Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Clinic Horst Becker

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Clinic Horst Becker

Hoi,

vrijdag, zaterdag en zondag (vandaag dus) was er in Arendonk (noord-België) een clinic, van Horst Becker dus . Dat is een dressuurleraar die erg precies lesgeeft. (http://www.nh.cybercomm.nl/hbecker.htm)

Ik ben zaterdag samen met Kim gaan kijken en het was enorm interessant. Er waren zeven mensen die les kregen, elk ongeveer drie kwartier 's voormiddags en drie kwartier 's namiddags. Kim deed ook mee, enkel zaterdag, en ze was enorm tevreden.

Ik heb dus heel veel bijgeleerd. Het ging echt volledig over het paard verzamelen en goed gymnastiseren. Om een paard te verzamelen in stap en draf laat hij het paard eerst erg traag stappen en dan moet je je binnenteugel heffen, en dan terug lossen, zo de hele tijd. En het werkte echt bij alle paarden. Zelfs bij Kim lukte het goed, met haar fjord . Zij moest wel nog meer specifieke oefeningen doen: stoppen, achteruit, en dan direct in draf of galop vooruit.

Wat ik wel erg raar vond: hij zei dat je om een paard te laten stoppen recht moet gaan zitten en je benen aansluiten en naar achter leggen. Om je paard naar voor te doen gaan: je benen naar voor doen en wat dieper gaan zitten... . Maar goed, hij zal het wel weten .

Het was super leerrijk en we gaan proberen hem nog eens naar België te krijgen en dan wil ik zeker meedoen!

Hier ook nog de foto's, de uitleg staat ernaast, over wie het is.
    http://www.mijnalbum.nl/Album=4JLTPWOM

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Re: Clinic Horst Becker

Wat hij zegt over het stoppen en wegrijden klinkt echt heel tegenstrijdig!! Wij hebben een pony op de boerderij die dus alleen goed stopt als je je benen aanlegt.... heel vreemd
    Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ja wel, hij zal er wel zijn uitleg voor hebben maar ik ben het vergeten vragen eigenlijk. Als hij nog eens komt zal ik het vragen ...

Maar hij werkte wel erg uit de fysieke mogelijkheden van het paard, qua zit en zo van de ruiter, wat doet je paard als je dat doet en zo hé. Dus ik denk dat dit er ook wel mee zal te maken hebben hé.

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Wat vreemd dat hij wil dat je je paard heel traag laat gaan. Flexion komt toch voort uit impuls Ook tijdens 'normal' lessen van voorheen werd je persoonlijk door de instructrice van je paard gesleurt als je er geen actie in hield. Bij wijze van spreke dan
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Nou ik heb in mijn "normal" lessen ook geleerd dat vertragen helpt om te verzamelen, maar je vertraagt dan niet de hele tijd. Paar pasjes hele langzame stap, dan weer daaruit wegrijden tot normaal tempo, en weer terug. Dit zo een paar keer afwisselen en je paard zet z'n kont er beter onder.
    Alleen het optillen van de binnenhand kan ik niet plaatsen; en volgens mij stopt Atli dan omdat het 't begin is van de ors.... Ik zal het eens proberen als ik weer ga rijden...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Honza oefent vertical flexion ook vanuit Lateral flexion en hij werkte bij de 'relaxation' cursus ook heel erg aan het langzaam kunnen lopen van het paard. Het paard moet die snelheid hebben, waarbij hij op ieder gewenst moment DIRECT de bocht om kan gaan (en dan een krappe bocht he, geen halve volte) en in het begin is dat alleen langzame stap. Dit was trouwens niet perse in combinatie met VF.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid P a i s's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Ja overgangen voor het onderbrengen van de achterhand zijn ook heel bruikbaar maar dat is wat anders dan traag blijven stappen.
    Nou langzaam stappen is Borus heeeel goed in (ik word regelmatig door voetgangers ingehaald, de schaamte.... ) en juist bij een actieve stap voelt hij een stuk losser in zn lijf. Natuurlijk zal elk paard ook wel zn eigen knopjes kennen maar ik vind het een apart uitgangspunt.
    Is ith a earthquake?! ____________
    _____________ Is it Thor, the GOD of the Thunder?!

Oooh no no! It's unbelievable! Its tha Bie Ba Borus!!!

Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door P a i s
    Wat vreemd dat hij wil dat je je paard heel traag laat gaan. Flexion komt toch voort uit impuls
    Dat een paard langzaam gaat wil ook niet zeggen dat ie geen impuls heeft.. Impuls is whoa=go. Impuls heeft meer te maken met reactiesnelheid en het kunnen behouden van gang dan van door de bak vliegen in een zo hoog mogelijk tempo.
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Nou ik heb in mijn "normal" lessen ook geleerd dat vertragen helpt om te verzamelen, maar je vertraagt dan niet de hele tijd. Paar pasjes hele langzame stap, dan weer daaruit wegrijden tot normaal tempo, en weer terug. Dit zo een paar keer afwisselen en je paard zet z'n kont er beter onder.
    Alleen het optillen van de binnenhand kan ik niet plaatsen; en volgens mij stopt Atli dan omdat het 't begin is van de ors.... Ik zal het eens proberen als ik weer ga rijden...
    Hij (HB) vergeleek het ontspannen worden en "rond maken" (move within a frame) als een soort *kata*. Bij martial arts train je de beweging ook eerst heel langzaam en geconcentreerd (dus gefocussed). Om ze dan later op snelheid uit te kunnen voeren. De oefening was bedoeld (zei HB) voor deze 3 daagse clinic. Niet om wekenlang mee door te gaan.

Het deed me denken aan de oefening uit stage 5 (L3- blz 19-27), waarvan het doel is, om je paard in vertrouwen -ontspannen- en met een soft feel en VF voorwaarts te laten gaan. (Ontspannen bewegen in een bepaalde houding) Alleen vraagt PP tijdelijk (!) ook een andere houding van jezelf en HB tijdelijk (!) een langzamere gang.

Verder gebruikt HB optillen van de binnenhand -en weer lossen- voor de "headset". PP werkt verder vanuit eerdere oefeningen uit level 2.(Vertical flexion with a soft feel vanuit de 9-st-BU).
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dat is grappig om te lezen: Honza liet de studenten namelijk ook oefeningen doen met hun paard waarbij het doel was zo langzaam mogelijk een bepaalde beweging uit te voeren (veel zijwaarts vooral) zodat het paard echt ging nadenken over de beweging. En je kon (soms) ook zien wanneer het paard echt nadacht, doordat hij dan ineens zijn achterbeen of voorbeen hoger op ging tillen bijvoorbeeld. (helaas kon ik het maar af en toe zien, ongeveer 1 op de 5 keer dat Honza zei: "kijk, nu doet hij het weer")
    Maar dat was dus eerst allemaal vanaf de grond en later pas in het zadel.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

sorry voor het off-topic vraagje , maar e.zanden, ben jij de els die net level 2 gehaald heeft? gewoon nieuwsgierig
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

hihi, volgens mij is dat een andere els
    namelijk de els die mee gaat doen met onze birger cursus deze zomer.

Deze els is de els van Mona die in het boekje 'het paard als partner' staat. hehe, lekker off topic

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

O ja wat me ook te binnen schoot toen ik jullie antwoorden las: dat langzaam stappen liet hij doen omdat elk paard daar rustig van wordt zei hij. En dat lijkt me opzich wel te kloppen, maar kan ook zijn van niet hoor (aan jullie om me tegen te spreken). Maar als je een paard de hele tijd laat traag lopen dan gaat hij mee nadenken en zo ook kalmer en left brained worden, lijkt me vrij logisch... Hij houdt ook niet steeds de druk aan hoor, maar ook met loslaten en terug opnemen. Wel grappig dat Honza hetzelfde deed ongeveer.

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Was jij ook op de clinic van Horst Becker Els of niet?

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Jazeker, op zaterdag en zondag
    Niet gezien dan ?

Ik was degene, die af en toe naar Horst liep en hem dan vragen stelde en om uitleg vroeg

Optimaal gebruik makend, van de luxe van deze dunbevolkte clinic
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten