteel op het weidehek, en wat hij deed klonk inderdaad veel meer als het 'uitboeren' van lucht dan als het naar binnen zuigen ervan.

Goh inderdaad...het klinkt inderdaad meer als boeren dan als zuigen. Ik ga eens kijken of ik het op film kan krijgen.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik vond het zelf ook erg logisch, het klinkt ook als boeren inderdaad. Maar het vreemde vind ik dat ik daar nog nergens anders over gehoord heb, hopelijk word er meer onderzoek naar gedaan.
    Het past ook erg bij het stress verhaal, als er spanning op de maag zit dan is er al snel luchtvorming, hoe moet je anders die lucht kwijt als paard?!

Deze visie helpt mij iig er meer vrede mee te hebben op het moment dat ze het doet, een hele tijd had ik het idee dat ik iets aan het gedrag zelf moest doen. Nu hoef ik 'enkel' nog uit te zoeken waarom ze het op die momenten doet, waar op dat moment de stres door word veroorzaakt. Zo vaak is het niet en echt met vlagen, nu dus al een poos niet. Toch wil ik haar graag helpen zodat het niet meer nodig is, zeker omdat ze het niet structureel uit gewoonte doet.
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Gisteren heeft Rick het niet gedaan (ik heb heel erg lopen opletten) ondanks dat we bezig zijn geweest samen. Gisteren ging het ook beter dan de keer ervoor toen hij wel begon te luchtzuigen. Voordat ik hem in het weiland zijn eigen gang liet gaan heb ik alles samen afgebouwd d.m.v. spel en hij was daar heel erg relaxed onder. Denk dus dat rustig opbouwen van oefeningen en samen spelen ter afsluiting de oplossing is voor Rick om stressloos te zijn. Voorheen dacht ik dat ik hem een plezier deed door als ik hem in de wei zette, niets meer van hem te vragen althans niet te lang maar gisteren zijn we maar 10 minuutjes bezig geweest met friendly en porcupine en wel zo'n 20 minuten met spelen in de wei waardoor de druk heel goed van de ketel kon. Wel likte hij aan de houten paal bij het hek en knabbelde hij daarop maar zonder te zuigen. Ben benieuwd of dat vrijdag weer zo gaat.

Ben dus vandaag ook al bij ze geweest <zie mijn jubelende dagboekverhaal > en ondanks dat ik vandaag niet heel veel met Rick deed en hij het daar duidelijk niet mee eens was, heb ik hem niet zien luchtzuigen... Zou hij dan toevallig die ene keer dat het gezien is last hebben gehad van zijn maag door het hooi dat bijgevoerd werd omdat het gras nog niet voldoende was gegroeid (en nu groeit waar je bij staat)?

Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123

Bladwijzers

Forum Rechten