Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Vitesse toch:(

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Vitesse toch:(

Vitesse is vorige week zaterdag begon met ERG raar gedrag te vertonen. Ze valt namelijk andere paarden aan, en niet een beetje ook. Eerst dachten we dat de rangorde onderling opnieuwd uitgevochten moest worden maar nu begin het een hele andere wending te nemen.
    Vitesse valt de tinker Fons aan en bijt hem ook gewoon echt hard, tot bloedens aan toe. Hij is al meerdere keren in blinde paniek dwars door het stroomdraad heen gerend

Vandaag heb ik de dierenarts gebeld. Ik wist gewoon ECHT niet meer wat ik er mee moest. Vitesse was wel hengstig maar door dit gedrag begon ik toch te twijfelen. Hij vertelde meteen dat hij meerdere telefoontjes had gehad afgelopen weken van mensen met het zelfde verhaal en legde uit dat dit vaak te maken heeft met de eerste hengstigheid van het seizoen. Vitesse krijgt nu hormonen die de hengstigheid de volgende keer uitsteld en daarna zou het dan weer normaal moeten verlopen. Ik vertelde dat Vitesse wel altijd onregelmatig hengstig was en daarom reageerde hij dat als dit niet aansloeg ze verder onderzocht moet worden. Het kan zijn dat ze namelijk een tumor op haar eierstokken heeft die paarden vertonen namelijk dezelfde symptomen. ( ze kunnen hierdoor ook hengsten gedrag gaan vertonen. etc etc.)

Vandaag hadden we haar met haar graaskorf buiten gezet zodat ze hem in iedergeval niet verder open kon bijten maar vervolgens begon ze hem gewoon de paddock uit te " slaan" . We hebben nu besloten om ze 1 voor 1 in de paddock te zetten. Dt betekend wel dat ze meer op stal komt waardoor ze dus weer drukker word. Vanaf volgende week gaan we ze weer rustig aan in de wei zetten dus dan kan ze wel weer 2/7 naar buiten...

Als er iemand nog tips of ervaringen heeft hoor ik het heel graag!!!!!!!

groetjes Anouk

Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re:Vitesse toch:(

He wat akelig voor je Anouk,kan mij voorstellen dat je hier wanhopig van wordt vooral ook niet fijn voor Fons. Ik hoop dat het snel beter gaat.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Balen Anouk, helaas herkenbaar... alleen heb ik een ruin.

Toen Ryan 2 jaar geleden slecht in zijn vel zat heeft hij ook zijn paddock genoot vreselijk gepest, (bijten, opjagen etc.) dat erna een tijdje niets anders meer inzat dan ze apart te zetten.

Hoe groot is de paddock waar ze in staan?

"In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hè wat vervelend Anouk!

Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, maar je zou haar misschien Moody Mare kunnen bijvoeren. Dat is een kruidenmengsel voor merries die last hebben van hun hengstigheid. Het is o.a. bij de Paardendrogist verkrijgbaar en lijkt mij prettiger dan het geven van hormonen...

Fijn dat ze in elk geval vanaf volgende week meer naar buiten kan!

Tjonge wat heftig. Als de veearts dat al vaker gehoord heeft kan het best te maken hebben met het vrij late voorjaar.
    Hormonen raar goedje

Actief Forumlid Jorunn's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Dagboek Berichten
    1

Jemig wat heftig Anouk!
    Hier ook ruzie tussen Palou en Bon, anders de beste maatjes. Zal er ook wel mee te maken hebben aangezien ze nu ook voor t eerst hengstig is.
    Moody mare hielp bij mijn oude merrie heel goed dus is proberen waard.
    Sterkte!

Forum Meubilair Timbers's Avatar
    Aangemeld
    May 2005

Heftig Anouk hopen dat het snel over is dit gedrag of dat je er achter kunt komen waar het vandaan komt!
    When you understand why something hurts, it stops hurting. When you understand you have options, you take action.
    And when you understand you have wings, you can soar again. If it's still hurting, fly anyway!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Jeetje, van fee naar feniks.... hormonen kunnen idd een hoop vreemd gedrag uitlokken. Arme Fons. Bij ons op stal voeren ze Hormonal bij van DocHorse, en dat verbeterd hun gedrag best goed, terwijl ze maar een tiende van de aanbevolen dosering voeren. Ik geef het Vash ook omdat het zijn deklust wat tempert. Over een paar dagen is de hengstigheid weer voorbij en zal het hopelijk weer een lief maatje worden voor Fons.

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Zo dat is schrikken, hopelijk is de hengstigheid snel voorbij! Had ook de tip van moody mare voor je maar die is al gegeven, paard bij ons op stal krijgt dat ook en werkt goed volgens eigenaresse (paard is met hengstigheid ook altijd erg wisselend in gedrag).
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Het gaat al iets beter met Vitesse, ze word rustiger en we zijn net 1,5 uur wezen rijden in de Drunense Duinen.. Was fijn!! We durven ze nog niet samen te zetten maar misschien kan dat van de week wel weer...
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Bladwijzers

Forum Rechten