-
*nieuw*
Pony vind aanraking niet fijn.
IK doe sinds een paar maanden vd mijn mijn vp Laika.
Dat gaat opzich wel goed. Maar als je haar aait of borstelt legt ze
haar oren in haar nek en laat ze duidelijk merken dat ze het niet
fijn vind. We hebben al wel een goede band, want als in de wei sta komt ze
zo naar mij toegelopen en loopt ze me overal achterna. Waarom doet ze dat?
En kan je er iets aan doen?
groetjes lindy
-
Forumlid
Re:Pony vind aanraking niet fijn.
Zijn het bepaalde plekken die ze niet fijn vindt of gewoon over haar hele lichaam niet?
Misschien is ze erg gevoelig, heeft ze pijn op sommige plekken of gebruik je een te harde borstel of borstel je te hard?
Misschien heeft ze nooit geleerd dat poetsen ook fijn kan zijn.
Je kunt haar ook eerst met je handen aanraken, gewoon op de plekken die ze fijn vindt, dan steeds iets verder, tot waar ze het wel toelaat, je kunt haar leren dat ze gewoon lekker kan ontspannen en dat het niet eng of pijnlijk hoeft te zijn.
Lekker samen ontspannen en plezier hebben
-
Forum Meubilair
Moeilijk om zo vanaf het scherm te zeggen waar het aan ligt.
Sommige paarden vinden aanraking gewoon niet fijn, net zoals sommige mensen dat hebben.
Soms heeft dat een fysieke oorzaak, soms komt het door iets in het verleden, en soms is het paard/de mens gewoon zo.
Een paard dat los meeloopt, is niet altijd een paard dat graag geknuffeld wordt, zoveel is zeker.
Dus dat zegt mij niet zoveel.
Wat mij meer zou zeggen is: hoe groot is de priveruimte van dit paard? Hoe reageert hij op benadering (zonder aanraking)?
Blijft hij naar je kijken tot je bij hem bent, of draait hij op een aantal meter/cm afstand ineens zijn hoofd iets weg?
Dáár ligt de grens van waar hij wil dat jij achter blijft. ga je over die grens heen (soms geeft een paard dit erg subtiel aan hoor, en het is echt geen schande als je de tekenen nog niet goed ziet) dan kun je een paard krijgen dat wegloopt, of boos kijkt bij aanraking.
Het paard heeft je namelijk geen toestemming gegeven te benaderen terwijl je dat toch doet.
het zou kunnen dat dat je probleem is. Gelukkig kun je heel goed leren om de priveruimte van je paard te herkennen, en als je er op de goede manier mee omgaat kun je al heel snel verandering merken bij je paard (als het hier tenminste aan ligt)
-
*nieuw*
Hoi Sandra.
Ik denk dan dat inderdaad haar probleem is.
Als ik naar laika toe loop draait ze inderdaad haar hoofd weg.
Maar als ik niet in haar prive ruimte mag komen hoe kan ik
dan met haar werken en borstelen enzo. Kan je er iets
aandoen dat ze het toelaat dat ik in haar persoonlijke ruimte kom?
(Beetje stom dat ik er zoweinig
van afweet maar ik doe het nog maar net)
-
Forum Meubilair
Geeft niks hoor. Misschien is het handig om de dvd van EquiSense te bestellen. Die gaat voor een deel over het benaderen van je paard en over hoe je dat oplost. www.euquisense.nl (ook te bestellen, en de makers te spreken, ik dus, tijdens Equiday aanstaande zaterdag)
-
*nieuw*
Heb je mischien nog wat tips hoe ik het beste met haar omkangaan
en haar moet benadern?
gr lindy
-
Forum Meubilair
Probeer je paard eens te benaderen tot het punt waarop hij zijn hoofd wegdraait. doe 1 stapje terug en blijf net zo lang staan tot je paard je weer aankijkt. Doet ze dat na zeg 3 minuten niet? Loop dan nóg verder terug, tot ze weer naar je kijkt. Probeer als je weer contact hebt via een ruime boog je paard opnieuw langzaam te benaderen zonder te sluipen. meer slenterend zeg maar. Kijkt je paard weg, dan neem je weer afstand.
je zult zien dat je langzaam misschien maar zeker de afstand zult kunnen verkleinen.
Hoe verleidelijk het ook is, als je eenmaal bij je paard bent gekomen, geef je wat lekkers, en dan draai je je om en gaat weer naar huis. morgen weer een dag.
Je paard moet leren dat het benaderen niets is om ongerust van te worden.
Het kan ook best zijn dat je de eerste paar keer helemaal niet bij je paard komt! Dat geeft niks. Blijf goed opletten of je niet perongeluk door de grenzen van je paard loopt. Zolang je daar rekening mee houdt, zul je je band met je paard alleen maar verbeteren, zélfs door juis NIET bij haar te komen. Door haar grenzen te respecteren, win je meer dan uren grondwerkoefeningen.
Succes. Kom je naar Equiday?
-
*nieuw*
Oke, dankjewel.
Ik ga het morgen meteen doen.
En ik zou echt heel graag naar equiday gaan,
maar ik ken niemand die daar echt iets om geeft,
mijn vriendinnen die iets met paarden doen intereseren
zich niet voor NH, mijn ouders kunnen niet en om dan
alleen te gaan. Dat is ook niet echt leuk, maar ik
zou er echt heel graag heen gaan.
Die dvd van equisense zou ik best willen, ik met het nog
even met mijn ouders overleggen.
-
Forum Meubilair
Goh meis ik ben hier ook pas nieuw maar voel me zo thuis dat ik ook zonder mijn vriendin gegaan zou zijn. Ik hoor van meerdere mensen om me heen (ook die hier nog geen lid zijn) dat ze gaan. Je komt vanzelf mensen tegen en anders spreken we toch gewoon op het terrein daar wat af?? Ik wil de Equiday voor geen goud missen.
-
*nieuw*
Hoi heidirickdennis, ik kan er toch niet heen.
Sandra, ik ben vandaag bij laika geweest. Ik heb gedaan wat je zei.
Ze draait best laat haar hoofd weg, als ik half bij haar sta draait ze haar hoofd pas weg,
dan doe ik een stapje terug. Dan loop ik weer naar haar toe en als ik bij haar ben geef ik een
snoepje en ga ik weg. Maar moet je eigenlijk van voren aan komen lopen of meer aan de zijkant?
groetjes lindy
Forum Rechten