Hoi,
Heb al op mennen ... bitloos gereageerd, maar wilde even een eigen topic starten met de vraag hoeveel menners hier zitten die het "anders" doen van de meeste menners.
Hoeft niet alles te zijn wat anders is, maar bijvoorbeeld zonder ijzers, zonder bit, zonder oogkleppen.
Maar ook de gewone zaken; wat voor kar hebben jullie en hoe is de gewicht verdeling en zie je verschil in hoefafslijten (als je met blote voeten rijdt) tussen het menwerk en het rij- of wandelwerk?
Zal zelf vast ditgeen van mij en Isabella vertellen.
Ze loopt zonder beslag, afwisselend met en zonder hoefschoenen. Ik heb nu het idee dat de hoeven in de toon wat sneller aan het slijten zijn dan toen ik nog (in de winter) met haar wandelde op blote voeten. Volgens mij zit er dus verschil in het mennen en het wandelen (in hoefgebruik/slijtage).
Verder heb ik een vierwielige marathonwagen van ca. 160 kg. 2 Volwassenen erop en we wegen in totaal zo'n 320 kg (incl. kar dus he).
De pony weegt 220 kg; ze trekt dus veel meer dan haar eigen gewicht.
Ik laat haar vaak stappen op de weg, maar bij drukke kruisingen ga ik in draf over (dus vanuit stilstand ineens aan laten draven ... extra plotselinge belasting van de hoeven?).
Bitloos mennen waag ik me vooralsnog niet aan (zie dat topic). Wel zonder oogkleppen; kunnen we "contact" houden met elkaar![]()
Bladwijzers