In de huiskamer had ik er al wat over verteld, maar de uitslag zet ik hier maar effe neer:
Ik ben dus vanmiddag met Atli naar de kliniek (Lingehoeve) geweest om nu eens grondig naar zijn gebit te laten kijken. En het lijkt erop dat het allemaal wel meevalt!
Hij kreeg een verdoving zodat de tandarts goed in zijn mond kon kijken. De verdoving pakte alleen wel errug hard, hij zakte een paar keer bijna door zijn benen!!! Gelukkig bleef hij nog net overeind...
Atli heeft dus op wel 4 plekken in zijn gebit spleten tussen zijn tanden/kiezen, waar voer tussen blijft zitten (3 wist ik al, de 4e had ik nog niet ontdekt). Op één van die plekken is door het voortdurend ophopen van voer een ontsteking ontstaan. Ik wilde weten waardoor die spleten zijn ontstaan; nog geen enkele tandarts had mij daar nl. een zinnig antwoord op gegeven. Volgens deze tandarts kwamen de spleten doordat er onregelmatigheden in Atli's gebit zaten: op enkele kiezen zaten ribbels en de beide voorste kiezen in het ondergebit lagen hoger dan de rest van de kiezen. Daardoor is het kauwoppervlak niet mooi vlak en kan het voer niet goed door de mond schuiven; tevens geeft dit een ongelijke druk op de rest van de kiezen (op het moment dat hij zijn gebit sluit), waardoor die kiezen uit elkaar geduwd worden. Een beetje vergelijkbaar met het effect dat een beugel bij mensen heeft.
Er is nu een heleboel vanaf gevijld, waardoor het mooi vlak is.
Dit zou al wat moeten schelen in het vast blijven zitten van het voer, maar die spleten zijn natuurlijk nog niet weg. De verwachting is echter wel dat die spleten weer weg zullen gaan; het gebit zou (nu het goed uitgebalanceerd is) vanzelf weer in zijn oude positie terug willen keren. Nou dat is meer dan ik had verwacht!!!
(Ik moet het wel nog zien hoor.) Over een half jaar moet ik terug voor controle, en de tandarts verwachtte dat de boel dan wel weer netjes recht zou moeten staan!
Aan de ontsteking hoefde verder niks te gebeuren (geen antibiotica, gelukkig!). Gewoon goed de boel schoonhouden en dan zou dat vanzelf weg moeten gaan.
Ik hoop het maar!!!
Atli heeft alles in elk geval goed doorstaan, en was erg blij om weer thuis te zijn!
En ik ben erg blij dat er niks ernstigs aan de hand is!
Wel vind ik het onbegrijpelijk dat er de afgelopen 2 jaar 4(!) verschillende tandartsen aan hem gewerkt hebben, waaronder de laatste keer vorige week, en de keer ervoor afgelopen september, en dat NIEMAND van hen dit probleem onderkend heeft!
Bladwijzers