-
Forum Meubilair
Re:Hoelang nog...
Ik heb eens iemand gekend met een ex-renpaard (die had m gratis gekregen want was kennelijk kapot gelopen) en die liep met regelmaat kreupel. Uiteindelijk hebben ze een homeopaat ingeschakeld en het dier liep perfect. Iets wat je wellicht nog kunt proberen?
Wanneer is het einde? Dat is iets dat alleen jij kunt beslissen inderdaad. Vorige week heb ik mijn golden retriever laten inslapen na een diagnose van maagkanker. Hij gaf over en had bloed bij zijn ontlasting. Aan de dierenarts gevraagd "hoe nu verder?" maar eigenlijk bedoelde ik "wanneer heb je tijd?". Ik hád hem pijnstillers kunnen geven (palliatieve behandeling) en anti-braakmiddelen maar voor wie verleng ik dan zijn leven? (overigens had hij precies de dag van de diagnose en de dag erna waarop hij voor eeuwig mocht gaan slapen, een vreselijke opleving waardoor we nog een heerlijke laatste 24 uur hebben gehad en waardoor ik bijna begon te twijffelen. "Gelukkig" was zijn ontlasting zwart en als teer waardoor ik "gelukkig" nog een extra bevestiging kreeg van mijn beslissing) Aan de andere kant had ik die week ook een heel uitgebreid verhaal gelezen over een vrouw met terminale kanker (ik vermoede nl. dat mijn hond kanker had nog voor de diagnose gesteld was) en zij deed er alles aan om te kunnen blijven leven of althans zo lang mogelijk zelfs met ondraaglijke pijn. The thing is: zij is een mens en kan zelf kiezen, voor onze dieren moeten wij de verstandige keuze maken. Moet je ook eerlijk zeggen dat zo'n lijdensweg voor mij geen optie zou zijn zou het mijzelf overkomen. Persoonlijk zou ik je paard zijn rust gunnen als homeopatisch niet aan zou slaan. Constante pijn aan je benen...daar kun je gillend gek van worden en op een gegeven moment helpen ook pijnstillers niet meer afdoende. Gezien de benen de basis van het lichaam zijn is het moeilijk om die te ontlasten zeker voor een paard.
Maar het blijft moeilijk! Het afscheid is vreselijk maar het schuldgevoel dat je wellicht toch te lang hebt gewacht is vele malen erger denk ik. Heel veel sterkte bij het nemen van de voor je paard juiste beslissing!
-
Forumlid
Dank voor je bericht.
Ik ben zelf holistisch therapeut voor dieren en ondersteun haar altijd zoveel mogelijk op alle vlakken als ze een slechte periode heeft. Inderdaad ook regelmatig door een homeopaat laten behandelen met heel goede resultaten.
Morgen komt de osteopaat weer voor haar.
Ik weet dat wat ik nu nog kan doen is haar leven comfortabel maken en ik weet dat ik geen verbetering meer kan verwachten.
Ik heb het giga geluk dat ik ze elke dag vanuit mijn raam kan zien scharrelen in de paddock.
Haar basis behoeften kan en wil ze nog graag uitvoeren; ze beweegt het meest van alledrie, ze scharrelt de hele dag rond en ze is nog steeds zeer overtuigd de baas, ze ligt niet meer dan de anderen, ze eet goed, haar vacht ziet er waanzinnig goed uit, ze is allert, ze is sociaal.
Ik denk dat als ze in deze behoeften ongelukkig gedrag gaat laten zien dat ik het wel zie wanneer het niet meer gaat.
-
Forum Meubilair
Zolang ze dat nog wil en vooral ook kan (kunnen zonder pijn bedoel ik dan) is het goed toch lijkt mij? Sterkte meis want ook deze fase waar je doorheen gaat is niet fijn: je kunt niet verder kijken dan één dag (kun je nooit maar in deze situatie kijk je liever helemaal niet vooruit) maar wel is iedere dag erbij een kadootje.
Forum Rechten