Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: ijzers eraf niet altijd mogelijk?

Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

ijzers eraf niet altijd mogelijk?

mijn paardje had een half jaar geleden een blessure dus heb ik de ijzers eraf laten halen en dat beviel me echt super al liep ze wel erg gevoelig maar dat werd steeds minder
    maar op een gegeven moment werden ze toch te kort ondanks dat ze een stuk minder op harde bodem liep
    zou dat ook kunnen liggen aan het zand in de bak waardoor de hoeven slijten?ze loopt zomers dan wel op het gras maar in de winter loopt ze z'n 9 uur in de bak
    we wonen ook nog eens op een onverhardpad die ik altijd af moet dus nu zitten er weer ijzers onder,ze heeft wel mooie droge benen en doet het er goed op maar toch zou ik haar liever zonder ijzers laten lopen
    dan kom ik uit op hoefschoenen maar die zijn vrij prijzig en hoe lang zullen die meegaan?
    en wat als ik hoefschoenen heb en haar hoeven slijten toch nog teveel door het zand dan ben ik en mijn (zeer goede) smit kwijt en het geld aan de hoefschoenen
    maar aan de andere kant hoeveel kwaad kunnen ijzers?
    *dekenloos
    *chiploos
    *ijzerloos

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Re: ijzers eraf niet altijd mogelijk?

Hoi
    Je hebt hoefschoenen die ook op maat worden gemaakt. Je bent dan rond de 100 euro kwijt rondom. Ze gaan zekers een jaar mee. Dit zijn volgens mij de hoefschoenen van Smit. Volgens mij hebben ze ook een eigen site, maar daar weet ik het internet adres niet meer van.
    Je bent in verhouding altijd goedkoper uit, dan om weer ijzers te nemen.

Wordt je paardje natuurlijk bekapt? Want bij nb zijn de hoeven vaak korter als bij tb en bij tb lijkt het dan inderdaad dat de hoeven teveel slijten door de te lange hoefwand en ben je bang dat je paard geen hoeven over houdt. Wat dus niet het geval is.

Ik zou als ik jou was zou ik echt geeeen ijzers meer onder laten plaatsen. Kijk anders eens op http://www.hoefnatuurlijk.nl of http://www.paardnatuurlijk.nl Daar worden ook de nadelen van ijzers uitgelegd en het hele nb wordt daar uitgelegd. Het is een erg interessante site.

Succes ermee
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

hoi spinner op de site van smit staat dat hoefschoenen (rondom)vanaf 302 euro verkrijgbaar zijn.
    en omdat het nog maar afwachten is of de hoeven niet alsnog te kort worden is dit best een groot bedrag
    wat bedoel je precies met nb-en tb?
    gr roos
    *dekenloos
    *chiploos
    *ijzerloos

pasterza
    Guest

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jo-ann
    wat bedoel je precies met nb-en tb?
    gr roos
    NB is Natuurlijk Bekappen, TB is Traditioneel Bekappen

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

maar aan de andere kant hoeveel kwaad kunnen ijzers?

Tja, tis maar net hoe je het bekijkt, maar feit is dat je paard met ijzers geen tot bijna geen hoefmechanisme heeft. Dat wil zeggen, geen goede schokdemping en doorbloeding. Je moet het zien als iemand die met te kleine schoenen aanloopt (je voet kan zich dan ook niet goed meer spreiden), op een gegeven moment krijg je dan blaren en zere voeten met alle gevolgen van dien want dit heeft ook invloed op de spieren en de rest van het lichaam. Je zal wel een tijd door kunnen lopen, hetzij in een meer aangepast houding (in tegenstelling tot je natuurlijke houding), maar het is een kwestie van tijd voordat de problemen echt de kop opsteken. Ik verbaas me er nog steeds over dat paarden zo 'goed' kunnen lopen met ijzers, net zoals ik me verbaas over het feit dat ze nog
    zo 'goed' kunnen lopen met bit en martingaal. Voor mijn paard sowieso geen ijzers, maar lees inderdaad de site van paardnatuurlijk eens door en vorm zelf een oordeel
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

IJzers of geen ijzers is geheel aan jou de keuze en aan hoe je paard loopt. Persoonlijk vind ik de berichtgeving op paardnatuurlijk/hoefnatuurlijk nogal eenzijdig.

Kijk hoe je paard op zn hoeven staat. Lage hielen of juist hele hoge? Staat hij heel steil op zn hoeven of juist niet? Hoe loopt hij? Wat is het werk dat hij te doen krijgt? Wat wil je met je paard?

Zoals er manieren zijn om een paard goed op zn ijzers te zetten, zo zijn er ook meer dan genoeg manieren om een paard verkeerd op ijzers te zetten.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Ik heb met Dallmer schoenen gereden. Die kosten rond de 120 euro voor 2 stuks.

Goede resultaten mee verkregen!
    Nu zijn de voeten zodanig afgehard dat ik veel over het asfalt kan, zonder problemen.

Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

Nu zijn de voeten zodanig afgehard dat ik veel over het asfalt kan, zonder problemen.
    is er ook een site waar deze hoefschoenen te koop zijn?
    gr roos
    *dekenloos
    *chiploos
    *ijzerloos

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je schrijft dat de hoeven te kort werden toen ze alleen nog 9 uur in de bak stond op zand en niet meer op de wei.

Misschien is het niet echt zo dat ze meer afslijten, maar dat ze minder groeien door de zachtere bodem en minder beweging.

Hoefschoenen gaan echt lang mee, ik denk dat je aan 1 set wel genoeg hebt voor de hele overgangsperiode.

Het is ook wel belangrijk dat je paard natuurlijk bekapt wordt, want een normale bekapping zonder ijzers is toch vaak anders dan een echt natuurlijke bekapping hoor. En je paard moet eigenlijk wel 24u per dag vrije beweging krijgen om te zorgen dat de hoeven continue goed doorbloed zijn.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman

is er ook een site waar deze hoefschoenen te koop zijn?
    gr roos
    Kijk hier eens:

http://www.oldmacs.com.au/default.htm

http://www.dallmer.de

http://www.boahorseboot.com/

Te verkrijgen tegenwoordig bij de Agradi!

En hier de tests van verschillende hoefschoenen!
    http://www.swisshorseboot.de/com/html4/test.html

http://www.smit-rijssen.nl/

http://www.horsebalance.nl/

Marquis staat er niet bij.

Forumlid
    Aangemeld
    May 2005

bedankt allemaal voor de info
    *dekenloos
    *chiploos
    *ijzerloos

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hallo
    Heb de old macs besteld. Mijn pony zit nog in de overgangsfase van ijzers naar blote voeten. Ik heb er toch voor gekozen om hoefschoenen aan te schaffen, omdat hij over paden met steentjes nog gevoelig loopt.
    Ik ben in totaal 172,00 euro kwijt voor 1 paar. Hier zitten speciale inlegzooltjes bij en de verzendkosten.
    Het is nog altijd goedkoper als ijzers en gezonder!!! In het verleden betaalde ik 80 euro voor het beslaan rondom
    Over een jaartje hoop ik dat mijn pony echt blootvoets de wereld door kan!!
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ik had ook nog even een vraagje over blote voeten.

Hoe zit het dat eigenlijk als je paardje gewoon niet genoeg beweging kan krijgen... Ik weet het het is niet goed, maar bij ons op stal staan de paarden 4 uur per dag buiten doordat we met 30 paarden 4 stukjes land van 40 x 40 hebben en niet alle paarden bij elkaar kunnen lopen. Verder rijd en speel ik ruim 1,5 uur, maar 22,5 uur staat hij dus op stal. (op zaagsel helaas...)

Hino staat nu sinds januari met de achtervoeten bloot. Ze brokkelen best snel af, terwijl ik naar mijn zin niet eens vaak over het harde rijd.

Heeft het dan wel zin om hem bloot voets te zetten? Zijn hoeven zullen niet goed de kans krijgen om goed te bewegen...
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Blootvoets en traditioneel bekapt zal wellicht wel kunnen. Blootvoets en daarnaast volgens een NB methode zal moeilijker zijn aangezien je dan idd niet aan de voorwaarden kunt voldoen.

Op de pensionstal waar mijn paard staat (24/7 op stal) zijn vrij veel paarden zonder ijzers of met alleen voor ijzers. Dit zijn allemaal paarden die traditioneel bekapt worden. In praktijk geeft het weinig problemen.

Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

@ apple: Dus als ik het goed begrijp zou jij aanraden hem gewoon op blote voeten te houden, en doorgaan met traditioneel bekappen, aangezien zijn hoeven niet de kans zullen krijgen zich goed te bewegen? Dan kan ik doorgaan met wat ik nu doe (gelukkig). Ik hoop dat ik deze zomer wel nog goed over de weg kan gaan rijden. (mijn smid raad me aan om toch rondom ijzers te nemen...)
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten