Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Mijn paard ligt erg veel

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Mijn paard ligt erg veel

Sinds gisteren gaat Ibran vaal liggen. Het zijn steeds korte "dutjes" en hij ligt rechtop en verder rustig. Hij is alert, eet goed,mest, maar maak me toch een beetje zorgen. Zou het een beginnende koliek kunnen zijn? Ik ga althans morgen toch even de DA laten komen.
    Nu staat hij sinds een kleine 2 maanden ook op een nieuwe stal en toen hij pas bij de kudde stond mocht hij niet in de schuilstal en vermoed ik dat hij ook niet aan zijn gebruikelijke schoonheidsslaapje toekwam. Zou het kunnen dat het "vermoeidheid" is en dat hij eindelijk durft te gaan liggen?

Nu heb ik hem vandaag slobber en vlozaad gegeven en ze houden hem extra in de gaten. En dan morgen er toch maar even naar laten kijken.

"The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re:Mijn paard ligt erg veel

Het kan heel goed zijn dat hij nu met een inhaalslag bezig is, dat heb ik vaker gezien bij paarden die om de één of andere reden een tijdlang niet de kans hebben gehad om voldoende te liggen.

Ik zou me er niet meteen zorgen om maken. Zolang hij goed eet, goed mest en verder normaal en alert overkomt, denk ik niet direct dat er wat aan de hand is.

Je zou nog even zijn temperatuur kunnen opnemen, kijken of zijn ademhaling goed is (frequentie) en naar zijn buikgeluiden luisteren. Als dat allemaal normaal is, dan zou ik rustig nog even aan durven kijken.

Aangemeld
    Oct 2008

Getemperatuurd heb ik hem nog niet, maar heb al alle kanten van zijn buik beluisterd en daar hoor ik nog veel gebrubbel. Ik dacht ook aan een inhaalbeweging aan slaapjes, maar ben nogal snel ongerust. Ik mag er niet aan denken, koliek, brrr.
    De pensionhouders zijn op de hoogte en houden hem extra mee in de gaten. Hij was deze avond nog wel een keer gaan liggen, maar had nadien ook nog gemest.

Ik zou me inderdaad ook niet te veel zorgen maken hierom. Waarschijnlijk voelt hij zich nu pas zeker en veilig genoeg om te gaan liggen en maakt ie daar uitgebreid gebruik van.

Bij ons op de boerderij lagen de merries kort geleden opeens opvallend veel. Hun padddock was lange tijd erg nat geweest en begon toen lekker op te drogen. Die dames lagen opeens allemaal regelmatig helemaal plat! Niet omdat ze nu zo moe waren, maar omdat het weer kon.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Pijn aan zijn voeten? Misschien kan je even voelen of zijn hoeven erg warm zijn?

Aangemeld
    Oct 2008

Dank je wel voor jullie reacties

Heb vandaag de dierenarts er toch even bijgehaald. Hij kon zo op het eerste zicht niet echt iets vinden, maar heeft toch ook wat bloed genomen.
    Heb ook aan zijn voetjes gevoeld en die voelen alle vier even warm en hij loopt ook regelmatig. Dus nu maar even de bloeduitslag afwachten en dan maar hopen dat hij aan het genieten is van de droge paddock. Hij kiest er ook telkens echt de lekkere zachte stukjes uit.

Bladwijzers

Forum Rechten