Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Update gebitsproblemen Atli

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Update gebitsproblemen Atli

In de huiskamer had ik er al wat over verteld, maar de uitslag zet ik hier maar effe neer:
    Ik ben dus vanmiddag met Atli naar de kliniek (Lingehoeve) geweest om nu eens grondig naar zijn gebit te laten kijken. En het lijkt erop dat het allemaal wel meevalt!
    Hij kreeg een verdoving zodat de tandarts goed in zijn mond kon kijken. De verdoving pakte alleen wel errug hard, hij zakte een paar keer bijna door zijn benen!!! Gelukkig bleef hij nog net overeind...

Atli heeft dus op wel 4 plekken in zijn gebit spleten tussen zijn tanden/kiezen, waar voer tussen blijft zitten (3 wist ik al, de 4e had ik nog niet ontdekt). Op één van die plekken is door het voortdurend ophopen van voer een ontsteking ontstaan. Ik wilde weten waardoor die spleten zijn ontstaan; nog geen enkele tandarts had mij daar nl. een zinnig antwoord op gegeven. Volgens deze tandarts kwamen de spleten doordat er onregelmatigheden in Atli's gebit zaten: op enkele kiezen zaten ribbels en de beide voorste kiezen in het ondergebit lagen hoger dan de rest van de kiezen. Daardoor is het kauwoppervlak niet mooi vlak en kan het voer niet goed door de mond schuiven; tevens geeft dit een ongelijke druk op de rest van de kiezen (op het moment dat hij zijn gebit sluit), waardoor die kiezen uit elkaar geduwd worden. Een beetje vergelijkbaar met het effect dat een beugel bij mensen heeft.

Er is nu een heleboel vanaf gevijld, waardoor het mooi vlak is.
    Dit zou al wat moeten schelen in het vast blijven zitten van het voer, maar die spleten zijn natuurlijk nog niet weg. De verwachting is echter wel dat die spleten weer weg zullen gaan; het gebit zou (nu het goed uitgebalanceerd is) vanzelf weer in zijn oude positie terug willen keren. Nou dat is meer dan ik had verwacht!!!
    (Ik moet het wel nog zien hoor.) Over een half jaar moet ik terug voor controle, en de tandarts verwachtte dat de boel dan wel weer netjes recht zou moeten staan!

Aan de ontsteking hoefde verder niks te gebeuren (geen antibiotica, gelukkig!). Gewoon goed de boel schoonhouden en dan zou dat vanzelf weg moeten gaan.

Ik hoop het maar!!!

Atli heeft alles in elk geval goed doorstaan, en was erg blij om weer thuis te zijn!
    En ik ben erg blij dat er niks ernstigs aan de hand is!

Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er de afgelopen 2 jaar 4(!) verschillende tandartsen aan hem gewerkt hebben, waaronder de laatste keer vorige week, en de keer ervoor afgelopen september, en dat NIEMAND van hen dit probleem onderkend heeft!

Re:Update gebitsproblemen Atli

Hee Marja, fijn dat het lijkt mee te vallen voor Atli. En dat het allemaal weer goed gaat komen (daar gaan we toch vanuit). Wel vreemd dat eerdere tandartsen dit nooit hebben ontdekt. Heeft deze tandarts ook verteld dat hoe het komt dat zijn voorkiezen hoger waren dan de achterste? Is dat aangeboren, of zo afgesleten, of iets anders? Arme Atli, hij moet toch ook wel pijn hebben gehad, als zijn kiezen zo uit elkaar gedreven zijn. Geef hem maar een dikke knuffel!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Goh Marja...
    Toen ik zondag die sectie op een paardenhoofd had heb ik ook zoiets gezien. Toen we bij de tanden kwamen bleek dit paard met hetzelfde probleem als Atli te kampen. Bij dat paardje was het al zo erg dat hij zelfs gaten in zijn kaakbeen had gekregen door de aanhoudende ontsteking. Beestje is om die reden ook ingeslapen, hij was op, kon niet meer eten en had constant pijn.

Gelukkig heb jij verder gezocht en ben je bij een goede arts terecht gekomen. IK heb nu zelf gezien hoe ernstig dit soort dingen zijn, en het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat 4 verschillende tandartsen dit niet hebben gezien.

Hopelijk komt er snel verbetering. Succes.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Heel herkenbaar hoor Marja!

Bij Andor zijn er ook verschillende TA's geweest die te weinig gedaan hebben.
    Ook hij heeft spleetjes gehad Ik heb 2 jaar zijn tanden geflosd. Daarna was t over!

Er is wel degelijk hoop hoor

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Goed om te horen Antheman, dat het zelfs na 2 jaar flossen nog goed kan komen!

Ik snap ook niet dat zoveel verschillende tandartsen dit niet gezien hebben. Een aanfluiting voor het vak, zou ik zeggen! De tandarts waar ik nu was, vertelde overigens dat ze bezig zijn met een beroepsvereniging voor tandartsen, waar dan uiteraard ook kwaliteitseisen aan de tandartsen gesteld worden. Hoognodig, zou ik zeggen!

Dit was overigens de eerste keer dat Atli is verdoofd voor een gebitsbehandeling en ik heb nu wel met eigen ogen gezien hoeveel beter je dan in die mond kunt kijken, en hoeveel beter je dan dus ook kunt zien wat er aan de hand is, én wat je aan het behandelen/vijlen bent... Ik was nooit zo'n voorstander van het verdoven, maar ik geloof dat ik mijn mening nu toch moet herzien!

@Liesbeth: nee de tandarts heeft niet uitgelegd hoe het kon dat er hoogteverschillen in het gebit zaten en ik ben ook vergeten ernaar te vragen...
    Ik weet overigens niet of dit proces van uitelkaar gaan van de kiezen wel zo pijnlijk is hoor. Mijn eigen kiezen/tanden zijn de laatste jaren ook lichtjes verschoven (spontaan) en daar heb ik niks van gevoeld. Het gaat heel langzaamaan hè, het is niet in een periode van weken dat die kiezen ineens verplaatst zijn.
    Maar van die ontsteking heeft hij zeker wel last (gehad?); hij heeft op die plek zijn wang ook een beetje kaalgeschuurd.

De tandarts zei overigens nog dat ik er fijn op tijd bij was, want anders kan je inderdaad uiteindeljk zo'n scenario krijgen als jij omschrijft, Kim...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja baalen Marja, fijn dat deze tandarts je verder heeft kunnen helpen, hoplelijk komt het weer goed uiteindelijk.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Fijn dat je nu eindelijk meer duidelijkheid hebt!
    Hopelijk voelt hij zich snel weer beter en komt z'n gebit weer een beetje goed in model!
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja

Dit was overigens de eerste keer dat Atli is verdoofd voor een gebitsbehandeling en ik heb nu wel met eigen ogen gezien hoeveel beter je dan in die mond kunt kijken, en hoeveel beter je dan dus ook kunt zien wat er aan de hand is, én wat je aan het behandelen/vijlen bent... Ik was nooit zo'n voorstander van het verdoven, maar ik geloof dat ik mijn mening nu toch moet herzien!

Grappig! Ik vond verdoven nodig voor Andor, maar wil dit jaar proberen om het zonder te doen. Onze band is zo goed ondertussen, dat ik vind dat hij me hierin moet vertrouwen. Merrit is nooit verdoofd geweest.

Kijk dat is nog eens goed nieuws!

Super dat je nu meer weet en dat het allemaal meevalt.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antheman
    Grappig! Ik vond verdoven nodig voor Andor, maar wil dit jaar proberen om het zonder te doen. Onze band is zo goed ondertussen, dat ik vind dat hij me hierin moet vertrouwen. Merrit is nooit verdoofd geweest.
    Ja, zoiets dacht ik eerst ook: het gaat toch stressvrij allemaal, m'n paarden ondergaan het allemaal best rustig, waarom dan verdoven? Liever geen medicijnen in het lijf als het niet strikt noodzakelijk is.
    Beide paarden zijn verschillende keren zonder verdoving behandeld, en ik heb telkens met de tandarts meegekeken. Maar ik heb nog nooit zo ver in de mond kunnen kijken als nu, en ik zag ook dat de tandarts véél beter kon controleren wat hij deed. Zonder verdoving moet det tandarts veel meer op gevoel doen, nu kon hij zijn ogen erbij gebruiken. En dat is toch wel een voordeel!

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Fijn dat het mee lijkt te vallen voor Atli!

Ik heb al meer gehoord dat je met verdoving veel dieper de mond in kan.
    Mijn eerste pony is zonder gedaan.
    Mijn merrie nu is met verdoving gedaan, maar vooral om dat er ook wolfskiezen getrokken zijn.
    Maar merkte dat het vijlen ook beter verliep nu.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Fijn dat het meevalt!! Heet dat diastase? Goed om te weten dat dat weer goed kan komen.
    Vash en Ollie werden (2007) ook verdoofd, en hij kon omdat ze verdoofd was en hij overal goed bijkon, zelf met de electrische boor 1 wat loszittende kies lager vijlen zodat die rust kreeg. Daarmee hoopte hij dat de kies zich weer zou vastzetten. Ze komen veel verder achterin kunnen rustig en precies werken. Ik durf het nog niet bij Vash omdat ik liefst nog even geen vreemde stoffen in zijn lif wil zolang we niet minstens een jaar na hoefbevangen zijn. Misschien onzin, maar het voelt beter. Daarna ga ik dus zeker weer de tandarts laten komen, dit verhaal sterkt me erin. Goed onderhoud is erg belangrijk om latere problemen voor te zijn!

Fijn dat Atli verder geen AB hoeft, slijmvlies hersteld zich altijd wel snel gelukkig. Goed nieuws dus!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Fijn dat er nu duidelijkheid is.. èn dat het goed komt!!

Bruutje was ook altijd príma onverdoofd te behandelen.... dácht ik...
    Totdat ook hier afgelopen jaar een tandarts kwam die èn electronisch èn met verdoving werkte (ook een geregistreerd VA.. dus nog legaal ook, itt wat ik soms tandartsen die geen VA zijn zie doen ) Een wereld van verschil! De uitleg (hij kon aan de bespiering op Bruuts hoofd zien wat er in zijn mond scheef zat en wees dit later ook aan..) Voor mij (en mijn paard vooral ) nooit meer zonder verdoving en handmatig!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja een ruimte tussen kiezen of tanden heet idd diastase.

Ik had al wel eens een dag les gehad (bij mijn opleiding tot Paardengedragstherapeut bij Tinley) van een tandarts die verdooft én electrisch werkt (en toevallig was zij er nu ook bij, bij de tandarts die Atli behandelde!!!), maar ik was toen nog niet echt overtuigd geraakt dat dat beter zou zijn... Nu dus wel!!! Over een half jaar moet ik terug met Atli en dan wil ik Menglöd ook laten doen. Gewoon voor de zekerheid.

De ontsteking leek vandaag al ietsje minder (dat idee had ik al een paar dagen) en er zat minder voer tussen de kiezen.
    Atli was verder ook weer z'n gewone, normale zelf. Ik mocht hem ook weer borstelen (van de week niet, hij probeerde de hele tijd te bijten en weg te lopen) en ik ben effe lekker met hem het bos in geweest. Helemaal 100% lopen doet-ie nog niet, maar daarvoor komt binnenkort de osteopaat nog een keertje langs. Hij had er in elk geval wel weer zin in en liep niet meer zo erg op het bit te knagen/te knarsetanden als laatst.

Het lijkt er dus op dat het weer de goede kant op gaat!

Fijn dat het nu toch gevonden is; de aanhouder wint he!
    Don't make or teach assumptions

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten