Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 35

Topic: Flexibele boom of boomloos twijfel

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Flexibele boom of boomloos twijfel

Oké, de afgelopen tijd ben ik redelijk pro-boomloos geweest. Bij lespaarden en om me heen zag ik zoveel problemen door het wippen/knellen/duiken/drukken van boomzadels dat ik niet echt meer geloofde in passende boomzadels. Ik blijf altijd met de vraag zitten: hoe kan een boomzadel in beweging nou genoeg ruimte bieden voor veranderingen in de rug?

Gezien het feit dat mijn paard op drie "passende" boomzadels na een tijdje ongemakkelijk ging reageren ben ik daarna de boomloze wereld op hem gaan uitproberen (liever niet vanwege zijn nogal grote gangen en de over het algemeen minder stabiele zit in een boomloos zadel, maarja).

Eerst voor de test een goedkoop zadeltje met verstelbare panelen; resultaat, tevreden paard, ik zat te los maar het was nog te doen, ik vond wel dat de pommel iets teveel plaatselijke druk uitoefende.
    Toen de Trekker Classic, daar werd paard na een aantal keer toch minder blij van en ik zat gewoon in zijn draf buiten niet goed in balans en er waren nog wat puntjes die niet helemaal lekker afgesteld konden worden. Overigens was ik buiten dat het niet geschikt was voor mijn paard wel heel enthousiast over dit zadel bij andere paarden.
    Toen de barefoot, ik zat er niet echt lekker in (te los en dan krijg ik door mijn gesteldheid last van mijn spieren e.d.), met pommel knelde hij en met een flexibele pommel kon ik niet genoeg schoftruimte creeëren. Maar nu voor mij een belangrijk punt, ik zag de laatste twee keer dat ik ermee reed zowel bij Thorsten als bij een ander paard dat het zadel ondanks de vps en dubbele inlage toch nog druktt onder de beugelophanging (en dat terwijl ik echt niet veel lichtgereden had en niet zwaar ben) .

Ik ben nu dus toch wel ernstig aan het twijfelen of je buiten de trekker en de startrekk wel een zadel hebt dat voldoende druk verdeeld om dit op te lossen en toch een redelijk gesloten zit heeft. Want drukplekken onder de beugels is wel het laatste wat je wil zien natuurlijk...

Misschien dat dan toch een flexibele boom met een zeer goeie kwaliteit zadelpad die de veranderingen compenseert dan een oplossing is? (Ik ga waarschijnlijk eerst nog eens een innova boomloos zadel proberen als laatste poging)
    Mijn conclusie is dat zadels ondingen blijven en dat ik hoop dat iemand hier een ervaring heeft waar ik iets aan heb, zodat ik straks niet weer na drie weken met een onbruikbaar zadel zit.

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Re:Flexibele boom of boomloos twijfel

Ik begrijp je dilemma volkomen en heb na veel zoeken nu een Freeform waar ik redelijk tevreden mee ben. Je hebt meer zit dan in bv een Barefoot en het hele zadel heeft enige stevigheid en niet alleen de pommel. Maar zelfs daarmee zie je na een lange rit, zoals laatst de endurance, onder de beugelophanging droge plekken, een teken dat er teveel druk staat. Bij een rustige buitenrit met veel stap of geregeld een kwartiertje er naast lopen gaat het goed maar zodra je meer draaft en lichtrijdt is het toch niet ok.
    Ik zit nu ook te twijfelen over een boomzadel dat makkelijk aan te passen is en aan de voorzijde bij de schouders iets flexibel, zoals WOW of Strada.
    Als je hem vooral voor dressur gebruikt zou je eens een freeform testzadel kunnen proberen. Voor lange ritten misschien beter toch iets anders.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Ik begrijp je dilemma volkomen en heb na veel zoeken nu een Freeform waar ik redelijk tevreden mee ben. Je hebt meer zit dan in bv een Barefoot en het hele zadel heeft enige stevigheid en niet alleen de pommel. Maar zelfs daarmee zie je na een lange rit, zoals laatst de endurance, onder de beugelophanging droge plekken, een teken dat er teveel druk staat. Bij een rustige buitenrit met veel stap of geregeld een kwartiertje er naast lopen gaat het goed maar zodra je meer draaft en lichtrijdt is het toch niet ok.
    Ik zit nu ook te twijfelen over een boomzadel dat makkelijk aan te passen is en aan de voorzijde bij de schouders iets flexibel, zoals WOW of Strada.
    Als je hem vooral voor dressur gebruikt zou je eens een freeform testzadel kunnen proberen. Voor lange ritten misschien beter toch iets anders.
    Aan de freeform heb ik idd ook zitten denken, maar ik vind het toch een beetje moeilijk idee dat je voor je ruggengraatrvijheid puur afhankelijk bent van een pad en met die pad heb ik de ervaring dat het gootje echt te smal is voor Thorsten in wendingen ed. Daarbij kun je voor zover ik kon vinden alleen bij buitenzinnig de freeform avatar uitproberen en die lijkt me helemaal niks en ik weet niet of ik dat dan moet gaan verelijken met een freeform liberty oid.

Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Leeftijd
    38

welke Freeform hebben jullie Dineke?
    A lot of people talk to horses, not many listen

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

De Freeform Wave. Die is vergelijkbaar met de Enduro maar met schoftuitsparing. Het is een model zonder zweetbladen maar qua zit vergelijkbaar met de standaard modellen. Mera, met het kamp kun je hem wel uitproberen op Moon. Het zadel gaat wel enigzins naar het paard staan, dus ik ben voorzichtig met uitproberen op andere paarden.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

De Freeform Wave. Die is vergelijkbaar met de Enduro maar met schoftuitsparing. Het is een model zonder zweetbladen maar qua zit vergelijkbaar met de standaard modellen. Mera, met het kamp kun je hem wel uitproberen op Moon. Het zadel gaat wel enigzins naar het paard staan, dus ik ben voorzichtig met uitproberen op andere paarden.
    Fijn! Kan ik het zadel meteen even goed bestuderen

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Hoi Mera

Ik rijd al jaren naar grote tevredenheid met een zaldi record
    Een heel fijn zadel met veel schoudervrijheid. En de kussens zijn gevuld met een speciaal zacht foam materiaal, plus een thermoplastische boom.
    Deze kun je ook uitproberen bij www.trekkingsaddles.com

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Dat zadel klinkt ook goed yvonne! Alleen jammer dat het geen zweetblad/wrongen heeft. Ik denk niet dat ik het op een buitenrit vol ga houden op zo'n zadel. Ik zal eens kijken of ze een zadel met dezelfde techniek maar dan met zweetblad.

Het enige waar ik een beetje huiverig voor ben is de boom van de zaldi zadels , ik heb vroeger twee zadels gekocht van zaldi en die waren allebei zo krom als een hoepel bij nameten. Dus allebei weer terug naar de winkel gedaan en ben daarna nooit meer aan zaldi begonnen. En je hoort het redelijk vaak dat ze scheef zijn...

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Nog een linkje waar ik nog nooit van gehoord had: http://www.hidalgo-sattel.com (de duurdere variant met latexkussens lijkt wel aardig0

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Hmm ik heb juist goede ervaringen met het zadel.
    Mijn paarden lopen er super mee, maar voor deze prijs kun je ook geen kwaliteit van de bovenste plank verwachten. Daarnaast rijd ik maximaal 3 keer per week met zadel en dan nooit langer dan 80 minuten. En regelmatig las ik een periode 'niet met zadel rijden' in zodat alle mogelijke kleine pijntjes en plekjes tijd hebben om te verdwijnen. Tja met 4 paarden kun je je die luxe veroorloven Scheelt natuurlijk ook

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Wij hebben een Continental Equiflex voor Auke en een Pegaso voor Lazmir.
    De Equiflex heeft een flexibele boom en de Pegaso een vaste, maar daarvan kun je zelf de kussens, kniewrongen en het singelsysteem aanpassen.

Hiervoor heb ik een Barefoot gehad, maar daarvan kwamen na langere ritten inderdaad drukplekken.
    Over de huidige zadels ben ik heel erg te spreken, zou niet meer anders willen.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Auky
    Wij hebben een Continental Equiflex voor Auke en een Pegaso voor Lazmir.
    De Equiflex heeft een flexibele boom en de Pegaso een vaste, maar daarvan kun je zelf de kussens, kniewrongen en het singelsysteem aanpassen.

Hiervoor heb ik een Barefoot gehad, maar daarvan kwamen na langere ritten inderdaad drukplekken.
    Over de huidige zadels ben ik heel erg te spreken, zou niet meer anders willen.
    De equiflex ga ik ook eens naar kijken, maar de pegaso vind ik niks (gezien bij lesklanten en vond het niks voor mij)

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Ben even nieuwsgierig: wat was je bezwaar tegen de Pegaso? Het lijkt op eerste gezicht wel een heel mooi zadel?

Hier een startrek (boomloos), een Zaldi Schooler met thermoplastische boom en een Wintec met verwisselbare boom gehad. (zadels staan in willekeurige volgorde)

Uiteindelijk bij een Wow met flair uitgekomen, naar volle tevredenheid. Vooral van paard en ik ben er nu voor zelf ook blij mee.

Als je een keer wilt komen kijken/proefrijden dan staat de voor je klaar in Soest. Kan je meteen even Eddy zien.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Ben even nieuwsgierig: wat was je bezwaar tegen de Pegaso? Het lijkt op eerste gezicht wel een heel mooi zadel?
    Ik vind de uitstekende kussens aan de achterkant niks, ik vond het draagvlak van het zadel te klein, de zit vond ik niet fijn en ik vind het totaal niet in verhouding staan met wat je ervoor betaald. Op zich is er ook niet echt iets mis mee maar mijn hele gevoel zei gewoon: nee, in ieder geval voor Thorsten. In geval van 2 lesklanten was hij nog verkeerd aangemeten ook .

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Gipsy Spirit
    Hier een startrek (boomloos), een Zaldi Schooler met thermoplastische boom en een Wintec met verwisselbare boom gehad. (zadels staan in willekeurige volgorde)

Uiteindelijk bij een Wow met flair uitgekomen, naar volle tevredenheid. Vooral van paard en ik ben er nu voor zelf ook blij mee.

Als je een keer wilt komen kijken/proefrijden dan staat de voor je klaar in Soest. Kan je meteen even Eddy zien.
    Ik denk niet dat ik een wow ga proberen. De echte traditionele vorm zadels vond hij niks en ik heb ook met een korrector met lucht gereden en hij gaf aan ook dat niet fijn te vinden (terwijl dat zadel op dat moment zo passend was als het wordt). En dan geef ik duizenden euro's uit om na drie weken weer vast te zitten.. (ik ben bang voor zadels geworden inmiddels )
    Maar langskomen is zowiezo wel gezellig ! Dus ik zou zeggen, doen we en wie weet laat ik me nog overhalen.

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten