Op de groothandels-paardenbeurs in Duitsland kwam ik een leverancier tegen van heel interessante zomereczeem dekens: Fly-free.
Deze producent (een Nederlander) had alle bestaande dekens geprobeerd, bekeken en onderzocht en uiteindelijk besloten zijn eigen deken te maken, met de beste punten van bestaande dekens plus verbeteringen. Ik heb het demo-model gezien op een nep-paarden was zelf erg verrast over de vele positieve punten.
De nieuwe fly-free deken heeft een sterke, niet rekkende stof (zoals Boett), die iets lichter is dan Boett, maar wel veel steviger dan bijv. Pagony of Everline.
Grootste verschil met de bekende dekens is dat deze aan de voorkant open kan, dus geen gepruts meer met dekens over het hoofd trekken.
Verder heeft hij een vaste buikflap, die zowel met klitteband als met sluitingen vast zit. Voordeel van deze flap is dat hij in de hele lengte vastzit aan de deken en dus niet naar het midden kruipt, waardoor je zo'n maffe 'buideltas' onder je paard krijgt.
Op de schoft zit een kussentje ingenaaid, om deze te beschermen. Op de borst en voor de schouder rondom zitten bandjes om de deken goed aansluitend te maken.
En het laatste voordeel: de prijs is ook nog eens erg leuk!
€ 120 voor dekens tot 100cm ruglengte
€ 140 voor dekens tot 135cm ruglengte
€ 160 voor de grootste dekens
Speciaal voor forumleden kan ik nog eens 10% korting regelen.
Zelf bestel ik ook direct een deken, want ik ben erg enthousiast over dit nieuwe model.
Uitgebreide info over de deken vindt je hier.
![]()
Bladwijzers