Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: wandelen langs de weg

wandelen langs de weg

Ik wil erg graag met Noa (bijna drie, nu twee mnd bij mij, daarvoor is er niets met haar gedaan)naar buiten en gaan wandelen.
    We zijn nu drie keer samen met een brave tinker een doodlopende weg afgewandeld, dit gaat goed.
    Ik kan haar achter me laten lopen, naast me, iets voor me en laten stilstaan, draaien, aan een lange lijn.
    Ze is alleen nog niet verkeersmak.
    Ik moet hier overal langs de weg lopen, er is wel een berm. Naar het bos is een half uur lopen.
    Nu is het natuurlijk het meest ideaal als een mak paard mee gaat. Bolle (de leider) kan helaas niet meer mee , maar raakt ook echt in paniek als de andere twee weggaan, vroeger kon ze prima alleen, maar ik denk dat ze zich nu gewoon erg onveilig voelt alleen.
    Dan moet ik haar op gaan sluiten in de stal...
    Heeft iemand tips hoe dit te doen?
    Misschien eerst een aantal keer een klein stukje samen met de tinker en dan alleen met Noa gaan?
    Noa is op zich heel braaf en rustig buiten, maar ze heeft veel ruimte nodig, als ze schrikt van iets kan ze heel kort "vluchten", dan heeft ze een paar meter nodig, dan staat ze meteen weer stil en komt weer naar me toe om steun te zoeken.
    Langs de weg vind ik dit griezelig!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re:wandelen langs de weg

Ik zou vooral in de bak (of op het erf, in de wei, op stal, waar dan ook) beginnen met heeeel veel friendly en extreme friendly. Laten wennen aan ritselende zakken, rammelende barrels, zeiltjes, paraplu's, hard geluid etc. Als dat goed gaat zal het langs de weg ook veiliger zijn. Als je dan langs de weg loopt: héél goed opletten of ze ook maar iets gespannener wordt, mocht dat zo zijn, daar stil gaan staan en friendly game doen tot ze ontspannen is. Dan kun je verder lopen. Zo voorkom je dat ze een paar meter sprint en ze krijgt meer vertrouwen in je.
    Zo zou ik het aanpakken tenminste
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Is er geen stukje weiland dat aan een drukke doorgaande weg ligt? Dat is naar mijn idee de veiligste en beste manier om je paard verkeersmak te krijgen.

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ja dat is waar... ik merkte enorm aan mijn paarden dat ze makker waren toen ze een zomer op een weiland aan een drukke weg hadden doorgebracht... vrachtwagens enz waren plots niet zo eng meer!
    Hinnik!

Actief Forumlid shadow's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    30

ik vond het ook heel erg eng om met mijn veulentje ( nu 10 maanden) langs de weg te lopen en ik had het nog nooit met hem gedaan.
    nu krijg ik elke maand les van Margot en ben ik met Shadow de weg op gegaan en het ging super.
    wat ik bedoel te zeggen is als je het een beetje spannend vind dan zou ik als ik jou was iemand meenemen die heel erg veel verstand heeft van paarden en precies weet hoe hij of zij ze aan moet pakken want ik vond het een veel veiliger gevoel en dan sta je ook steviger in je schoenen als er iets gebeurd en kan hij of zij je precies zeggen wat je moet doen.
    ik hoop dast je hier wat aan hebt.
    groetjes Chantal
    [size=10pt] *We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden*[/size]

Met een jong dier vind ik het uberhaupt verstandig om met z'n tweetjes te zijn als je ermee bezig gaat. Veel veiliger, handiger (b.v. als er verkeer aan komt dat je paard/pony eng vindt dan kan de tweede persoon vragen of ze even willen blijven staan o.i.d.) en ook nog eens gezelliger (doordat je samen aan de kwebbel bent, neemt het bij jou spanningen weg waardoor je duidelijker bent naar je paard/pony toe ipv dat je seintjes geeft dat het reuze spannend is wat jullie doen ).

Thanx allemaal voor het meedenken!
    Ik ben inderdaad al bezig om haar aan van alles te laten wennen, ze leert enorm snel en is al veel meer zelfverzekerd.
    De paddock ligt aan een kant langs een weggetje waar een paar auto's per dag langskomen, maar ook wel eens trekkers, dat vindt ze al niet meer eng.
    Maar ik weet ook dat paarden in hun eigen vertrouwde omgeving al snel aan alles wennen en zodra ze dan buiten zijn is het ineens eng.
    Het is ook een kwestie van langzaam opbouwen en gelukkig is het alleen maar leuk om met haar bezig te zijn!
    Ik heb een fluoriserend hesje gekocht en ga daar een grote blauwe L op maken!
    Hopelijk bergrijpen mensen dan dat het een jong paard is.
    We gaan eerst maar eens het doodlopende weggetje verder verkennen en een klein strookje bos en dan daarna samen met de tinker langs de weg.
    De friendly game werkt inderdaad ook erg goed, dat is een goeie om buiten ook te blijven doen als ze het spannend vindt, het is voor haar even een moment van rust en ontspanning en ze wil graag knuffels en complimentjes, dan gaat ze echt glunderen, zo schattig!

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Nog een tipje om haar verkeersmak te maken: probeer zelf het verkeer na te bootsen in een veilige omgeving. Rijd met een fiets dicht langs je pony, gebruik je bel fanatiek, neem een paar plastic tassen mee op de fiets. Met een brommer kan je mooi de startgeluiden oefenen en misschien heb je wel een buurman die even zijn tractor aan jou beschikbaar wil stellen. Maak het zo gek mogelijk thuis, dan kijkt je pony straks op de weg nergens meer van op .

je paard thuis aan de meeste dingen laten wennen is inderdaad een goede eerste stap. Maar als ze thuis eenmaal rustig zijn hoeft dat nog niet te zeggen dat ze dat dan ook zijn in een andere omgeving.
    Ik zou eens kijken of er plekken zijn in de toekomst waar je niet direct aan de weg loopt, maar bv met een berm of fietspad ertussen zodat je paard de ruimte heeft om, als ze dat dan nog doet, te schrikken. Het blijven nl dieren. Wat je ook kan doen in het begin is als er bv iets aankomt van achter, je paard omdraaien zodat ze het ziet aankomen ipv dat het zomaar vanaf de achterkant aankomt. Dat kan ook helpen.
    Het helpt inderdaad ook om met andere paarden samen te gaan. Zorg er dan voor dat het meer ervaren paard tussen die van jou en het verkeer inloopt, dat geeft ook al een veiliger gevoel voor je paard, omdat jouw paard dan verder weg is van het verkeer dan de ander. Zorg er wel voor dat het andere paard echt goed verkeersmak is want aan een slecht voorbeeld heb je niets.

succes!
    3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

Wauw Kim, wat een mooie site en wat een super combi inderdaad om het NH in de wereld van dressuur te brengen, ik hoop dat je heel veel mensen bereikt!

We zijn gisteravond met Noa en de tinker de weg op gegaan, het was zo rustig hier rond etenstijd.
    Met mn mooie gele hesje aan met blauwe L!
    Het ging eigenlijk erg goed, we zijn 1 auto tegengekomen en die schrok geloof ik nogal van het hesje dat ze meteen in de berm ging stilstaan
    Langs twee grote boerderijen, een met varkens, ging heel netjes. Ze kijkt veel maar blijft netjes achter en naast me lopen en ik kan haar met een heel subtiel wiggeltje aan het touw laten stilstaan.
    Alleen toen er aan twee kanten pony's gingen rennen om ons te komen bekijken werd ze even druk, staart omhoog, snurken en een rondje om me heen in beheerste verheven draf; een echte dame!
    Maar ze was ook meteen weer rustig.
    Ze verbaasd me steeds weer; tot 2 maanden geleden is er gewoon niets met haar gedaan! Wat leren paarden toch snel...
    Vorige week kwam ik erachter dat ze nog nooit van haar leven een koe had gezien.
    Gelukkig staan die nu naast ons, dan kan ze daar rustig aan wennen.

dankje! Ik hoop het ook, zou mooi zijn om ze te bereiken inderdaad.

Leuk dat het zo goed ging met haar langs de weg. Paarden leren inderdaad heel snel, soms zelf dingen die we ze eigenlijk niet willen aanleren maar toch doen, onbewust.

Ook goed dat ze zo lang de varkens liep, dit is meestal nogal een issue voor veel paarden.
    Denk dat het wel goedkomt met dat lopen langs de weg als ik je verhaal zo lees!
    3e graads instructrice Rechtrichten & NH instructrice

Bladwijzers

Forum Rechten