In het interview beschrijft hij Janosch als een paard dat uit zichzelf goed in balans loopt en dat hij daarom geen teugels nodig heeft. Ik heb er op dit moment geen beeld bij van hoe Janosch uit zichzelf loopt (heb het boek er niet bij gepakt) maar wellicht heeft Janosch in de loop der jaren een betere zelfhouding gekregen?Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
In het interview beschrijft hij deze paarden juist als paarden die *niet* van nature een juiste balans hebben.Dan noemt hij een aantal van zijn spaanse paarden (waarvan hij in zijn boek nog beschrijft dat ze juist een gunstige bouw hebben). Zijn ook paarden waarvan ik juist het idee heb dat ze een goede balans hebben. Deze hebben volgens hem wel teugels nodig.
Ik weet niet hoe het zit met de tegenstelling die jij schetst met wat hij in zijn boek schrijft; ik ben puur afgegaan op wat ik in het interview gelezen heb.
En daar vond ik de uitleg dus heel logisch: een paard dat van nature erg op de voorhand loopt kun je beter niet zonder teugels rijden. En een paard dat zichzelf van nature al meer draagt, wel. En dat vond ik dus verfrissend, want in de NH-wereld is het rijden zonder teugels vaak een doel wat op zichzelf staat, zonder dat er daarbij gekeken wordt naar wat er voor de biomechanica van het paard nou het beste is...
Bladwijzers