Een van onze veulens heeft al praktisch zijn ganse leven, plattere mest dan andere.
Voorheen kregen ze op de stoeterij kilo's krachtvoer, wat wij hebben afgebouwd naar onbeperkt ruwvoeder.
Da is verschillende keren langsgeweest voor routine - controles en hij zag er steeds gezond en levendig uit.
Een 2 weken terug zijn ze gecastreerd en sinds een week zie je bij hem ribben en wordt de mest nog platter dan normaal.
Sinds enkele dagen geven we ook geen wortels meer en ik dacht gisteren verbetering te zien: plat maar wel rondere mestballetjes.
Vanochtend echter kwam het eruit gespoten, echt plat en was hij ook niet in zen normale doen, levendig, energiek, speels,...!
DA komt nu voor een mestonderzoek en een bloedonderzoek.
Hebben jullie misschien weet van wat het kan komen.
Ontwormingen gebeuren op tijd maar ik heb in april geen middel tegen lintworm gegeven. Mijn ontwormingsschema (van DA) zegt dat dit in het najaar moet gebeuren terwijl ik andere hoor vertellen dat het ook in het voorjaar moet!![]()
Paarden krijgen sochtends 1/4de emmer luzerne van Hartogg of bioform van Mijten.
Sochtends eveneens onbeperkt grashooi (heel fijn en zacht)
Savonds onbeperkt Horsedinner van Jopack (soort voordroog maar in drogere vorm)
Ze hebben een oliebak (Jopack) zou o.a. zeer geschikt zijn voor opgroeiende veulens die geen krachtvoer krijgen, en een zoutliksteen waar ze altijd toegang tot hebben.
Met hun hooi hebben we echt enkele maanden gewikt en gewogen want niks moesten de veulens hebben tot we uiteindelijk deze 2 soorten hebben ontdekt.
Ik ben uiteraard benieuwd naar de resultaten maar das nog effe wachten denk ik... onderwijl doe ik even beroep op jullie.
Vermits onze zomerweide nog niet af is,staan ze nog steeds op de winterweide vandaar dat ze hooi krijgen.
Groetjes
![]()
Bladwijzers