Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: Nieuw zadel invetten?

Nieuw zadel invetten?

Ik heb laatst een nieuw zadel gekocht en vroeg ik me af hoe en hoevaak ik het zadel moet invetten .

Ik heb nl geen idee hoe dat gaat. Moet ik leerolie aan de binnen-, buitenkant of beide aanbrengen? En tot het zadel helemaal verzadigd zit met olie of telkens een klein beetje? Ik heb het nu bij me thuis, moet ik het dan buiten laten drogen of binnen?

Re:Nieuw zadel invetten?

Leer moet je niet te vaak in oliën dat is niet goed voor het leer, verzadigd leer gaat sneller kapot.
    De eerste keer het zadel 1x in oliën en gewoon laten drogen is vaak voldoende, daarna kan je het zadel met vet in vetten.
    Dit moet je in laten trekken en daarna goed uitpoetsen met een droge doek.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mirel
    Leer moet je niet te vaak in oliën dat is niet goed voor het leer, verzadigd leer gaat sneller kapot.
    De eerste keer het zadel 1x in oliën en gewoon laten drogen is vaak voldoende, daarna kan je het zadel met vet in vetten.
    Dit moet je in laten trekken en daarna goed uitpoetsen met een droge doek.
    Dank je wel.
    Maar moet ik de olie aan de binnen- of buitenkant aanbrengen? En kan ik dat ook bij me thuis binnen laten drogen of kan ik het beter buiten zetten als het droog weer is?

Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Dagboek Berichten
    1

Mij is verteld dat je beter geen olie kan gebruiken op het zitvlak, vooral bij een zwart zadel zou de verf daardoor af kunnen gaan geven.

Je kan beide kanten doen en als jij het niet erg vind om olie op je vloer te krijgen kan je 'm binnen laten staan.
    Ik doe het zelf altijd binnen op de deel.
    Het zitvlak moet je bij opletten dat je het niet te glad maakt, dan word je balans wel erg getest.

Wat bedoel je met zitvlak niet te glad maken?
    misschien handig om te zeggen: zitvlak is van gel, kan ik het dan ook invetten??

Zitvlak kun je inderdaad beter niet invetten. Ik neem aan dat het met leer bekleed is? Als je het zitvlak invet, wordt het leer glad en is het moeilijk om stevig te blijven zitten.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Zitvlak kun je inderdaad beter niet invetten. Ik neem aan dat het met leer bekleed is? Als je het zitvlak invet, wordt het leer glad en is het moeilijk om stevig te blijven zitten.
    Aha, ik snap het.
    Zitvlak is idd met leer bekleed.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik doe het zitvlak altijd wel hoor, dat kan best wel! Is voor het leer ook beter als het af en toe ingevet wordt.
    Maar je moet het inderdaad niet té vet maken; als je olie gebruikt dan gewoon een dun laagje aanbrengen, even laten intrekken en uitwrijven. Dus je hoeft het leer er niet compleet mee te verzadigen. De onderkant neem ik ook altijd mee, maar zeker als de kussens met wol gevuld zijn, dan daar niet teveel olie gebruiken want je wil niet dat de olie door het leer in het wol terecht komt.

Ik vet mijn zadel altijd gewoon in de huiskamer in en leg dan alleen een krant onder het blik met de olie, maar mijn vloer blijft verder gewoon schoon en droog: je moet ook niet zoveel olie gebruiken dat het gaat druipen.
    Het zadel hoeft dan niet meer te drogen; je hebt het immers uitgewreven en dan is het gelijk goed.

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Hi renata! Heb je een Western zadel gekocht? Een tip: haal je fenders (beugelriemen) enzo er níet af, de krijg je er namelijk niet meer aan... Gewoon eraan laten zitten met invetten dus!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Je kan voor de zitting ook G-wax kunnen gebruiken, dit is vrij ruw na het opbrengen en uitwrijven. Goed waterafstotend en leer onderhoudend.
    Voor degene die het zitvlak te glad vinden worden na invetten.

@Ilian: Ik heb nu een Australisch zadel. Ik wil zeker nog een western zadel kopen maar omdat ik niet zoveel (lees: géén ) verstand van die zadels heb en vaak hoor dat er zoveel slechte zadels op de markt zijn, wil ik me eerst goed in verdiepen zodat ik straks een zadel kan kopen die ik levenslang kan gebruiken...

Heb mijn zadel vandaag voor het eerst ingevet. Ik hoorde ergens dat je beter elke dag een dun laagje kan dun een paar dagen achter elkaar, dan in een keer heel veel. Morgen nog een laagje en kijken hoe het gaat.

Bladwijzers

Forum Rechten