Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: Rijden met of zonder teugels, volgens Klaus Hempfling

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Rijden met of zonder teugels, volgens Klaus Hempfling

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    De voorbeelden die hij geeft, snap ik al helemaal niet. Hij beschrijft Janosch als een paard die geen teugels nodig heeft. In zijn boek staat dat dit paard niet een gunstige bouw heeft. Dat ben ik ook met hem eens, Janosch is dat kleine vosje, die loopt niet erg mooi in balans, het is een op de voorhand gebouwde pony.
    In het interview beschrijft hij Janosch als een paard dat uit zichzelf goed in balans loopt en dat hij daarom geen teugels nodig heeft. Ik heb er op dit moment geen beeld bij van hoe Janosch uit zichzelf loopt (heb het boek er niet bij gepakt) maar wellicht heeft Janosch in de loop der jaren een betere zelfhouding gekregen?

Dan noemt hij een aantal van zijn spaanse paarden (waarvan hij in zijn boek nog beschrijft dat ze juist een gunstige bouw hebben). Zijn ook paarden waarvan ik juist het idee heb dat ze een goede balans hebben. Deze hebben volgens hem wel teugels nodig.
    In het interview beschrijft hij deze paarden juist als paarden die *niet* van nature een juiste balans hebben.

Ik weet niet hoe het zit met de tegenstelling die jij schetst met wat hij in zijn boek schrijft; ik ben puur afgegaan op wat ik in het interview gelezen heb.
    En daar vond ik de uitleg dus heel logisch: een paard dat van nature erg op de voorhand loopt kun je beter niet zonder teugels rijden. En een paard dat zichzelf van nature al meer draagt, wel. En dat vond ik dus verfrissend, want in de NH-wereld is het rijden zonder teugels vaak een doel wat op zichzelf staat, zonder dat er daarbij gekeken wordt naar wat er voor de biomechanica van het paard nou het beste is...

Sorry dat het even duurde, maar ik heb het artikel ingescand. Niet alles is even leesbaar, maar ik ben allang blij dat het me gelukt is om de tekst niet te laten wegvallen, ook al heb ik Hempfling een keer onthoofd.

http://i12.photobucket.com/albums/a2...vanteugels.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...ugelspage2.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...ugelspage3.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...anteugels3.jpg
    http://i12.photobucket.com/albums/a2...anteugels4.jpg

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dank je!
    Het is alleen precies hetzelfde artikel als in de link waar ik naar verwees.

Ik vond het heel herkenbaar wat Hempfling schrijft. Mijn (sportgefokte)merrie rij ik ook niet zonder teugels, ze raakt er te onzeker van en heeft de ondersteuning nodig om in balans te komen! Fijn om (weer) bevestigd te krijgen dat dit het zonder teugels kunnen rijden niet alleen gaat over je kunnen, maar ook een kwestie is van type paard (ras/karakter) dat je rijdt.

Dames, bedankt voor het plaatsen van het artikel!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Corinne15
    Ik vond het heel herkenbaar wat Hempfling schrijft. Mijn (sportgefokte)merrie rij ik ook niet zonder teugels, ze raakt er te onzeker van en heeft de ondersteuning nodig om in balans te komen! Fijn om (weer) bevestigd te krijgen dat dit het zonder teugels kunnen rijden niet alleen gaat over je kunnen, maar ook een kwestie is van type paard (ras/karakter) dat je rijdt.
    Is die onzekerheid er niet uit te trainen dan? ik bedoel, elk paard kan toch in balans zelfstandig lopen? dan kan elk paard toch ook leren lopen met gewicht op zijn rug? nee, het heeft niet zozeer iets te maken met je kunnen. maar wél met welke basis geef je je paard mee, hoe bouw je alles op, hoe hou je rekening met de horsenality van je paard, etc etc etc. Ik vind het nog altijd onzin om te stellen dat teugelloos kunnen rijden paardensoortgebonden is. Ik zou erg graag in de gelegenheid willen zijn het tegendeel te bewijzen. Misschien is dat ooit iets voor EquiDay Challenge

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Is die onzekerheid er niet uit te trainen dan? ik bedoel, elk paard kan toch in balans zelfstandig lopen? dan kan elk paard toch ook leren lopen met gewicht op zijn rug? nee, het heeft niet zozeer iets te maken met je kunnen. maar wél met welke basis geef je je paard mee, hoe bouw je alles op, hoe hou je rekening met de horsenality van je paard, etc etc etc.
    Ja dat is echt wel te trainen!
    Ik kon Menglöd in het begin niet eens aan een losse teugel rijden, ze raakte dan echt de weg kwijt. Ze was de constante aanleuning van een strakke teugel gewend en wist gewoon niet wat te doen zonder die druk in haar mond.
    Ik heb heel veel met een lange teugel gereden, over smalle bospaadjes (want die geven duidelijk aan waar ze moest lopen) en later ben ik dat ook met halster gaan doen. Dat was dan weer opnieuw eng, want alhoewel ik zonder druk op het bit reed, haalde ze kennelijk toch houvast uit dat ding in haar mond.
    En nog steeds is het niet helemaal zoals ik het hebben wil: ik merk nog altijd dat ze wat onzekerder is als ik zonder bit rij.

Ik vind het nog altijd onzin om te stellen dat teugelloos kunnen rijden paardensoortgebonden is. Ik zou erg graag in de gelegenheid willen zijn het tegendeel te bewijzen. Misschien is dat ooit iets voor EquiDay Challenge
    Hempfling stelt dat het paardensoortgebonden (gek woord ) is op fysieke basis: sommige paarden lopen door hun lichaamsbouw van nature veel op de voorhand, en met een ruiter erop wil je dat liever niet. Die paarden zijn daarin beter te ondersteunen met teugels, je maakt het ze veel moeilijker als je zonder teugels rijdt. Ook zo'n paard is op zich best wel zonder teugels te rijden, als je het niet erg vindt dat hij op zijn voorhand loopt tenminste. En wellicht valt zo'n paard ook nog wel te leren om zijn achterhand beter te gebruiken zonder teugels, maar dat is wel echt werk voor een doorgewinterde professional, lijkt me!
    Ik kan Atli bv. ook prima zonder teugels rijden; harder, zachter, links, rechts, geen probleem. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om hem van zijn voorhand af te krijgen; dat is namelijk de houding die hij van nature het liefste aanneemt en zonder teugels mis ik een stukje communicatiemiddel om hem duidelijk te maken dat ik graag wil dat hij zijn lijf anders gebruikt.
    Maar zonder teugels rijden, dat gaat dus best. Op zich.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Hempfling stelt dat het paardensoortgebonden (gek woord ) is op fysieke basis: sommige paarden lopen door hun lichaamsbouw van nature veel op de voorhand, en met een ruiter erop wil je dat liever niet. Die paarden zijn daarin beter te ondersteunen met teugels, je maakt het ze veel moeilijker als je zonder teugels rijdt. Ook zo'n paard is op zich best wel zonder teugels te rijden, als je het niet erg vindt dat hij op zijn voorhand loopt tenminste. En wellicht valt zo'n paard ook nog wel te leren om zijn achterhand beter te gebruiken zonder teugels, maar dat is wel echt werk voor een doorgewinterde professional, lijkt me!
    Ik kan Atli bv. ook prima zonder teugels rijden; harder, zachter, links, rechts, geen probleem. Maar het lukt me met geen mogelijkheid om hem van zijn voorhand af te krijgen; dat is namelijk de houding die hij van nature het liefste aanneemt en zonder teugels mis ik een stukje communicatiemiddel om hem duidelijk te maken dat ik graag wil dat hij zijn lijf anders gebruikt.
    Maar zonder teugels rijden, dat gaat dus best. Op zich.
    En daar was precies zijn verhaal op gebaseerd, je pikt het goede er uit Marja. De basis vraag was namelijk dressuurrijden en kan dit zonder teugeldruk? Dit naar aanleiding van het rollkur filmpje(s),de blauwe tong affaire en de FEI bijeenkomst naar aanleiding van dit gedoe.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Is die onzekerheid er niet uit te trainen dan? ik bedoel, elk paard kan toch in balans zelfstandig lopen? dan kan elk paard toch ook leren lopen met gewicht op zijn rug? nee, het heeft niet zozeer iets te maken met je kunnen. maar wél met welke basis geef je je paard mee, hoe bouw je alles op, hoe hou je rekening met de horsenality van je paard, etc etc etc. Ik vind het nog altijd onzin om te stellen dat teugelloos kunnen rijden paardensoortgebonden is. Ik zou erg graag in de gelegenheid willen zijn het tegendeel te bewijzen. Misschien is dat ooit iets voor EquiDay Challenge
    Op je vragen kan ik allemaal volmondig ja zeggen. Dus nee, je hoeft het voor mij niet meer te bewijzen (hoewel ik je best el eens aan het werk wil zien hoor bij een Equiday Challenge )

Waar het om gaat is dat je naast dat je rekening houdt met de horsenality/geschiedenis/basis/training opbouw enz. óók rekening moet houden met het 'paardensoort'. Het gaat er niet om óf het paard zelfstandig in balans kan lopen, want uiteraard elk paard kan dat met de juiste training. Het gaat er om dat het met ene paard moeilijker kan zijn, als met het andere paard. Dit heeft o.a. te maken met de bouw van het paard. Bekijk maar eens foto's van paardenrassen in het land (WelshCob vs KWPN bijv.), de één heeft van nature een meer verzamelde houding als de andere. Uiteraard kom je dit ook tegen tijdens het trainen van je paard. Mijn persoonlijke ervaring bij het berijden van verschillende paarden is dat de barokke paarden makkelijker verzamelen dan de sport gefokte paarden. Naar wat ik heb gelezen in dit artikel, is dit ook wat Hempfling zegt.

Verder sluit ik helemaal aan bij de woorden van Marja. Vooral de laatste twee alinea's waren zeer herkenbaar

ps: Ik hou het praatje bij de demo van Josien (vd Poel), daar hebben we het ook over de balans van het paard tijdens het rijden met neckrope (oftewel teugelloos) en laten we dat ook zien dat teugelloos en verzameld rijden zeker kan! Dus als je even de tijd hebt die dag, kom kijken en spreek me nog eens aan. (ik ben vrij herkenbaar, grote bos krullen, that's me ) Misschien dat we er dan samen nog even over kunnen doorpraten. (Persoonlijk vindt ik het prettiger pratend iets uit te leggen dan het te typen. Achter een beeldscherm kunnen dingen toch verkeerd worden geïntrepreteert, terwijl dat wellicht helemaal niet de bedoeling is. )

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Uiteraard kom je dit ook tegen tijdens het trainen van je paard. Mijn persoonlijke ervaring bij het berijden van verschillende paarden is dat de barokke paarden makkelijker verzamelen dan de sport gefokte paarden. Naar wat ik heb gelezen in dit artikel, is dit ook wat Hempfling zegt.
    Dat ben ik met je eens. Alleen zegt Hempfling dat dus niet hier Hij heeft het juist over zijn spaanse, barokke paarden als hij zegt dat die juist teugels nodig hebben.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten