Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Is er een test dat je achter kan komen of je paard minder gaat zien??

Is er een test dat je achter kan komen of je paard minder gaat zien??

Hallo Allemaal

Misschien hebben julle goeie tip of kunnen mijn helpen. Mijn fjord is 22 jaar, heb der 5 jaar. Super braaf met rijden ook buiten, echt nergens bang voor en als ze schrikt was 2 passen galop en ze wou kijken waarvan ze schrok. Maar laatste tijd valt me op dat ze meer kijkerige word en meer schrikachtiger buiten met buitenritje. Ze springt sneller weg en kijkt onrustig om zich heen, paar weken terug is ze erg geschrokken van tegenmoet komend paard wat we tegen kwamen ik wist dat de andere ruiter in bos was en tegen kon komen, kwamen langs de struiken en ze ging 180 om in galop vandoor, ik ben er af gevallen, haar naam geroepen 3x en bleef staan gras eten, verder was ritje niet zo'n sucsses ben eerder terug gegaan. Ben vorige week met vriendin en onze fjorden naar buiten gegaan, schrok ze om niets ging paar passen galop maar kon der terug nemen hele rit bleef ze kijkerig, zatedag gewandeld deed ze weer zelfde gedrag ook nh gedaan hielp wel wat. MAar iemand zei me heeft ze iets met der ogen misschien dat ze minder is gaan zien of staar. Vroeg me af of er een test of iets is waar aan je zelf achter kunt komen of je paard minder is gaan zien? Buitenbak kijkt ze ook wel maar minder. Of moet er echt dierenarts vragen keer naar te kijken.. Ze was nooit zo altijd braaf echt bomproof. Als iemand tips heeft graag

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re:Is er een test dat je achter kan komen of je paard minder gaat zien??

Staar o.i.d. zou een dierenarts denk ik moeten kunnen constateren. Echt uitvinden of ze minder ziet (zelf) is denk ik lastiger. Maar, het klinkt alsof ze die ene bewuste buitenrit flink geschrokken is en nu buiten nog steeds gespannen is daardoor? Even terug naar af en weer rustig (met andere paarden samen) opbouwen?

Actief Forumlid GypsyDiamonds's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

kijk eens met een lampje in haar ogen.. Zie je dat het in haar haar pupil niet diepzwart is maar een blauw/witte troebele waas, dan ziet ze waarschijnlijk minder.

Bel de dierenarts zowiezo even om haar ogen na te laten kijken, zeker als je die waas goed kan zien..

Dat kan ik wel is proberen met lampje even in schijnen, kijken of dan iets duidelijkheid heb. En later is dierenarts laten komen. Hoop dat haar zicht nog wel goed is anders lijkt me niet zo verstanding om met haar buiten te rijden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wees voorzichtig. Je hebt lampjes en lampjes. Schijn met een te fel lampje (test maar eens bij jezelf) op een verkeerde manier en je ziet een kwartier sowieso niets meer. Ik zou dit onderzoek echt aan een DA overlaten. Want je hebt helaas niet de kennis om dat goed te kunnen beoordelen. Het is fijn hier zekerheid over te hebben. Door dit zelf te "onderzoeken" weet je uiteindelijk nog niet veel.
    Hopelijk kan de DA je gerust stellen!

Bladwijzers

Forum Rechten