Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Mennen .... anders?

Mennen .... anders?

Hoi,
    Heb al op mennen ... bitloos gereageerd, maar wilde even een eigen topic starten met de vraag hoeveel menners hier zitten die het "anders" doen van de meeste menners.

Hoeft niet alles te zijn wat anders is, maar bijvoorbeeld zonder ijzers, zonder bit, zonder oogkleppen.

Maar ook de gewone zaken; wat voor kar hebben jullie en hoe is de gewicht verdeling en zie je verschil in hoefafslijten (als je met blote voeten rijdt) tussen het menwerk en het rij- of wandelwerk?

Zal zelf vast ditgeen van mij en Isabella vertellen.

Ze loopt zonder beslag, afwisselend met en zonder hoefschoenen. Ik heb nu het idee dat de hoeven in de toon wat sneller aan het slijten zijn dan toen ik nog (in de winter) met haar wandelde op blote voeten. Volgens mij zit er dus verschil in het mennen en het wandelen (in hoefgebruik/slijtage).

Verder heb ik een vierwielige marathonwagen van ca. 160 kg. 2 Volwassenen erop en we wegen in totaal zo'n 320 kg (incl. kar dus he).
    De pony weegt 220 kg; ze trekt dus veel meer dan haar eigen gewicht.

Ik laat haar vaak stappen op de weg, maar bij drukke kruisingen ga ik in draf over (dus vanuit stilstand ineens aan laten draven ... extra plotselinge belasting van de hoeven?).

Bitloos mennen waag ik me vooralsnog niet aan (zie dat topic). Wel zonder oogkleppen; kunnen we "contact" houden met elkaar
    -- Daar voel je je gelukkig, waar je met hart en ziel bent --

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Re: Mennen .... anders?

Ik ga binnekort beginnen met Bonnie (onze shet) te mennen, wel beetje voor beetje leren hé. Ze kan al circling game dus tis al een begin voor met dubbele lijnen te longeren en dan zo overgaan naar mennen...

En wat er erg 'anders' gaat zijn bij ons, is dat ik nog een karretje ineen moet steken. Mijn vader en broer gaan me een beetje helpen bij het knutselen en we maken er wel iets van . Ik zal tegen dan zeker een paar foto's hier zetten (kan nog een tijdje duren hoor!).

En van die oogkleppen had ik gelezen dat die er zijn zodat het ene paard niet de zweephulp van het andere paard kan zien, dus dat is enkel bij meerspannen. Bij jou zal dat dus totaal niet uitmaken zeker hé .

Overigens is bonnie ook volledig blootvoets .

Ja dat is inderdaad ook een reden bij een "meerspan" dat het ene paard de zweephulp niet ziet voor het andere paard. Maar bij ons huifbed lopen de pony's beiden zonder oogkleppen op. Ze horen de zweephulp toch wel neem ik aan. Daarbij zijn die op stem beleerd en wel dermate dat we ALTIJD de naam van de desbetreffende pony gebruiken.
    Dus als we Oscar moeten aansporen wat vaak zo is, dan zeg je stevig boos "Oscar" en tevens tegen de andere "Boyke rustig" met zachte stem. Ze weten dan dondersgoed wat voor wie bedoeld is of dit nu met of zonder oogkleppen is
    -- Daar voel je je gelukkig, waar je met hart en ziel bent --

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Hoi Isapaardje,
    Fijn je hier te treffen,
    ik doe het zonder ijzers en met een shet (zoals je weet), momenteel doen we nog geen lange ritten, ik ben het rustig aan het opbouwen en heb de indruk dat Bollie goed reageert, zowel zijn hoeven als zijn koel zijn...

Hoi donderwolke,
    fijn dat je ook gaat mennen, wij hebben onze kar ook zelf gemaakt (foto's vind je op m'n homepage), veel suc6
    "Dromen komen uit..."

Bladwijzers

Forum Rechten