Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: zweten

zweten

Sinds kort hebben wij een ijslander onder onze hoede. Hij is bij ons op stal binnen gebracht door iemand die er vanaf wilde. Hij had al geruime tijd in een soort padock gestaan met alleen maar gansen om zich heen. Hij was heel erg mager en was hoefbevangen. Hij was echt meer dood als levend. Nu is de hoefsmit geweest en de hoeven zijn al weer aan de beterende hand. Hij loopt goed alleen op de straat loopt hij voorzichtiger. tenminste hij loopt gewoon maar wil niet draven. In de rijbak loopt en draaft hij normaal. Hij begint alweer was spek op de botten te krijgen. Zijn Vacht was uiteraard oiok erg on verzorgd. Ik doe hem regelmatig met de furninator en er komen hele bossen los.

Nu valt het mij steeds op dat hij zo zweet. Eigenlijk als ik hem al van de wei ophaal. Dus als hij niks gedaan heeft is zijn borst flink nat en ook zijn oksels en liesen. Zelfs bij zijn nieren voelt het klam aan. Het is eigenlijk net of hij een uur flink door gereden is. In de wei staat hij eigenlijk altijd heel rustig te grazen.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of komt dit door zijn slechte conditie?
    www.niettevermijden.com

Re:zweten

Ik zou het toch eens aan een veearts navragen ipv op een forum (niet lullig bedoeld hoor) maar ik vind het rare symptomen. Klinkt in een sterk afgezwakte vorm als atypische myopathie maar dat komt zo weinig voor... lijkt me dus niet een juiste diagnose.

Als hij zoveel vacht heeft, is het dan niet gewoon dat hij het warm heeft met dit weer?
    Surrender to fun!

Actief Forumlid Moon's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    32
    Dagboek Berichten
    14

Heeft hij niet "gewoon" last van een slechte conditie in combinatie met een boel winterhaar en erg warm weer.
    Vaak komen paarden die niet lekker in hun vel zitten langzamer door hun vacht heen en daarbij is het ook nog eens een ijslander, dus er zal aardig wat vacht aan zitten.

Met deze temperaturen tref ik Moon op het moment ook wat vochtig aan in de wei. Hij heeft ook nog wat winterhaar en het is gewoon warm. Ook als hij geen winterhaar meer heeft, maar het wel 30 graden is zweet hij in zijn oksels, liezen en onder zijn manen (die ik daarom in de zomer vlecht).

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Paarden die niets doen, hebben weinig conditie. En hoe minder conditie, hoe sneller een paard zweet.

In de laatste antwoorden kan ik mij erg vinden ik wilde alleen checken of dit het kan zijn. Ik weet dat morgen de veearts op stal komt. Als ik tijd heb zal ik het hem eens gewoon navragen.

@ HeidiRickDennis.... het is niet mijn pony dus kan er niet zomaar mee naar de DA gaan.
    www.niettevermijden.com

Dat is dan helemaal vervelend... Sterkte ermee.

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik ken veel IJslanders die eigenlijk niet voor het warme Nederlandse weer "gemaakt" zijn, en al bij het minste zonnetje al staan te zweten.
    Started!

Bladwijzers

Forum Rechten