@ Sandra... als je henkie dus ontwormt hebt met een ivermectine houdend ontwormings middel dan is hij dus idd al behandeld.
@ Sandra... als je henkie dus ontwormt hebt met een ivermectine houdend ontwormings middel dan is hij dus idd al behandeld.
www.niettevermijden.com
Er staat me iets van bij dat oraal gegeven ivermectine niet werkt tegen luizen. Volgens mij werkt ivermectine alleen tegen luizen als het in de bloedbaan gespoten wordt.
Misschien even nazoeken (sorry, nu zelf even geen tijd voor/zin in...)?
ow, daar ben ik wel benieuwd naar Marja. Want ik heb idd Henkie behandeld met ivermectine.
Ik heb wel meer iets over ivermectine/luizen gehoord, maar hoe het precies zit.
Rianne, ik dacht idd ook gewoon veel huidschilvers onder manenkam.., maar volgens mij zijn het toch luizeneitjes.
Ik heb ze uitvergroot bekeken, en dan zijn ze glad, lichtjes ovaal, niet zoals een huidschilver.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Even googlen op ivermectine & luizen leverde onder andere dit op:
een produkt tegen luizen:
IVOMEC R/V/S Reg.NL 10438
Injectievloeistof voor niet-melkgevend rundvee en niet-melkgevende schapen en varkens.
Tegen in- en uitwendige parasieten. Werkt tegen maagdarmwormen, longwormen,
rondwormen, runderhorzels, luizen, schurftmijten en teken. Toedienen d.m.v. een subcutane
injectie. Werkzame stof: ivermectine.
oh en wikipedia zegt:
dat zou dus de reden kunnen zijn dat de luizen al dood waren.Ivermectine is een anti-parasitair geneesmiddel dat werkzaam is tegen de meeste darmwormen (niet tegen lintwormen), parasitaire Mijten en luizen. Het wordt naast gebruik bij de mens toegepast bij onder meer paarden, herkauwers, honden en ook bij vogels.
Hmmm even snel googelen levert wisselende resultaten.
http://www.cbip-vet.be/nl/nlinfos/nlfolia/09FVN2c.php hier wordt gezegd dat niet is aangetoond dat ivermectine werkt bij luizen bij paarden.
Maar op enkele andere sites (o.a. hier: https://www.dierapotheker.nl/product...oekstring=1774)lees ik dan weer dat oraal toegediende ivermectine wel zou werken tegen de bloedzuigende luizen. Kennelijk hangt het dus ook van het type luis af.
Sorry, geen zin om nu nog verder te googelen, mogen jullie zelf doen.![]()
Dit zou misschien ook verklaren dat ik eigenlijk geen luizen tegen kom. En waarom hij ze wel had.
Hij is een tijdje niet ontwormd waar die stond van de winter, dus ik heb het heftig aangepakt en hem gelijk ontwormd toen die hier was.
De weg met Carwyn en Scarlet
Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..
Ik weet dat er minimaal 2 verschillende soorten luizen zijn. Een beetje geel oranje achtige luisjes en donker (zwarte) luisjes. De lichte luisjes kwam ik vaak tegen in het hooi.
Hebben jullie ook al jeuk?![]()
www.niettevermijden.com
Volgens mij zijn die van Wallie wel echt huidschilfers, ze zijn soms wel 3mm groot en kunnen makkelijk kapot zegmaar, ze zijn ook helemaal plat en erg dun, misschien gewoon een héle droge huid... Hij heeft sowieso wel een droge huid, maar onder z'n manenkam valt het pas echt erg op. Maar ik ga misschien een beetje offtopicOorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
![]()
In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'
Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging
Ik heb mijn veearts laatst gevraagd naar de ivermectine injectie. Een bevriende fokster met 40 (!) paardjes gebruikt dat namelijk (ze ziet het niet zo zitten om bij luizen 40 ijslanders te wassen) Het middel is in injectievorm niet geregistreerd als paardenmedicatie. Daarom kon/wilde hij het als veearts niet doen/leveren.. Het is (nog?!) niet veilig genoeg bevonden.. er schijnt een kans van 1 op héél veel te zijn, dat een paard aan de naald blijft hangen. De va gaf off the record aan dat hij het een verwaarsloosbaar risico vond, het zijn eigen paarden wel zou durven geven... maar dus niet officieel als VA met mogelijke gevolgen voor zijn licentie
Wij hebben er nog even aan gedacht om te kijken of we het ergens via via (schapenboer) aan konden schaffen om zelf toe te dienen (subcutaan is een fluitje van een cent namelijk) ... maar met onze kleine kudde toch maar besloten om het bij sebacil te houden (met dank aan forumgenoot die nog een fles had staan!
) De plaag lijkt nu redelijk onder controle.
[size=16pt]Fijne spullen voor paard en ruiter: www.mzm-geestig.nl[/size]
[size=12pt][color=purple][b]
@ Nienke 07.... Ivermectine kan je zo zelf halen. Zelfs bij een uitgebreide dierenwinkel. Het spuiten stelt idd niet zoveel voor. Alleen een nare bijwerking van spuiten is vaak een brandplek op de huid. Bij oraal heb je daar veel minder last van. Bij de cavia's druppelde we het zelfs gewoon achter de oortjes en dan verdween de schurft en de luisjes ook al van. Mijn ervaring is dus dat het zonder spuiten ook wel de werking heeft. Waarom zou je dan gaan spuiten. Leverd minder stress op voor mens en dier.
www.niettevermijden.com
Dat is toch bij alle injecties zo?er schijnt een kans van 1 op héél veel te zijn, dat een paard aan de naald blijft hangen.
Of doe ik nu heel onnozel..![]()
blijft een naald niet eerder aan een paard hangen dan andersom?![]()
![]()
Altijd plezier met mijn lieve Lazir!
Bladwijzers