Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 38

Topic: Ik heb een Plan! - reactie topic

  1. #16

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Dyonne
    Roos, even nieuwsgierig, dat eerste plan zou er zo eentje voor mij kunnen zijn.
    Maar jij rijdt ook wel op Poca toch? Geeft ze pas sinds kort die reactie dan, of al langer?
    Filling the gaps. Het gaat beter en beter maar soms reageert Poca toch nog gevoelig op de singel. Dus ik had met dit plan bedacht om maar eens te kijken hoe ze reageert als ik alleen een 'singel' gebruik, zonder zadel etc. En dan te kijken wat het effect is als ik dit een paar dagen achter elkaar herhaal.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wien
    Fijn, die plannen!

    Even een vraag, volgens Pat is het toch 'seven times in a row'?
    Waarom in de plannen dan steeds een reeks van 5 dagen?
    Is dat iets van de patterns, maken 2 dagen meer of minder weinig uit, kwaliteit/kwantiteit?
    Pat zegt, 4 tot 7 keer. Berni zei, 5 x. Vijf dagen achter elkaar iets doen met mijn paarden, dat haal ik. Maar zeven, dat haal ik zelf niet. Het is voor mij ook een probeersel. Als het werkt, ben ik blij, anders wijzig ik het 'gewoon' weer.

    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  2. #17
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    ik heb voor vijf dagen gekozen omdat snow ook LB is en hij zich denk ik anders gaat vervelen (en ik ook )
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  3. #18

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    ff een vraagje.... Als jullie je doel zo stellen doen jullie dan die bv 5 dagen niks anders als werken aan dat doel of ook andere dingen tussendoor?
    www.niettevermijden.com

  4. #19

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    ff een vraagje.... Als jullie je doel zo stellen doen jullie dan die bv 5 dagen niks anders als werken aan dat doel of ook andere dingen tussendoor?
    Ik doe die dingen in ieder geval en er om heen varieert mijn programma een beetje. Het er-om-heen programma past zich aan, aan mijn humeur en dat van het paard.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  5. #20

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Thanks voor je antwoord Roos. Kwam nog een vraagje in mij op.... stel je trekt er 5 dagen voor uit en na die 5 dagen is er wel verbetering maar je hebt zeker je eind doel nog niet behaald ga je dan verder of ga je dan totaal iets anders doen om verveling en frustraties te voorkomen?
    www.niettevermijden.com

  6. #21

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Dat zal voor 'n ieder wel verschillend zijn, denk ik. Hangt tenslotte ook van het plan en het paard af.

    Ik heb 2 plannen neergezet, eentje voor een RB-i paard (Froukje) en eentje voor een LB-i/e (Wien)
    Voor Froukje is het, vooral gezien de situatie, enkel wat op de planning staat. Gezien haar horsenality en uitvogelen van elkaar, vind ik repeat-repeat-repeat wel een goeie voor haar. Dus doen we een week lang hetzelfde. Als het goed gaat, vraag ik ook (nog) niet verder oid.

    Bij Wien kan ik wel meer dingen doen. Van alles er omheen, maar vaak wel dingen die er uiteindelijk mee te maken hebben. Beetje voorbereidend op het plan, of even checken hoe ze die dag is. En van daaruit bezig met het plan. Als het goed gaat, snel verder. Ik probeer me wel aan het plan te houden, lukt dat niet, verzin ik een ander plan. Lukt dat ook niet, word het die dag niks en kan ik beter ophouden. Echt 5 dagen precies hetzelfde doen vind Wien niks, de rest moet ik nog uitvogelen

  7. #22

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik ga jullie plannen nog eens bekijken en misschien een eigen plan maken.
    www.niettevermijden.com

  8. #23

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    Thanks voor je antwoord Roos. Kwam nog een vraagje in mij op.... stel je trekt er 5 dagen voor uit en na die 5 dagen is er wel verbetering maar je hebt zeker je eind doel nog niet behaald ga je dan verder of ga je dan totaal iets anders doen om verveling en frustraties te voorkomen?
    Dan ga ik wat anders doen. Soms helpt het ontzettend om even wat anders te gaan doen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  9. #24
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    ff een vraagje.... Als jullie je doel zo stellen doen jullie dan die bv 5 dagen niks anders als werken aan dat doel of ook andere dingen tussendoor?
    Ik wissel altijd af met verschillende dingen, wat het plan is is het hoofddoel waar ik echt aan werk, de rest eromheen gaat wat meer over ontspanning, maar ook over gehoorzaamheid en beweging.
    Dus bv bij dat men idee begin ik eerst met eens kijken hoe ze ervoor staat in de wei, wat voor bui we samen hebben, al op weg uit de wei begin ik met wat kleine spelletjes om te zien hoe het allemaal zit vandaag.
    Dan gaat ze in de eerste instantie mee naar de bak waar het tuig al klaarligt, daar gaan we dan eerst even wat spelen samen, ze vindt het altijd erg prettig om eerst even goed te kunnen bewegen, daarna even fiks te rollen, dat vind ik dan weer prima, haal er een borsteltje overheen, leg het schofttuig om, ga nog even gewoon grondwerken om te zien hoe ze dat stuk van het tuig draagt, vandaar al naar zone 5 afzakken en wat testjes doen, dan de leidsels eraan en wat oefeningen in zone 5, wat follow the rail met omdraaien terug naar the rail omdat dat een bekend patroon is dat haar helpt te begrijpen wat er bedoeld wordt, veel stoppen en stil blijven staan vooral, dat vind ik een erg belangerijke les in deze.
    Als ze dan goed reageerd, netjes haar best doet en ik heb zoiets van yes dit gaat erg lekker zo, dan stoppen we, tuig gaat af en vaak sluiten we dan af met een graasrondje of iets in die geest met wat kleine spelletjes onderweg.

    In het begin zijn het hele korte sessie's waarin ik zoek naar dat yes moment om te stoppen, als ze al gelijk zo goed loopt kan het wat langer, tot straks hele fikse wandelingen vanuit zone 5 op het schapenveld en in het bos, maar ook daar zal ik afwisselen, punten tussendoor nemen waar we gewoon even wat anders gaan doen en eigenlijk sluit ik altijd af met iets wat de paarden leuk vinden, wat vaak grazen is, want daar worden ze nu eenmaal erg blij van

    Bij Bowen zou ik eerder beginnen met het vanuit zone 5 werken, bij hem is het rustig aan wat testen hoe we ervoor staan op die dag, maar niet teveel bewegen voordat we met het doel bezig gaan, anders is de kans groot dat hij zoiets heeft van ja he, ik heb al hard gewerkt hoor, moet dat echt dan nu?
    Waar ik bij Athena wat meer snelheid vraag gebruik ik bij Bowen vaak wat meer presiesie spelletjes, die moet ik veel meer in zijn hoofd aan het werk zetten dan in zijn lijf, waar Athena beide wil, en hoofd en lichaam.
    Als Bowen er klaar voor is, rustig opgepakt dan kan hij wel lekker willen bewegen en doen, maar die moet gewoon wat rustiger opgepakt worden.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  10. #25
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Juist met de patterns kan ik heel goed zien wanneer Droo iets echt doorheeft, hoe snel hij leert vind ik. Bij Droo zie ik dat hij over het algemeen na drie á vier keer het patroon snapt. Toch doe ik veel patronen (niet alle overigens hoor!) zeven keer (Droo is voornamelijk LB introvert). Ik zie dat het de vijfde keer vaak weer ietsje slechter gaat (wellicht even dat motivatie-dipje), maar dan zorg ik er ook voor dat we het patroon maar heel even doen. De zesde en zevende keer vind ik ook van belang omdat we dan vooral werken aan een beetje verfijning en respect/fijne attitude

    Maar dat is idd voor elk paard anders denk ik. Droo wil vaak zelf de dingen gaan bepalen zodra hij het patroon door heeft. Die twee keer 'extra' het patroon oefenen heb ik voor mijn gevoel dan echt wel nodig om te zorgen dat we het patroon als het ware 'netjes' afronden. Dus dat Droo niet alleen het patroon leert (eerste drie á vier keer), maar ook het patroon kent en er confident/comfortabel mee wordt (vijf en zes) en dat Droo weet dat ik het liefst zie dat hij het met een juiste attitude en voldoende respect uitvoert (zes en zeven) Ik let overigens vanaf de eerste keer al wel op een fijne attitude maar de zesde en zevende keer besteed ik er net dat beetje extra aandacht aan zeg maar...
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  11. #26
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Juist met de patterns kan ik heel goed zien wanneer Droo iets echt doorheeft, hoe snel hij leert vind ik.
    Bij Droo zie ik dat hij over het algemeen na drie á vier keer het patroon snapt.
    Toch doe ik veel patronen (niet alle overigens hoor!) zeven keer (Droo is voornamelijk LB introvert).
    Ik zie dat het de vijfde keer vaak weer ietsje slechter gaat (wellicht even dat motivatie-dipje),
    maar dan zorg ik er ook voor dat we het patroon maar heel even doen. De zesde en zevende keer vind ik ook van belang omdat we dan vooral werken aan een beetje verfijning en respect/fijne attitude
    In mijn module "techniques & theories of animal training" werd dit verschijnsel benoemd als:
    "aftasten van de grenzen van gedrag".
    Wanneer je een dier bepaald gedrag gaat leren krijg je een moment dat hij een perfecte uitvoering geeft.
    Daarna gaat het weer ietsje slechter, omdat een dier dan uitzoekt, WAT er allemaal bij dat gedrag hoort.
    Je zag het bij die zeeleeuwen erg goed, omdat ze zoveel fantasie hebben
    Bijvoorbeeld één super sprong, en daarna sprongen met allerlei toevoegingen of weglatingen...

    Die fase hebben ze nodig, om te leren wat: wél-of-níet bij jouw bedoelde gedrag hoort!
    Het is daarom een gemiste kans, als je zou stoppen ná de perfecte uitvoering....
    ( Tenzij je zo irritant voor het dier bent, dat stoppen een beloning is )


    *Aftasten van de grenzen van gedrag* is dus bij professionele (zeezoogdieren-)trainers een fase waar ze bewust rekening mee houden,
    Dát is de fase, waarin je het dier écht overbrengt, wat wel of niet bij jouw gevraagde gedrag hoort!

    Wanneer die fase komt hangt (uiteraard) van het dier af
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  12. #27
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Heb je eventueel een linkje naar dergelijke artikelen en/of sites die over dit onderwerp gaan Els? Want als ik google kom ik enorm veel dingen tegen en zie door de bomen het bos dan niet meer Ik vind dit namelijk een interessant onderwerp omdat ik zo'n soort 'leercurve' o.a. in Hempfling's boek ook gelezen heb (en ervaren heb in de praktijk): dat er na bijvoorbeeld een aantal dagen een dag komt waarop het slechter gaat. Ik zie dat bij Droo dus ook regelmatig (en bij mensen overigens ook wel )
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  13. #28
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Heb je eventueel een linkje naar dergelijke artikelen en/of sites die over dit onderwerp gaan Els?
    Nee, ik heb deze dingen niet van Internet; het werd behandeld tijdens de bio348 classes http://slewths.mlml.calstate.edu/class.htm
    Misschien dat dit soort dingen wel op de ledenwebsite van IMATA staan, maar dat lidmaadschap kost $ 40,00 (misschien toch maar eens een jaartje uitproberen )

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Want als ik google kom ik enorm veel dingen tegen en zie door de bomen het bos dan niet meer
    Ik kan je aanraden bij voorkeur in officiële psychologie-boeken te zoeken. Of in ieder geval heel kritisch naar de website te kijken .
    Ik zie het bos ook niet maar maar kom vooral ook heel veel merkwaardige dingen tegen
    Als iedereen van iedereen van elkaar overschrijft, zoals nu op Internet gebeurd, dan zakt de betrouwbaarheid van de info
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  14. #29
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    43
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden
    Ik kan je aanraden bij voorkeur in officiële psychologie-boeken te zoeken. Of in ieder geval heel kritisch naar de website te kijken .
    Ik zie het bos ook niet maar maar kom vooral ook heel veel merkwaardige dingen tegen
    Als iedereen van iedereen van elkaar overschrijft, zoals nu op Internet gebeurd, dan zakt de betrouwbaarheid van de info
    Helemaal mee eens dat de betrouwbaarheid van de info zakt als het steeds maar weer overgeschreven wordt
    Thanks voor deze linkjes in ieder geval! Heb nog wel wat psychologie-boeken in de kast staan hier die ik ook ooit nog eens wil lezen en anders eens een bezoekje brengen aan de bieb
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  15. #30

    Re:Ik heb een Plan! - reactie topic

    Ik kom tot de volgende conclusie.

    Ik ben in staat een plan te maken maar ik ben niet in staat me er aan te houden. Sterker nog. Ik moest bedenken wat ik eergister met Twister gedaan had. Ik wist het niet eens meer.

    Zijn er meer mensen met dit probleem?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •