Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Ervaring wormonderzoek.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ervaring wormonderzoek.

Hallo

Ik wil de mest van Whoopie weer even laten onderzoeken, deed dat tot nu toe bij de da maar dat kost veel tijd (afstand), daarom wou ik het opsturen naar een bedrijf wel zo makkelijk lijkt mij.

Hebben jullie ervaring met bedrijven??

Alvast bedankt,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re:Ervaring wormonderzoek.

http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html

hier heb ik het diverse keren laten doen. niet al te duur, en zéér snelle reactie. vaak al binnen 48 uur! Wel zo fijn als je wilt weten waar je aan toe bent.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja, dat is van VPL het Woud, laat ik het ook altijd doen.

laat ik het ook altijd doen, erg aardige mensen, willen ook uitleg geven over wat ze doen en zo en hoe.
    altijd nette antwoorden in de mail. Krijg ook een vrijblijvende herhalings berichtjes van dat ze weer zouden moeten controleren.
    Je hoeft niet maar het is enkel een herinnering voor je.
    ik bestel er altijd meerdere scheelt weer een paar centen. versturen per post heel simpel.

Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009

Ik heb met het Woud dan weer geen goede ervaringen. Qua advies en snelheid zijn ze inderdaad erg fijn, maar in twijfel ondertussen aan de betrouwbaarheid. Wij hebben nu 2 keer alle paarden laten controleren en kregen beide keren een advies om niet te ontwormen ... de paarden waren schoon. De laatste keer wisten we echter zeker dat 1 besmet was (had wormen in de mest) en wilden we met name advies over welke ontworming. Weer was het advies: geen besmetting dus niet ontwormen. Na tests bij de dierenarts bleken 2 paarden een flinke besmetting te hebben. Wij laten de tests niet meer bij hun doen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Weet iemand hoe er dan getest wordt ?
    Testen ze bij het woud anders als bij de da ??

Ik heb begrepen dat het per mesthoop kan schelen hoeveel eitjes erin zitten. Dus in de ene hoop veel, in de andere mesthoop erg weinig.
    Zou dat het verschil in testen kunnen verklaren ?

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door marloes1987
    Wij laten de tests niet meer bij hun doen.
    Oei, dat is niet best. Hebben wij ook een keer gehad. Toen zeiden ze: hoe langer je je testen instuurt, deste betrouwbaarder ze worden. Ik teat het met Vash nu 5 jaar bij hun ongeveer, en heb wel goeie ervaringen. Kan me voorstellen dat je na zo'n ervaring niet meer met ze in zee wilt.
    Waar laten jullie het nu onderzoeken, Marloes?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Ik hoor idd helaas wel eens verhalen dat alleen eitelling laten doen ook niet goed is. Geen idee of die verhalen waar zijn hoor !

Actief Forumlid marloes1987's Avatar
    Aangemeld
    May 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Waar laten jullie het nu onderzoeken, Marloes?
    Wij hebben het de laatste keer gewoon bij de DA laten onderzoeken. Ik geloof dat ze bij de Boerenbond en Welkoop ook testkits hebben, maar ik weet even niet waar deze van zijn. Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het ook graag.

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Hoi,

Ik denk dat in bepaalde omstandigheden eitellingen wel hun nut kunnen hebben, maar het blijft toch oppassen geblazen. Eitjes worden inderdaad intermittair uitgescheiden. Dus de hoeveelheden aan eitjes kunnen per mesthoop verschillen.
    Er zijn ook een aantal wormen waarvan je geen eitjes zult terugvinden in de mest. Dus het is niet zo dat als uit een mestonderzoek blijkt, dat je niet moet ontwormen, je paard niet zwaar besmet kan zijn met wormen. Zo heb je ook bij bloedwormen, het probleem dat wanneer je wormen in de mest aantreft, het kwaad al geschied is.

Mijn mening is, dat deze methode kan werken, als je er eerst via bloedonderzoek gecombineerd met mestonderzoek, nagaat of de tellingen laag zijn. Misschien toch nog ontwormt met een chemische ontwormer en dan overstapt naar het meer natuurlijke. Dan ben je toch al zeker dat bij aanvang je paard ok is. Uiteraard is hierbij ook belangrijk dat de infectiedruk van je weides en paddocks zo laag mogelijk wordt gehouden. Mest ruimen, stabiele kudde en niet teveel paarden op een klein stukje.

Ik vind het een boeiend onderwerp en belangrijk dat er de opties van het natuurlijk "wormvrij" houden van je paarden moeten bekeken worden, met het oog op resistentie. Maar ben nog niet zover dat ik het zelf zou aandurven. Er spelen zoveel verschillende factoren een rol. Ben benieuwd naar andere ervaringen van mensen hiermee.

Groetjes
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Heb nog geen ervaring met het mestonderzoek maar wilde het gaan doen met name omdat er resistentie aan het ontstaan is tegen de wormmiddelen.
    Ik heb het met de vee-arts overlegd en zij volgen het advies van de GGD voor dieren in Deventer (zie website). In het voorjaar een mestonderzoek van alle paarden op stal en in het najaar een bloedonderzoek. Alleen dan is het betrouwbaar. Ik heb er nu even vanaf gezien.

Ik heb ook de verhalen gelezen van mestonderzoek en dan toch besmetting, ik neem geen risico ken de gevolgen van (rode bloedworm) besmetting te goed

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Een mestonderzoek is idd altijd een momentopname je moet je paard verder ook in de gaten houden, dan maakt het denk ik niet uit of je onderzoek laat doen bij je da of bij een ander bedrijf.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Nee het maakt idd niet uit waar de mest onderzocht wordt het is zo dat alleen mestonderzoek onvoldoende is aldus de GGD voor dieren en dat er ook een bloedonderzoek moet volgen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Oei, dat is niet best. Hebben wij ook een keer gehad. Toen zeiden ze: hoe langer je je testen instuurt, deste betrouwbaarder ze worden.
    Huh? Hoezo worden de testen betrouwbaarder naar gelang je het vaker laat doen? Een test is een test, en je vindt toch eitjes of niet??!!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Denk dat ze bedoelen dat het wel heel bijzonder zou zijn als je steeds een mestbal instuurt waar toevallig nét geen eitjes in zitten. Helemaal wormvrij krijg je een paard denk ik sowieso niet. Naarmate ze ouder worden bouwen ze er een weerstand tegen op. Ollie was haar laatste jaren altijd schoon (ben begonnen met testen toen ze 21 was ongeveer), Vash nu ook steeds vaker. De manier van houden speelt daarnaast ook een grote rol mee, verwijder je de mest van het land etc. Er kan bij het insturen eens een balletje zijn die toevallig vrij is van eitjes terwijl er in het balletje ernaast wél eitjes zouden zitten. Maar als je 4 x per jaar test, dan is die kan statistisch gezien wel erg klein. Denk dat als ik mijn paard in een koppel met jonge dieren in een wei zou hebben staan waar de mest blijft liggen, ik gewoon standaard zou ontwormen. Je moet alles denk ik in verband zien met elkaar.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten