Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Stress na verhuizing

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Stress na verhuizing

Achtergrond
    Donja is vanaf haar 5de jaar bij ons. Vanaf deze periode heeft ze op dezelfde plek gestaan, in eerste instantie zonder soortgenoten. Toen Donja negen jaar was is ze van Feniño bevallen. Na 6 maanden is Feniño naar de opfok gegaan en toen hij 1,5 jaar was is hij naar huis gekomen (en gecastreerd). Donja en Feniño hebben de afgelopen 4,5 jaar met zijn tweeën op dezelfde plek gestaan. Het kwam vaak voor dat wij één van de twee pony's mee op buitenrit/naar de bak namen en de andere in het weiland achter lieten. De pony die wij mee namen was altijd super rustig, alleen de pony in het weiland hinnikte afentoe of liep wat heen en weer langs het hek. Eind vorig jaar is Feniño 6 weken op training geweest. Donja kon helaas niet mee en heeft deze periode in haar eentje doorgebracht. Donja was de eerste dag wat onrustig, maar de dagen daarna keerde de rust terug.

Vanwege de bouw, is er niet meer voldoende gras aanwezig en waren wij genoodzaakt om D&F te verhuizen. Deze verhuizing heeft 2,5 week geleden plaats gevonden. De eerste week hebben Donja en Feniño met z'n tweeën bij elkaar gestaan, apart van de andere pony's. Na 1 week zijn D&F bij de andere pony's in het weiland gezet, dit gaat prima.

Issue
    1). Als wij Feniño mee uit de wei nemen, dan wordt Donja enorm onrustig. Ze crosst de hele tijd door het weiland heen en loopt constant te hinniken.
    2). Als wij alleen Donja uit de wei halen, valt er bijna niks met Donja te beginnen. Tijdens het poetsen kan ze niet stilstaan, maar loopt ze constant te schrapen en rondjes te draaien. Ook tijdens het grondwerk en rijden is ze enorm onrustig.
    3). Als wij samen met D&F iets gaan doen, is er niks van de hiervoor genoemde stress te merken.
    Wij hebben het vermoeden dat Donja 'er niet tegen kan' als Feniño alleen bij de andere pony's in de buurt is. Ook in de wei zien we dat Donja andere pony's bij Feniño uit de buurt probeert ze houden. D&F staan voornamelijk met z'n tweeën net iets bij de andere pony's uit de buurt.

Vraag
    Nienke en ik zouden het erg prettig vinden, zowel voor ons zelf als voor Donja, dat Donja wat minder gestresst is in de situaties genoemd bij 1 en 2. Als wij met Feniño in de bak aan het trainen zijn, dan zetten Donja nu wel eens in het paddock naast de bak. Zo houdt ze zicht op Feniño (vanuit de wei is de bak niet zichtbaar) en is ze ook een stuk rustiger.
    Hebben jullie nog tips hoe wij Donja kunnen helpen haar stress te verminderen?
    Ik hoor het graag van jullie .

Forum Meubilair Tinky's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Leeftijd
    36
    Dagboek Berichten
    1

Re:Stress na verhuizing

Het eerste wat in mij op komt... Feniño is al jarenlang het enige paard waar ze op heeft kunnen bouwen, en tevens haar eigen kind. Ik kan me heel erg goed voorstellen dat de verhuizing (da's nogal een impact) in combinatie met nieuwe ponies voor haar betekend dat ze een hele nieuwe balans moet vinden om zich weer vertrouwd en veilig genoeg te voelen om alleen gelaten te worden. Ik vind het dan ook niet raar dat ze zo reageert als ze alleen is.

Ik zou vooral veel samen met ze gaan doen en ze goed de tijd geven om te wennen, op hún tempo. Je weet dat ze het uiteindelijk kán (en altijd gekund heeft) dus blijkbaar is het nu echt even te veel voor d'r.

Just my two cents...

Succes!

Ik denk, de rem er op, opnieuw beginnen en wel met approach en retreat.

Dus F een halster om doen in de wei. Wat grond werk doen in de wei.
    Volgende dag herhalen en dan ook spelen bij het hek.
    De dag er op door het hek de wei uit en daar spelen.

Zelfde kun je doen met D.

Langzaam opbouwen. Zorgen dat je terug bent voor er veel stress is.

Zo iets. Ik typ even de verkorte versie. Hopelijk wil je de beleefdheden en vriendelijkheden er even bij denken, ha ha ha.

Succes.

Liefs
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Toen ik Vash en Ollie verhuisd had heeft het maanden geduurd voor ik ze iets kon scheiden. En dan alleen binnen zichtbereik. Geef het de tijd. Ze voelen zich veilig bij elkaar, daar moet je voorzichtig mee omgaan. Succes!

Aangemeld
    Apr 2004

Bedankt voor jullie reacties! We zullen de aankomende tijd of met D&F samen wat doen of de 'overgebleven' pony in het paddock naast de bak te zetten. Mocht dat helemaal goed gaan, dan gaan we langzaam aan een beetje uitbouwen. Hopelijk wordt Donja door het de tijd te geven en door haar voorlopig niet alleen te laten van haar stress verlost .Nogmaals bedankt voor het meedenken!

Mijn twee heren zijn nu respectievelijk 2 (Denni) en 3 (Rick) en staan al twee jaar samen. Vorig jaar heb ik ze verhuisd van Hellouw naar Vianen in een groep met leeftijdsgenoten (leek me beter voor hun ontwikkeling). Ze kleefden vreselijk aan elkaar en het was lastig om ze appart mee te nemen. Rick nam al snel het leiderschap in de groep op zich en hield iedereen weg bij Dennis. Nu een paar maanden later hebben ze eindelijk de rust en is het makkelijk om één van de twee (ongeacht welke) mee te nemen. Het had slechts wat tijd nodig, meer dan een paar weken, eerder een paar maanden. Dennis wordt niet langer compleet opgeïst door Rick en Dennis maakt zelfs nieuwe vriendjes. Ik zou dus zeggen, geef het even wat meer tijd .

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat ik me wel afvraag (na de zinnige tips die je al gekregen hebt)... waarom heeft Donja zo lang alleen gestaan? En later alleen maar met haar veulen?

Aangemeld
    Apr 2004

Wat jij beschrijft is erg henkbaar, Heidi! Donja eist Feniño namelijk ook op zo'n manier op. Zo stond Feniño gister met een andere pony te kroelen toen Donja weer terug naar de wei bracht werd. Het eerste wat Donja deed was de pony bij Feniño vandaan jagen..

Marja, als elfjarig meisje had ik helaas nog geen invloed op de stalkeuze. Toen Feniño naar de opfok ging, hebben we een shetlander als gezelschap voor Donja gehad. De shet werd op het begin enorm door Donja achterna gezeten en Donja en de shet zijn nooit echte maatjes geworden. Dat D&F de afgelopen jaren alleen met z'n tweeën hebben gestaan, houdt verband met het geringe aanbod van goede pensionstallen hier in de buurt. Bij elke pensionstal hier in de buurt staan de pony's idg 's nachts op stal. Waar D&F de afgelopen jaren stonden, konden ze wel 24/7 op het land. Daarnaast speelde natuurlijk ook de financiële kwestie een rol, als twee jonge meiden kan je niet zo maar een paar honderd euro op zij zetten voor een dure pensionstal. Als laatste punt hebben wij Donja van haar vorige eigenaar (een wat oudere man) gekregen na een aantal jaren voor haar gezorgd te hebben. De vorige stalling was tevens bij haar oude eigenaar, die het fijn vond om Donja nog wel in het oog te hebben. Deze man vond het gezelschap van ons en de pony's erg gezellig, dus er was ook sprake van een emotionele verbondenheid . Is het een beetje duidelijk zo?

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Nic... 2,5 week is kórt.. paarden moeten vaak máánden wennen na een verhuizing. Wennen aan de omgeving, aan de andere paarden, de andere 'routine'.. en dan komt er voor Donja ook nog het gegeven bij dat ze eigenlijk niet gewend is om met andere paarden dan Fenino te zijn... een hele opgaaf dus... ik zou echt véél rustiger aan doen.. misschien nog wel een stapje tussen 'één paard in de bak en één er naast', maar voorlopig even twéé paarden.. Of idd wat Roos zegt, in het land... en heel belangrijk ook uit haar post:
    Langzaam opbouwen. Zorgen dat je terug bent voor er veel stress is.
    Succes!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je voor je uitleg Nicolien, dat maakt wat duidelijker hoe de situatie is ontstaan!
    Het is wel een situatie die je zelf hebt gecreëerd (ongewild)... Doordat je pony's met elkaar/gedeeltelijk alleen zijn opgegroeid zijn ze helemaal niet gewend aan andere pony's, zoals hierboven ook al geschreven werd. En dat kost tijd, als je dat wilt veranderen!

Verder heb ik eigenlijk niks aan de tips die je al hebt gekregen toe te voegen, rustig aan het uit elkaar halen opbouwen, zorgen dat je binnen de grens blijft (dus dat er niet teveel stress ontstaat) en dit langzaamaan opbouwen. Maar dat is allemaal al gezegd. Volgens mij ben je daar al goed mee bezig!

Bladwijzers

Forum Rechten