Vitesse is vorige week zaterdag begon met ERG raar gedrag te vertonen. Ze valt namelijk andere paarden aan, en niet een beetje ook. Eerst dachten we dat de rangorde onderling opnieuwd uitgevochten moest worden maar nu begin het een hele andere wending te nemen.
Vitesse valt de tinker Fons aan en bijt hem ook gewoon echt hard, tot bloedens aan toe. Hij is al meerdere keren in blinde paniek dwars door het stroomdraad heen gerend
Vandaag heb ik de dierenarts gebeld. Ik wist gewoon ECHT niet meer wat ik er mee moest. Vitesse was wel hengstig maar door dit gedrag begon ik toch te twijfelen. Hij vertelde meteen dat hij meerdere telefoontjes had gehad afgelopen weken van mensen met het zelfde verhaal en legde uit dat dit vaak te maken heeft met de eerste hengstigheid van het seizoen. Vitesse krijgt nu hormonen die de hengstigheid de volgende keer uitsteld en daarna zou het dan weer normaal moeten verlopen. Ik vertelde dat Vitesse wel altijd onregelmatig hengstig was en daarom reageerde hij dat als dit niet aansloeg ze verder onderzocht moet worden. Het kan zijn dat ze namelijk een tumor op haar eierstokken heeft die paarden vertonen namelijk dezelfde symptomen. ( ze kunnen hierdoor ook hengsten gedrag gaan vertonen. etc etc.)
Vandaag hadden we haar met haar graaskorf buiten gezet zodat ze hem in iedergeval niet verder open kon bijten maar vervolgens begon ze hem gewoon de paddock uit te " slaan" . We hebben nu besloten om ze 1 voor 1 in de paddock te zetten. Dt betekend wel dat ze meer op stal komt waardoor ze dus weer drukker word. Vanaf volgende week gaan we ze weer rustig aan in de wei zetten dus dan kan ze wel weer 2/7 naar buiten...
Als er iemand nog tips of ervaringen heeft hoor ik het heel graag!!!!!!!
groetjes Anouk
Bladwijzers