Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 18 van de 18

Topic: Horsenality Chart

Re:Horsenality Chart

Aanval? Nee joh gekkie Ik vind dit juist heel erg leerzaam!!! Dit is precies waarop ik hoopte: meer kennis, andere zienswijze. Ben dus heel erg blij met je input en daarom ook dat ik dat zei in mijn stukje: "ik denk dat", "i.m.o." Ben er nog veel over aan het nadenken en aan het reflecteren naar situaties. Mijn oudje vond het nl. af en toe gewoon leuk om je wakker te houden als je leek in te dutten op zn rug (en daarvoor kreeg hij dan van mij ook een lachsalvo ) door even een pasje opzij te zetten die je al ruim van tevoren aan voelde komen lol. Ik zag dat altijd als "typische Bas-humor" net zoals dat hij in het voorjaar ALTIJD 3 x aan je ontsnapte als je m uit de wei wilde halen. Als hij die 3 keer binnen had, dan was hij ook echt klaar tot aan het volgende voorjaar. Echt zo'n heerlijk dier was dat!

Dat wat je zegt over zien doen = doen... doen wat mammie zegt...dat zijn de nurture aspecten en daar heb je zeker ook een punt. Vraag me af hoe lang een paard dergelijke gedragingen met zich meedraagt overigens (echt geen flauw idee eigenlijk) dus daar ga ik eens naar kijken bij Dennis. Kende zijn moeder nl. ook.

Misschien gek maar bij mijn oudje wist ik eigenlijk wel waarom hij op bepaalde situaties reageerde en hoe hij zou reageren en dacht er uiteindelijk niet meer over na. We waren een twee-eenheid. Nu ik weer met andere paarden en pony's bezig ben is dat toch wel eens slikken en is het onwijs wennen. Vaak snap ik wel waarom ze iets doen maar sommige ontbreekt de tijd om er iets van te maken (b.v. op de manege waar ik momenteel weer in vorm probeer te komen lichamelijk na de vierde bevalling ). Die dieren zijn vaak zo rr gereden... Voorbeeldje: gisteren zat ik werkelijk op een tank... pakt rechts constant de teugels vast en gaat op je leunen. Waarom: verkeerd gereden gok ik zo met vooral het beperken van vrijheid en voorwaartsheid (wil graag voorwaarts en is dan heel lastig te stoppen). Mijn oplossing was daarop om zoveel mogelijk die rechterteugel helemaal los te laten (waar geen hand aan zit kun je tenslotte ook niet vastpakken ). Punt is alleen: je bent daar dan maar 1 uurtje in de week en ja hoor, makkelijk rond te rijden als je dat perse zou willen maar dan moet je vreselijk veel trekken en zagen en daarvoor ben ik absoluut allergisch! Toch betrapte ik me erop dat ik af en toe ook op mijn zit niet meer kon terug rijden dus ik haar op de volte zette (om te voorkomen dat ik de teugels toch ook zou grijpen) maar ja hoor... ook ik ging de fout uiteindelijk in om die teugels toch maar op te pakken want het lukte niet op een andere manier...

Effe ter controlle... als ik nu de parelli begrijp dan zou ik dus op rechts overdreven hebben moeten vastpakken? Of had ik nog meer rechts been moeten geven om hem naar links toe te drijven? (dit laatste werkte overigens absoluut niet...paard is echt vernaggeld...)

Ben dus benieuwd of ik het goed begrijp (hoe zou je zoiets nou parelli oplossen?)

Parelli zou beginnen op de grond. Een communicatie starten. Het paard zijn verantwoordelijkheden leren. De ruiter zijn verantwoordelijkheden leren. Zorgen dat het paard begrijpt wat er van hem verwacht wordt.

Ik denk (dat zeg ik want ik ben Parelli niet dus ik kan niet voor hem spreken) dat Parelli dus helemaal niet zou proberen dit 'bit vast pak' probleem aan te pakken. Parelli zou naar het feitelijk probleem gaan kijken.

Ik kan me voorstellen dat het 'frusterend' voor je is om zo een uurtje te rijden en dan niks te kunnen bereiken. Ik zou het niet kunnen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Ben het helemaal met je eens over beginnen bij de basis. Het is dat ik mijn lichaam weer op orde moet krijgen dat ik op een manege nu rijdt (al is het verder ook wel heel erg gezellig hoor ) maar ik zou de aanpak op maneges zowieso liever anders zien. Iedereen doet maar wat en als je het getrek, geduw en gesjor ziet...jakkes. Heb al diversen aangesproken op hun gedrag jegens de paarden maar men leert het denk ik nooit en ben ik ow zo blij dat mijn mannen nooit op een manege terecht zullen komen! Bedenk me zojuist dat we wel heel erg offtopic gaan... maar ik heb er weer heel veel van op gestoken.

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten