Resultaten 1 tot 15 van de 15

Topic: Vrachtwagenlaad probleem

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Vrachtwagenlaad probleem

Anoek heeft altijd makkelijk geladen. Omdat ik altijd alleen met haar wegging laadde ik haar ala Parelli van buitenaf gewoon in m'n eentje. Nu we meer weggaan, werd het laden al steeds moeilijker en nu heeft het dit weekend de climax bereikt. Vrijdag waren we zo weg. Met laden hebben we 2 pogingen gedaan en de 3e liep ze er zo op.
    Zaterdagavond toen we terug naar huis wilde, begonnen de problemen pas echt goed. Anoek dook met haar hoofd onder de openstaande schotten door en ging ervandoor op de bivak.
    25 meter verder stond ze zeer tevreden te grazen . Terug naar de vrachtwagen en met geen mogelijkheid kregen we haar erop. Mijn hoefsmid was er ook en gevraagd of hij even kon helpen. Extra handje zodat wij konden zorgen dat ze niet links of rechts kon ontsnappen. Ze gooit gewoon het hoofd de andere kant op en weg is ze.
    Toen begon ze te stijgeren en terwijl de hoefsmid met z'n gezicht in het zand belandde stond Anoek weer terug in haar tijdelijke wei.

Inmiddels waren er een heleboel mensen bijgekomen. En ik moet zeggen als je dat trekpaarden volk hun paarden ziet laden, petje af. De paarden lopen bijna allemaal los de vrachtwagen op. Uiteindelijk hebben we haar op de vrachtwagen gekregen, gewoon met veel rust, 1 voetje op de laadklep gezet, volgende voet erop en toen ging ze. Er is verder niet gepushed geslagen of wat dan ook, alleen rustig en gezorgt dat ze niet kon "uitbreken".

Gistern wilde ik het gaan oefenen met Anoek want dit kan zo niet. Poging 1 kon ik haar net houden en stond ik 5 meter verder met haar stil. Poging 2 stond ze helemaal achterin de wei. In de wei heb ik de catching game met haar gewspeeld. Want ze was heet. Toen ik haar had, zijn we terug naar de vrachtwagen gelopen en heb ik haar aan de klep laten ruiken. Vervolgens heb ik haar gevraagd of ze erin wilde lopen en ze liep er zo in.
    Dit nog 3 maal herhaald en haar in de wei gezet.

Dan vanmorgen. De vrachtwagen op een ander plek gezet, waar hij normaal staat als we weggaan. Hek van de pensionstal dichtgedaan. Poging 1 stonden we gelijk 10 meter verder tegen de muur stil. Dit is als we alleen nog maar staan te ruiken aan de klep. Terug naar de klep liep Anoek zo de vrachtwagen op. Lekker staan kriebelen bovenop en staan praten, toen wilde ik haar eraf halen. Dus ik sta beneden en ze staat bovenaan de klep stil. Ik laat haar kijken en vraag haar eraf en voor ik het weet staat aNOEK AAN DE ANDERE KANT VAN HET ERF.

De longeerbak in en wat oefeningen gedaan. Yo-yo, cirkling, driving achterhand.

Terug naar de vrachtwgaen en dan loopt ze er 4x netjes op en af. Elke keer beloond etc.

Mijn vraag is nu, wat kan ik hieraan doen. Want het levert naturlijk op vreemde plekken gevaarlijke situaties op als je achter zo'n knol aanhangt of als ze als een bezetene van die klep gezet komt.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Vrachtwagenlaad probleem

Ik weet niet zo veel van vrachtwagenladen etc af, maar wat bij mij als eerste naar boven komt is dat het niet zozeer met de vrachtwagen te maken heeft en dan bedoel ik dit niet zoals Pat parelli dit zegt maar dat het mischien veel meer te maken heeft met spanning/stress/onrust eromheen. Krijgt ze toch teveel stress op de wedstrijden etc, is er teveel druk op die momenten, dat bedoel ik dan vooral dat het al met al teveel wordt en dat ze dan op zo,n moment de kont tegen de krib gooid om het zomaar te zeggen.

Ga je ook wel eens ontspannen dingen doen met de vrachtwagen, dus ergens naartoe rijden bv een half uurtje en dan een stukje gaan wandelen met haar heerlijk rustig en dan weer terug??

Mischien zegt ze op deze manier tegen je dat je even een stapje terug moet doen, je bent behoorlijk doelgericht bezig de laatste tijd mischien even een pauze.
    Ik zeg maar gewoon wat zo bij mij opkomt ik ken jullie niet goed genoeg.

Het kan natuurlijk ook een dominantieprobleem zijn maar dat kan ik absoluut niet inschatten.

Hoe dan ook vervelend en succes met zoeken naar een oplossing.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Misschien inderdaad zoals hiervoor al wordt geschreven, ga anders gewoon is met de vrachtwagen eindje rijden en ergens wandelen, zodat anoek het niet koppelt aan 'werken'. OF anders toch ff de rust pakken wat parelli/nh doen en dan trailer op.
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

HOi Marleen.
    Bij trailerladen hanteer ikzelf een aantal regels waaronder:
    1. It NOT about the trailer (moeilijk, maar wel heel belangrijk)
    2. 5 keer inladen, 1 keer wegrijden.

Ik denk dat bij deze 2 regels de oplossing ligt voor je probleem.
    Succes!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Zoals Sandra inderdaad zegt begint het bij:

It's NOT about the trailer, it's about the relationship.

Hoe kun je ervoor zorgen dat je paard in elke situatie makkelijk de trailer op loopt? Door je LOVE, LANGUAGE en LEADERSHIP te verhogen in equal doses.

Werk dus op de grond aan, in dit geval, meer leiderschap, meer gehoorzaamheid. Relatie kun je alleen aan werken op het moment dat je de alle 3 op gelijk niveau hebt.

Kijk eens of je de druk tijdens het spelen een beetje kunt opvoeren zonder compromissen te sluiten. Wat gebeurt er? Wanneer haakt ze mentaal af?
    Je paard heeft je mentaal namelijk al verlaten voor ze fysiek vertrekt....lastig maar als je het kunt zien kun je sneller ingrijpen en leiderschap nemen...mentaal staat namelijk tegenover respect, emotioneel tegenover impuls en flexion tegenover fysiek.
    Ga in die volgorde je symptoom te lijf en je zult het werkelijke manco vinden

Succes!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

@ Anroomy: Kun je dit eens uitleggen? mentaal staat namelijk tegenover respect, emotioneel tegenover impuls en flexion tegenover fysiek.
    Die van mentaal en respect snap ik niet zo goed wat er bedoeld wordt.
    Bij een emotioneel paard krijg je meer impulsion ( RB behaviour/ extravert)
    Flexion kan niet zonder fysiek goed getraind te zijn. Klopt dat??

Ik lees graag je mening/ uitleg.

Alvast bedankt.
    gr. AnneMarie

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Bedankt dames,

Door alle drukte zijn we inderdaad een beetje minder grondwerk aan het doen geweest. Gisteren dit dus gelijk ook alweer opgepakt. Het voelde zo fijn.
    Ga straks jullie berichtjes nog eens op het gemakje lezen en vooral we3rken aan onze relatie.

Marleen

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ga dit even volgen, trailerladen en andere "enge" dingen zijn vaak een soort examen voor je relatie. Denk dat je er heel goed aan doet wat aandacht daaraan te besteden. Ben benieuwd naar de uitleg van Anna, heb wel het idee dat ik snap wat ze bedoelt. Rrrrraden maar : Ik denk: Het woord "tegenover" staat misschien tussen dat wat jij geeft aan Bikkel en hoe zij daarop reageert.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Even een update:
    Heb gisteren op mijn gemak al het geposte een paar keer doorgenomen. Had gisteren les en dus moesten we weer weg met de vrachtwagen. Anoek uit de wei gehaald en lekker gepoetst. (we hebben altijd ruim de tijd voordat we weg moeten). Hiernaa ben ik voor de laadklep grondwerk met haar gaan doen. Met in mijn achterhoofd de woorden die hier meermaals gezegd zijn. It's NOT about the trailer. Op een gegeven moment Anoek gevraagd of ze de vrachtwagen op wilde lopen en ze deed het super. Inmiddels werd de les afgebeld. Groomlief hield Anoek even vast terwijl ik mijn tuig uit de vrachtwagen ging halen en toen ik omkeek stond Anoek naast me op de vrachtwagen te kijken wat ik aan het doen was.

Soms heb je een gebeurtenis nodig om je eraan te herinneren waar je basis ligt en wat je goed moet onderhouden. Anoek en ik gaan lekker weer wat meer aan de basis werken. Heb zin in deze extra uitdaging.
    Bedankt allemaal voor de input. Wat een geweldig forum

Heel mooi!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Mijn vragen aan Anroomy blijven wel staan

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Monties baasje
    @ Anroomy: Kun je dit eens uitleggen? mentaal staat namelijk tegenover respect, emotioneel tegenover impuls en flexion tegenover fysiek.
    Met 'tegenover' wordt volgens mij het volgende bedoeld:

Bij een respect-probleem heb je een mentale oorzaak,
    bij een impuls-probleem is er een emotionele oorzaak,
    en bij een flexion-probleem zoek je naar de fysieke oorzaak.

Of andersom: als je een gat hebt in de mentale connectie, uit zicht dat in een respect issue etc.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmmm een flexion probleem kan toch ook een emotionele oorzaak hebben?
    Een voorbeeld: een paard dat onrustig is omdat er allemaal enge dingen in de omgeving zijn, is meestal moeilijk nageeflijk te rijden (vertical flexion).
    Een een impuls-probleem kan ook veroorzaakt worden door een fysiek probleem: een paard dat pijn in zijn rug heeft kan daar onderuit willen rennen, of juist gaan staken.

Dus ik snap het niet helemaal?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy

Je paard heeft je mentaal namelijk al verlaten voor ze fysiek vertrekt....lastig maar als je het kunt zien kun je sneller ingrijpen en leiderschap nemen...mentaal staat namelijk tegenover respect, emotioneel tegenover impuls en flexion tegenover fysiek.
    Ga in die volgorde je symptoom te lijf en je zult het werkelijke manco vinden
    Anna houdt ons in spanning ! Geeft me de kans ook nog even mee te raden.
    Mijn 2 cents over wat ze bedoelt:
    1.Als je paard geen respect voor je heeft, je niet als betrouwbare leider ziet, dan heeft hij geen reden om je te geloven en houdt geestelijk afstand van je, zal niet snel geneigd zijn je te volgen in jouw plan.
    2.Paard wil veilig zijn, één van de basisbehoeften. Voelt het zich niet veilig, dan heeft het de drang om te gaan naar een plek waar het dat wél is: impulsdrang.
    3. Als die drang (die begint in zijn koppie) zich nestelt in zijn lijf dan wil hij nog maar één ding: omdraaien en wegwezen.

Dus de sleutel ligt bij de eerste, want die brengt een soort kettingreactie op gang. Wat je nu aan het doen bent, werken aan je relatie, is dan dus een hele goeie. Dáár zit het sleuteltje.

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Monties baasje

Ik lees graag je mening/ uitleg.

Alvast bedankt.
    gr. AnneMarie
    Mentaal = respect = gehoorzaamheid.

Door een bepaalde mate van gehoorzaamheid of het gebrek eraan kan je zien hoe het gesteld is met de mentale verhouding tussen jezelf en je paard. Zonder enige vorm van gehoorzaamheid hoef je eigenlijk al niet meer te kijken naar de rest. Je kunt pas een conversatie aangaan, een samenwerking hebben of van een partnership spreken als beide partijen toegstemd hebben daaraan mee te doen.
    Zonder mentale connectie en dus wederzijds respect kunnen we niet zoveel beginnen.

Emotie staat inderdaad gelijk aan impuls. Een bang paard gaat rennen, een neutraal tot dominant paard laat zich niet zo makkelijk bewegen. Tenzij het dus weer angstig is gemaakt door een roofdier. Dan is het alleen geen neutraal of dominant paard meer.

Zonder gehoorzaamheid heeft het paard dus altijd gelijk als het over impuls gaat. Zijn eerste levensbehoefte wordt immer niet door ons vervult terwijl ze onszelf wel aan ons paard vastmaken doormiddel van een touw en een halster.
    Dat kan dus tot lastige situaties leiden.

Fysiek komt op de laatste plaats aangezien we daar niks te zoeken hebben als bovengenoemde niet willen lukken.
    Je kunt niet samen dansen als je op de dansvloer nog respect issues hebt of elkaar niet vertrouwd op emotioneel vlak. Laat dat dansen maar even voor wat het is en werk aan je RELATIE!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Bladwijzers

Forum Rechten