Voor ik begin met het probleem is het misschien handig om een kleine introductie van onze kleine kudde te geven. We staan op een wei met 5 paarden. Ze hebben in de winter een inloopstal die nu ook nog open is. Daar worden ze gevoerd. Shari staat precies in het midden van de kudde. De 2 merries staan boven haar in rang, de ruinen onder. De pony die direct onder haar in rang staat is haar beste maatje. Ze gebruikt hem echter behoorlijk als boksbal en is bepaald niet subtiel. Als ze langs hem wil duwt ze hem aan de kant, of loopt ze gewoon tegen hem op. Verder staat ze met eten altijd tegen hem aan geplakt.
Dan nu het probleem. Met werken hebben Shari en ik een prima verstandhouding. Zij respecteerd mij en mijn ruimte en andersom. Zowel met rijden, grondwerk als buiten ben ik haar leider. Ze zal nog wel mijn grenzen aftasten, maar eroverheen gaat ze eigenlijk nooit. Maar zodra ik haar in de stal of wei heb gezet veranderd dit compleet. Ik lijk dan te dalen in rang naar dezelfde plaats als die pony-vriend. Ze duwt me zonder pardon opzij als ik toevallig in de weg sta, en als ze ergens van schrikt rent ze dwars over mij heen. Zelfs een stapje opzij doen wil ze niet meer, dan keert ze me haar kont toe en loopt weg. Meestal sta ik nog even bij haar in de wei als ik ofwel een deken op moet doen, of haar gewoon nog even een appeltje wil geven. Ik ben dan dus op een andere manier met haar bezig, maar dat wil niet zeggen dat ik dan geen leider meer ben. Ook qua houding let ik erop dat ik duidelijk blijf.
Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen? En beter nog, hoe ik dit moet oplossen? Alvast heel erg bedankt!
Bladwijzers