Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Voeding en verharen..

  1. #1
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Voeding en verharen..

    Odes krijgt naast weidegang en hooi ook nog wat muesli. Ik voer haar Havens muesli zonder haver.

    Nu heeft ze best lang over gedaan om in haar zomervacht te komen. Ze had dan ook een dikke wintervacht, omdat het een buitenstalling betreft. Nu zei iemand dat dat lag aan de voeding. Weet iemand van jullie hier iets meer over. Op de buik en in de kaaklijn bleef vrij lang de wintervacht zitten. Inmiddels zit ze helemaal in de zomervacht.

    Verder ben ik namelijk erg tevreden over de muesli. Ze lustte de brok niet (liet ze staan en at de muesli er tussen uit). Ze was vrij schraal toen ze kwam en ziet er inmiddels erg gezond uit. En omdat het een volbloed is wou ik het liefst een muesli zonder haver. Ik heb gekeken naar Pavo Stimix en de Havens. Uiteindelijk is het de Havens dus geworden.

    Ik ben benieuwd of jullie hier iets meer over weten.

  2. #2
    Actief Forumlid Annemeik's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Lunteren en zaandijk
    Berichten
    113

    Re: Voeding en verharen..

    In priciepe zou een gezond paard zelf gewoon goed door de verharing moeten komen.

    Hino geef ik tijdens de verharing (omdat hij al wat ouder is) wat gekookt lijnzaad 1 x in de week. Maar hier worden sommige paardjes wel wat heter van. Als dat zo is bij jou paardje kun je beter wat lijnolie of zonnebloemolie bij geven. Door de muesli kan dat best, het blijft meestal goed plakken (wel af en toe de voerbak schoonmaken, anders is er kans op ranzige olie die achterblijft).

    Maar over het algemeen heeft een gezond paardje dit meestal niet nodig, maar het is dit jaar s'nachts nog best koud gebleven vondt ik zelf, mischien dat ze daarom wat langer nodig had?
    One just has to face it - riding isn't natural to the horse. *Theresa Sandin* <!-- w -->http://www.sustainabledressage.net<!-- w -->

  3. #3

    Re: Voeding en verharen..

    Mijn Haf heeft er dit jaar ook best lang over gedaan, viel me op. Het was een rare winter.

    May the horse be with you!

  4. #4
    Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    2.278

    Re: Voeding en verharen..

    Ik vond dat borus er heel snel mee klaar was. Maar vlak voor de verharingsperiode is hij van buiten naar binnen verhuist. Dit zal ook invloed hebben gehad.
    Gekookt lijnzaad schijnt goed te zijn voor de vacht. Ik geeft het borus dagelijks.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

    Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

  5. #5
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: Voeding en verharen..

    Bonnie is ook nog steeds maar half verhaard, wat ik ook best raar vind. Maar kan het dat Shetjes trager verharen of zo, of niet?

  6. #6
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Voeding en verharen..

    Ik ken wel meer shetjes die er wat langer over doen ja, lijkt net of die een veel taaiere vacht hebben als het ware.
    Maar hier deden alle ponise ook wat langer over het verharen, ze zijn nu net klaar
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  7. #7
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Voeding en verharen..

    misschien heeft het er ook mee te maken dat een paard dat geen deken om heeft gehad beter door de haren komt dan een paard dat een jaar of langer in de winter met een deken heeft gestaan en dus eigenlijk niet zo erg verhaarde een aantal jaar....
    Ik weet het niet hoor maar het lijkt mij toch wel logisch ofzo...
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  8. #8
    Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    een zeeuws-klei dorpje.
    Berichten
    52

    Re: Voeding en verharen..

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    misschien heeft het er ook mee te maken dat een paard dat geen deken om heeft gehad beter door de haren komt dan een paard dat een jaar of langer in de winter met een deken heeft gestaan en dus eigenlijk niet zo erg verhaarde een aantal jaar....
    Ik weet het niet hoor maar het lijkt mij toch wel logisch ofzo...
    Tja, mijn paardje heeft nooit dekens aan, maar doet er tóch wat langer over dan in 't algemeen zie ik.
    Hij staat 't hele jaar 24/7 buiten met schuilstal en is 21 jaar, kruising arabier, hij heeft een dunner wintervachtje dan de meeste paarden en pony's die ook altijd buiten staan.

    Dus waarom de ene er nou langer over doet dan de ander?
    Leeftijd, ras, wel of niet 's nachts binnen, dunner wintervachtje dus langer proberen vast te houden tijdens koude nachten in de rui-periode, blijkbaar kan 't veel oorzaken hebben.

  9. #9
    Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Berichten
    5.857
    Dagboek Berichten
    4

    Re: Voeding en verharen..

    Ik vergelijk dan even mijn Welsh Cob, Fenna, met haar vriendinnetje Radnah, een NRPS met veel arabisch bloed.... Radnah had een langere en dunnere vacht dan Fenna en had het soms ook koud in de winter. Fenna heeft naast een dichtere vacht ook een dikkere speklaag en had dus niet zo'n superlange wintervacht nodig. Fenna was dan ook sneller klaar met verharen dan Radnah, ik denk ook doordat Radnah het af en toe nog koud had en Fenna niet (die had genoeg aan haar spekkies )
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

  10. #10
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: Voeding en verharen..

    Wat ik nog al eens doe om het verharen beter door te komen, is ontwormen als ze beginnen te verharen... daarna lijkt het mij vlugger gaan...
    Deze zomer vind ik ook niet echt een referentie van vandaag op morgen was het 30° de paarden/pony's kregen geen tijd om zich aan te passen.
    Een shet met die vele haren en dikke wintervacht doet er ook wat langer over hoor...
    "Dromen komen uit..."

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •