Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Horsenality Chart

Forumlid Remo's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    56

Horsenality Chart

Ik heb een poging gedaan een horsenality chart van Bandido in te vullen. Ik heb hem even aan het fotoalbum toegevoegd:

http://s862.photobucket.com/albums/a...rwilt/Bandido/

Ik vind het nog wel een beetje lastig omdat ik niet heel veel vergelijkingsmateriaal heb en het dus lastig is om een keuze te maken tussen mild, moderate en extreme. In de komende maanden zal het vast duidelijker worden.. Maar, een vraagje:

Ik zou nog een aantal punten kunnen aankruisen die voor mijn gevoel meer komen doordat het gewoon een driejarige puber is die 2 maanden geleden nog hengst was dan dat het echt een persoonlijkheidskenmerk is. Hij heeft de neiging het tempo aan te willen geven (forward aholic?), gaat er van uit dat mensen wel voor hem aan de kant gaan (runs over you ??), bokt en springt als hij het land in gaat nadat hij een dag binnen heeft gestaan (tendency to buck ?). Als ik de hele lijst af ga heb ik alles behalve angst en paniek wel eens gezien... het is niet te hopen dat hij flink scoort in 3 kwadranten.. Kan iemand mij vertellen of ik in deze horsenality chart nu alles aan moet geven dat ik wel eens zie of het "standaard pubergedrag" er inderdaad uit kan laten ?

Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    29

Re:Horsenality Chart

Hmm.. Dat heb ik ook geprobeert in te vullen, maar ik snapte het helemaal niet...

Forumlid Remo's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    56

Ik heb de chart ingevuld na het kijken van de DVD "Horsenality" uit de Parelli Success Series. Ik kan mij voorstellen dat het heel lastig is om zo'n chart in te vullen zonder die gezien te hebben. De DVD is overigens wel leuk en wordt op marktplaats overal aangeboden. Ik ben nu net begonnen om de Liberty & Horse Behavious serie te gaan bekijken.

De chart is er om jou te helpen. Wat je nu invult zegt alleen wat over nu. Over een paar maanden (zeker op zijn leeftijd) kan het weer heel anders zijn.

Als je nu dat hele ding invult, dan is dat NU zo. Over de horsenality chart denk ik iets als: probeer niet te veel na te denken als je hem in vult. Vul er wat mij part iedere maand ééntje in, dan heb je vergelijking materiaal.

Veel plezier!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    45

Ik zou inderdaad echt de DVD erbij kijken, anders is het vrij onduidelijk. Vond het alsnog wel lastig in te vullen. Het was dat ze duidelijk spraken over een paard dat zijn middelvinger naar je opsteekt

Toen ik het plaatje zag dacht ik gelijk aan de Roos van Leary: http://www.testjegedrag.nl/tjg/zelftest/index.htm

Denk dat als ik beiden vergelijk, de horsanality hiervan afgeleid is. Als je weet in welk vakje iemand "zit" weet je ook doorgaans wat je moet doen om die ander in het vakje te krijgen waar jij ze wilt hebben. Zo zal het ook bij je paard werken. Aan het gedrag waar je aan werkt (b.v. bokken wat aan de tegendraadse kant zit zeg maar lol) ligt hoe je erop moet reageren (dus hij zit links dan moet jij rechts pakken zodat je je paard overhaalt om naar jouw kant te komen. Doe je hetzelfde als hij dan kom je nergens). Volgens mij klink ik weer lekker onduidelijk maar google maar eens op die roos van leary en lees maar eens door dan wordt het denk ik al een stuk duidelijker wat er mee bedoeld wordt bij de horsanality (denk ik dan want ik ben nog nieuw op het Parelli vlak).

Groetjes

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Grappig dat de mensentheorie zo werk. Bij Parelli is het andersom.
    Als je paard heel erg druk is, ga jij juist ook druk doen, maar nog iets meer dan hij, zodat je paard op een gegeven moment het helemaal ZAT is, en rustig wordt. Ga je bij een druk paard juist heel relaxt stilstaan, dan zal hij je gewoonweg niet zien en daar zeker niet rustiger van worden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Grappig dat de mensentheorie zo werk. Bij Parelli is het andersom.
    Als je paard heel erg druk is, ga jij juist ook druk doen, maar nog iets meer dan hij, zodat je paard op een gegeven moment het helemaal ZAT is, en rustig wordt. Ga je bij een druk paard juist heel relaxt stilstaan, dan zal hij je gewoonweg niet zien en daar zeker niet rustiger van worden.
    Wat appart! Op mijn vorige oudje werkte dat inderdaad wel zo: hij ervandoor? prima dan geef je maar gas bij zo hard als ik wil en dat was dan altijd effe flink veel harder zodat hij het opgaf. Verder was het wel zo dat als hij druk deed en ik ook een drukke bui had, het elkaar slechts versterkte en ik dan maar beter gewoon lekker kon gaan relaxen in het park dan doorrijden want dan werden we beiden frustie. Bij de honden werkt het ook zo: beter een rustig persoon bij een drukke hond dan druk bij druk. Leuk om te horen dat het bij Parelli dus anders werkt!!! Wil ik graag een keer zien want daar kan ik van leren. Vraagje: bij de Parelli-stijl en een paard gaat als een gek rondjes draaien en jij blijft heel rustig in het midden (zoals emiel voest of monty robberts...vooral die laatste want die is zo traag in zijn bewegingen hihi) en dan juist drijven, blokkeren en omdraaien (ik weet alle juiste termen niet hoor dus ik doe het effe op mn boerenfluitjes)dan blijf je zelf nog steeds rust uit stralen alleen stuur je je paard voorwaarts maar pak je je leiding terug toch door te blokkeren en de andere kant op te laten gaan? Of haal ik nu dingen door elkaar? Ik ben er eerlijk gezegd ook nog niet geheel achter wat nu het verschil is tussen Parelli, Monty, Emiel behalve de naam en wat kleine dingetjes. Thanks alvast voor je licht in de voor mij nog wat donkere hoekjes

Hé?

Als je paard hyper is, dan ga jij toch juist rust uitstralen? Tenminste, dat werkt bij mijn paarden juist heel erg goed... Ik kan me voorstellen dat je een keer als dat echt niet werkt, denkt van: "Oké, maar dan ga je écht hard!", maar volgens mij is het basisprincipe juist andersom...

"Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Een paard dat Rightbrained extrovert is, ziet zijn mens niet staan als deze rustig in het midden staat te kalmeren.
    Ik heb een paard dat soms nogal hyper is, zeker met bv demo's. Een keer waren er zo'n 35 paarden in de losrijpiste, die op een gegeven moment vertrokken en Shanna en mij alleen met 1 ander paard en mens achterlieten. Shanna werd totaal rightbrained. Geloof me, dan kun je kalmeren wat je wil, Shanna zag me totaal niet staan. De enige echte oplossing is dan door zelf heel hieper allemaal oefeningen achter elkaar te vragen, en haar vooral geen seconden stil te laten staan. Ik was dus Shanna aan het "falling leaven", "sliding rocken", achterwaarts, voorwaarts, links, rechts, omhoog en naar beneden aan het sturen. het duurde denk ik een 5 minuten, en ineens kwam Shanna weer back on earth, en maakte duidelijk een switch van Rbex, naar LBin. Pfew...
    Je moet dan natuurlijk wel heel erg goed weten wat je doet, want het kan aardig heftig zijn.
    Niettemin ben ik er 100% van overtuigd dat een Rbex zich alleen serieus laat kalmeren als je zelf de energie matcht.

Maar in principe, zorg je dan dat je paard weer de focus krijgt bij de oefeningen die jij hem vraagt, en hem daarop gaat concentreren. je neemt een echte leidersrol aan. Je paard wordt daardoor op een gegeven moment weer LB en 'afhankelijk' als je naar de roos van Leary kijkt. dus eigenlijk werkt hij dan bij paarden ook prima

Ik heb toevallig vorig jaar met mn studie een heel deel met die roos gewerkt en heb toen zelf ook al zitten puzzelen hoe t in verhouding met de horsenality's staat.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik ben eigenlijk nooit zo'n fan geweest van de Roos van Leary In mijn werk pas ik soms de principes van Parelli toe, dus als een ander druk is, doe ik ook druk en dan vaak nog een klein schepje erboven op. Laatst had ik bijvoorbeeld iemand met ADHD en op het moment dat ik ook snel ging praten en dingen in snel tempo ging uitleggen werd hij ineens stukken rustiger. Zelfs stil. Dat verbaasde me eigenlijk wel, maar het Parelli-principe blijkt dus ook heel goed bij sommige mensen te werken In de Savvy Times heeft er weleens een stukje over gestaan over hoe ze op de Horsenality chart zijn gekomen. Maar er stond volgens mij niet bij op welk model het gebaseerd is. Maar ja, er zijn natuurlijk ook wel ontzettend veel van dit soort personality-modellen
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

@ Sandra: Ik vind het een groot verschil of je zijn drukke gedrag stimuleert door zelf ook druk te zijn of dat je hem op het moment dat hij druk wordt actief aan het werk zet waardoor hij alleen nog maar aan datgene kan denken wat je vraagt ipv zich druk maken om zijn omgeving (b.v. bij een paard dat bij de F constant wegvliegt ineens een gebroken lijn vragen waardoor hij denkt aan de gebroken lijn en niet aan de oorzaak waarom hij juist daar wilde wegvliegen). Wat ik in jou stukje lees, doe je dus het laatste: je zet hem aan het werk zonder daarbij zelf innerlijk druk te worden. Je pakt inderdaad een leidersrol waardoor jij dus beslist hoe en wat er gebeurt.

@ Linda: Dat wat jij doet heet het TA model en is weer een andere methode dan de roos van Leary. Wel is het zo dat de ene liever het TA model kiest om te communiceren en de ander meer kijkt naar de roos. Het is maar net inderdaad wat je prettig vindt. Het is slechts een communicatiemodel. Bij Leary zie je in welk kwadrant iemand zit (meewerkend, tegenwerkend, agressief, passief, vriendelijk, agressief). Bij TA zie je manieren hoe je op iemand kunt reageren (kritische ouder, verzorgende ouder, aangepaste kind, onaangepaste kind, volwassene, vrije kind) waarbij je met een ADHD persoon inderdaad het gedrag kunt spiegelen om de ander in een andere rol te dwingen tijdens je communicatie (dus als iemand reageert als het vrije kind dan wordt jij ook het vrije kind waardoor de ADHD-er automatisch naar volwassene of aangepaste kind zal gaan). Of dit met paarden ook zo werkt??? Ik denk dat je per situatie voor een bepaakd model kunt kiezen zoals paard schiet er zonder aanwijsbare reden vandoor hooguit omdat hij de zomer in de bol heeft, dan zou het TA model logisch zijn, schiet hij ervandoor om dwars te zitten (staken) dan zou de roos meer van pas komen omdat je de weerstand i.m.o. slechts verhoogd en de samenwerking ver te zoeken zal zijn.

Nogmaals: dit is zoals ik het ervaar hoor. Ik denk dat het zowieso goed is om je paard heel goed te kennen om te weten welke methode het beste werkt in welke situatie.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

@HeidiRickDennis: Parelli werkt o.a. met de methode die ik net beschreef: het gedrag spiegelen en er een schepje bovenop doen (wat Sandra eigenlijk ook al zegt) De Roos van Leary ben ik tijdens mijn studie mee 'dood gegooid' dus wellicht ben ik daar niet meer zo objectief in

Jij gaf aan dat je denkt dat de Horsenality van het Roos van Leary model is afgeleid. Ik ben het daar tot op zekere hoogte mee eens. Je zegt bijvoorbeeld dat als je weet in welk vak iemand zit, je ook doorgaans weet wat je moet doen om diegene te krijgen waar je hem/haar wilt hebben. Met dat gedeelte ben ik het eens. En zo werkt Parelli eigenlijk ook wel. Als je weet in welk kwadrant je paard zit, kun je er vervolgens op de juiste manier op reageren. Maar met het gedeelte 'als je hetzelfde doet, kom je nergens'...daar ben ik het dan weer niet mee eens Het is al meermaals bewezen dat 'spiegelen' vaak helpt om bijvoorbeeld een paard rustiger te krijgen. Waarschijnlijk omdat ze dit vanaf veulen af aan al hebben geleerd: doe wat mama doet

Wat me bij de Roos van Leary zo tegenstaat, is dat ik het erg zwart/wit vind. Doe je dit, dan reageert de ander zo en reageer jij vervolgens weer zo etc. De Roos van Leary gaat er imo vanuit dat menselijk gedrag erg voorspelbaar is. En daar geloof ik persoonlijk dan weer niet zo in. Wat dat betreft denk ik dat de mens wat complexer in elkaar zit. Neem bijvoorbeeld mensen met een psychische beperking (waar ik in mijn werk ook vaak mee te maken heb)...die zijn echt niet zo voorspelbaar. Maar dat is meer een persoonlijke mening natuurlijk

Voorts zeg je in je laatste post: 'zoals paard schiet er zonder aanwijsbare reden vandoor hooguit omdat hij de zomer in de bol heeft, dan zou het TA model logisch zijn, schiet hij ervandoor om dwars te zitten (staken) dan zou de Roos meer van pas komen ...'

Bij Parelli is er altijd een reden waarom je paard zo reageert zoals het reageert. Zonder een aanwijsbare reden ervandoor schieten en een paard wat dwars zit...daar geloof ik niet in. Het heeft altijd een reden (voor een paard vaak of dominantie óf angst), het is de mens die in dit geval dan vaak een signaal gemist heeft Ik denk dan ook niet dat het Horsenality model echt vergeleken kan worden met een ander communicatiemodel. Qua vorm wel, maar wat inhoud betreft niet. Simpelweg omdat paarden nu eenmaal geen mensen zijn en er altijd op lichaamstaal gecommuniceerd wordt en niet met woorden. Paarden hebben andere beweegredenen waarom ze doen wat ze doen. Toegegeven, als je puur en alleen naar de primaire emoties kijkt (vecht- en vluchtgedrag e.d.) kun je natuurlijk wel degelijk linken leggen tussen de mens en het paard. Maar dit Horsenality model is nu juist gebaseerd op paardengedrag. Ik ga er dan ook vanuit dat Parelli dit onderzocht heeft en het is dus in feite een 'nieuw' model. Een 'paarden'model. Hoe om te gaan met paarden. Ik denk dan ook niet dat een 'menselijk' model toe te passen is op een paard

Overigens is dit puur mijn mening hoor! Ik hoop dan ook niet dat je dit ziet als een aanval op jouw visie Maar vind het altijd heel interessant als er iets van communicatiemodellen, gedrag e.d. naar voren komt en dan kriebelt het vaak om te reageren
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Rebbel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    37
    Dagboek Berichten
    17

Linda, ik vind dat je het fantastisch hebt omschreven
    Always put the relationship first!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers