Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 31

Topic: paard wintervacht eraf scheren

Actief Forumlid Loesjevos's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009

Re:paard wintervacht eraf scheren

Sandra, onze shet heeft het zelfde, die heeft ook nog z'n dikke jas aan. Begint nu wel langzaam los te laten. Mijten kan hij niet hebben want daarvoor zijn de paarden paar weken terug preventief al voor behandeld, doen we meestal tegelijkertijd als ze de nieuwe weide opgaan.

Ik heb dus ook al gedacht om iedergeval zijn buikje en bij benen, en hals te scheren. Dus ben benieuwd wat jullie er van denken. En waarmee scheer je ze dan gewoon eenvoudige tondeuse of echt zo'n duur apparaat?
    Het Trekpaard "Een Levend Monument"

kunnen ook nog mijten zijn, daar kunnen ze zich ook tot bloedens toe van gaan schuren. Die kun je niet met het blote oog zien, de dierenarts kan een afkrabsel nemen van de huid. Shet van een vriendin heeft dat gehad, maar dat speelde echt midden in de winter.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Het schuren begon bij Henkie al ehm, ergens in februari. Ik heb toen de vorige eigenaresse gebeld of hij dit vaker deed, en zij zei dat hij altijd rond deze tijd begon te schuren. daarom heb ik me er destijds niet zo druk om gemaakt.
    Ik begon me pas echt zorgen te maken toen zijn haren met de furminator niet los wilden komen, en toen hij ook op andere plekken begon te schuren en nu tot bloedens toe.
    het kan natuurlijk iets van luis zijn. Maar zouden de andere paarden daar dan niet ook last van moeten hebben?
    Shanna en damat hebben wel jeuk, maar dat is echt wel verharingsjeuk. Ze schuren zelf niet, maar vinden borstelen heerlijk.

Actief Forumlid Sarah's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Paard van mijn vriendin had geloof ik ook luizen en de rest van de kudde niet. Maar dat kan ik voor de zekerheid nog eens navragen.

De vacht die je omschrijft en ik op wat foto's ergens van Henkie gezien heb ken ik en heb ik in deze tijd van het jaar vaak gezien in combinatie met luizen. Vooral bij de wat minder gezonde pony's, Eli had er nooit veel last van als de andere het wel had.
    Ik heb nooit helemaal geschoren, maar alleen buik, hals en kaaklijn en dat is altijd goed bevallen (hoef je geen deken te gebruiken en geeft toch al een hoop verlichting van de warmte). Nu scheren kan gewoon hoor. Als de zomervacht al doorkomt heb je kans dat die beschadigd. Daarom is het advies nu niet meer te scheren, maar als het gewoon nodig is is het niet erg als daardoor de zomervacht minder mooi wordt.
    Ik zou het gewaan doen. Desnoods eerst de hals en dat kijk je wat er onder vandaan komt.

Ik scheer nu de de hals en buik al in het najaar en hoewel dat haar toch weer flink aangroeit gedurende de winter scheelt het in het voorjaar enorm in het verharen dus dat is misschien een optie voor volgende winter.

Ik zou ook kijken of je luizen kan vinden. Uit ervaring weet ik dat het niet bij alle paarden in de kudde hoeft voor te komen. Ook is het niet bij alle paarden te ontdekken. Vorig jaar had alleen de shet er last van. De dierenarts heeft toen geschraapt en onderzocht en vond pas na een hele tijd zoeken een luisje. Dit jaar hebben de nieuwgekomen ijslanders ook luizen. Gelukkig is hun weerstand wel beter en met het juiste beleid zijn ze behoorlijk jeukvrij. Mijn paard had het ook al heb ik geen beestje kunnen vinden. Haar vacht is namelijk erg donker. Met witte vacht is het beter te vinden, maar ook dan is het erg lastig.

De shet wordt sinds 2 jaar ook geschoren in het voorjaar. Dit omdat het beestje erg veel moeite heeft met verharen. Ze is al 35. De vacht laat wel goed los, maar er komt geen einde aan. De baardharen zijn al wel geknipt (het ziet er niet uit...) Zodra het ook snachts beter weer is komt het scheerapparaat weer langs. Tot die tijd plukken we zoveel mogelijk de vacht. Door de luizen heeft ze al wel kalende plekken. Qua hitte heeft ze weinig last.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Vandaag ben ik flink op luizenjacht geweest maar heb niets kunnen vinden.
    Hoe het ook zij, ik denk dat scheren ook in geval van luizen verstandig is. Dus dinsdag hoop ik tijd te hebben om Henkie onder handen te nemen.

Even uit interesse: (nooit geweten overigens van paarden met luizen)
    1: wat doe je als een paard luizen heeft? (mensen behandel je met anti-luizen-shampoo evt op natuurlijke basis zonder gif)
    2: ik hoor niemand over lijnzaad terwijl ik dat vroeger nog wel eens wilde gebruiken bij slechte verharing. Ik kookte de lijnzaad en gaf het dan afgekoeld. Naar mijn idee hielp het toen maar is alweer zo'n 15 jaar geleden ofzo dat dat speelde. Ben ik nu ouderwets en is het achterhaald of iets anders?

Ik heb een aantal malen bij diverse paarden en pony's luizen meegemaakt.
    Mijn ervaring is dat als ze ze eenmaal hebben er geen enkel natuurlijk middel is die ze dood of verjaagd.
    Hoewel ik een natuurlijk middel voor mensen nog niet heb geprobeerd...
    Ook hoeft niet ieder paard op dezelfde stal ze dan te hebben, bij de andere paarden zou je dan natuurlijke middelen kunnen inzetten om te voorkomen dat dat paard ze ook krijgt, je maakt ze dan onaantrekkelijk voor de luis.
    Mensen luizen zijn wel een heel ander soort dan de paardenluis.
    En van de paardenluis heb je ook nog twee soorten; de bloedzuigende en de schilfer-etende. Bij de bloedzuigende kun je de dierenarts een spuit laten geven om ze te doden en bij de schilfer etende moet je ze inderdaad wassen met gif.

Lijnzaad is nog steeds een goed middel om in te zetten voor een mooie vacht, het gaat vooral om de vetzuren die erin zitten.
    Maar dan nog; het grootste deel van gezondheid komt uit de darmen!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Holipony
    Ik heb een aantal malen bij diverse paarden en pony's luizen meegemaakt.
    Mijn ervaring is dat als ze ze eenmaal hebben er geen enkel natuurlijk middel is die ze dood of verjaagd.
    Hoewel ik een natuurlijk middel voor mensen nog niet heb geprobeerd...
    Ook hoeft niet ieder paard op dezelfde stal ze dan te hebben, bij de andere paarden zou je dan natuurlijke middelen kunnen inzetten om te voorkomen dat dat paard ze ook krijgt, je maakt ze dan onaantrekkelijk voor de luis.
    Mensen luizen zijn wel een heel ander soort dan de paardenluis.
    En van de paardenluis heb je ook nog twee soorten; de bloedzuigende en de schilfer-etende. Bij de bloedzuigende kun je de dierenarts een spuit laten geven om ze te doden en bij de schilfer etende moet je ze inderdaad wassen met gif.

Lijnzaad is nog steeds een goed middel om in te zetten voor een mooie vacht, het gaat vooral om de vetzuren die erin zitten.
    Maar dan nog; het grootste deel van gezondheid komt uit de darmen!
    Thanks voor de luizenuitleg (ik haat al die kleine parasieten zoals luizen, vlooien en teken. gewoon fobie voor hahaha)

De lijnzaad is ook goed voor de darmen (goed voor de stoelgang) en is van oudsher al een anti-obstipatie middel. Overigens geldt het bij mensen ook dat de darmen zorgen voor weerstand. HIer een leuke link met interessante weetjes over de lijnzaad: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...-medicijn.html

Forum Meubilair Marleenz's Avatar
    Aangemeld
    May 2010
    Leeftijd
    40

Ik zou ook scheren! Het is wel een typisch shet probleem het slechte verharen.
    En mocht het nu met luizen te maken hebben is scheren ook nooit een slecht idee...
    Minder warme verstop plekjes.
    Met scheren vind je vanzelf je draai... De eerste paar stukken zijn even wennen maar dan heb je zo de slag te pakken.
    Wel belangrijk is om een echt goed scheerapparaat te hebben. Niet zo'n veredeld toileteer dingetje...
    Ik heb een vriendin vorig jaar geholpen met het scheren van een stel shetjes die het haar niet kwijt raaktten.
    En ze waren (achteraf) helemaal happy... Tijdens vonden ze het even wat minder maar daarna weer helemaal blij...

Er kwamen ook echt grote vaste plukken af. Één van de shets was net op de wei en tijdens het scheren liepen de luizen over mijn handen brrrrr (kriebel de kriebel kon het gevoel zelfs na een goede douche niet kwijt worden.

Daarna behandeld zie topic luizen en je prachtige paardje is weer helemaal klaar voor de zomer... Zonder overal tegen aan te schuren duwen etc...

Succes!! laat je even weten hoe het ging? En idd een shet met een dekentje

Liefs

Marleen

Stop thinking, start feeling

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik zit nog te twijfelen. Inmiddels begint Henkie al heel goed te verharen en op de stukken waar ik heb geplukt of die zijn geschuurd, komt ook al een mooie glanzende zomervacht terug.
    Ik wil deze week nog proberen om hem zoveel mogelijk te plukken, want nu scheren is ook weer lastig met zijn inmiddels aangemaakte zomervacht...
    Daarnaast beschik ik niet over een goede scheermachine om een heel paard te scheren... En om er nou een te kopen...

Daarnaast beschik ik niet over een goede scheermachine om een heel paard te scheren... En om er nou een te kopen...
    Ik zeg niks...

Ik merk bij mijn shetten dat ze nu makkelijker verharen dan een tijdje geleden. Vandaag weer een hele hoop haren eruit gepoetst. Het heeft best wat tijd nodig, mijn ervaring bij Swa is dat hij eind mei wel ongeveer in complete zomervacht rondloopt. Misschien heeft het bij een shet wel extra veel tijd nodig, ze hebben zo'n dikke vacht.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ik zeg niks...
    Stil dan

Bladwijzers

Forum Rechten