Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 40

Topic: Dekens

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re:Dekens

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ja Els vindt dit ook een vervelend antwoord van je. [b]Blijkbaar heb jij echt een bepaald beeld van hoe mensen hier op dit forum met hun paarden omgaan,
    Als ik jouw antwoord lees, vermoed ik dat je dat je een paar planken behoorlijk misslaat...
    *Welk* beeld neem jij aan, dat ik "blijkbaar" heb?
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

@ Els.... als jij van mening bent dat ik naar mijn paard moet kijken om te weten of ze een deken om moet ja of nee dan had je dat meteen kunnen zeggen zonder een wazig bok forum erbij te halen. Daarbij als jij vind dat alle antwoorden in de wei staan snap ik niet goed wat je hier doet behalve beginners afzeiken.

Toch hoop ik je ooit nog eens in het echt te ontmoeten, op een playday of nh dag ofzo misschien kom je in het echt minder rottig over op "papier". Oja en die laatste opmerking maak ik dan weer goed meet een zooitje icoontjes......
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door E.Zanden

Volgens mij heb jij ook weleens een dek opgehad bij Amigo.
    [/quote]
    Ja hoor . En nog steeds, als dat op basis van allerlei gegevens nodig lijkt! Mag dat niet van jou dan?
    Of course! Vandaag las ik bij de buren iets over 700 gram Niet te geloven!!

Maar eh, het is de toon die de muziek maakt he. Jij bent een kei in keurig feitelijk dingen opschrijven, maar wellicht moet je ook voor ogen houden wat je ermee bereikt. Ik kan je wel hebben maar ik weet niet of dat voor iedereen geldt.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Toon of geen toon.. muziek of niet... Ook ik verbáás me erover dat de vragen van Els nódig zijn!
    Wat nou niet open minded??? IK dacht dat hier op het forum mensen zaten die juist vanuit die open mindedheid ZELF nadachten over het hoe en waarom (en dus niet klakkeloos vraag stellen met nogal weinig natural-zelf-nadenk gedrag en daar een kant en klaar antwoord op verwachten) en daar niet een rijtje in mijn ogen (sorry) standaard vrágen voor nodig hebben.. maar goed.. iedereen komt hier om wat te leren..dus da's dan nog zo wat... maar dat áls ze die vragen dan krijgen, waar je wat van kan léren.. namelijk op z'n minst om eens zelf over na te denken.. iets verder dan je neus en je klakkeloze vraag lang is, nog gepikeerd zijn ook!!! .. en bovendien slecht lezen want meteen concluderen dat iemand die vragen stelt blijkbaar tégen is...

Dat is precies de reden dat ik net als Trea zo goed als uitgelezen en gepost ben hier op het forum....

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Ach, je bent gewoon weleens onzeker over zaken waar je eigenlijk best de antwoorden zelf al op had als je even rustig na zou denken, vaak is het ook niet veel meer dan wat bevestiging krijgen hier en daar.
    Het is ook allemaal best verwarrend soms, de een vindt dit helemaal geweldig en de volgende heeft er geen goed woord voor over, zeker als je redelijk beginnend bent zie je soms door de bomen het bos niet meer en wordt je onzeker door al die verschillende mogelijkheden, want welke is nu de beste, je weet wel, het beste wat jij voor je paard wil.

Soms weet je het gewoon echt even niet zeker, deze winter hebben mijn hersenen stevig gekraakt met die kou, zouden mijn paardjes het wel zonder deken redden.
    Dan moet je je mensenaard in toom houden, het ah zielig, moet toch koud zijn zo en moet je elke keer weer voor jezelf de punten langs gaan die belangerijk zijn voor je paard.
    Dat geeft best weleens momenten waarin je gewoon wat twijveld en dan kan het fijn zijn om er gewoon eens met anderen over te praten en van daar uit naar je eigen paardje te kijken en tot een beslissing te komen.
    Mijn paardjes hielden het prima uit, maar er zijn meerdere keren geweest dat ik heel bewust even het rijtje langs ging van tekenen dat ze het koud zouden hadden of niet, niet zozeer voor mijn paardjes, maar meer voor mij, om mezelf gerust te stellen(ik wist het wel, ik was gewoon wat onzeker erover).
    Daarin heb ik ook wel gebruik gemaakt van info van buiten, me even nog wat verder verdiepen(wat soms alleen maar verwarrender is, maar ok).
    En of je nu kiest voor een deken of niet maakt daarin niet uit, diezelfde vragen blijven toch steeds opkomen en dat laat naar mijn idee vooral zien dat je betrokken bent bij het welzijn van je paard en dat is alleen maar goed.

De beste tip die ik dus mee kan geven is let goed op je paardje, die kan je het beste vertellen wat ze nodig heeft.
    Als je het nog niet helemaal weet zoek dan goed uit wat de tekenen zijn waarop je moet letten of ze het te koud heeft en spring daar gewoon op in naar je eigen gevoel.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

@nienke07.....

De reden dat ik de vraag stelde was niet om het feit dat ik er zelf niet over nadenk of na wil denken. Ik ben zeker niet van plan om kwakkeloos dingen maar aan te nemen. Maar mischien komt iemand met een andere visie waar ik helemaal niet over na gedacht zou kunnen hebben. Als Els gewoon meteen had gezegd.... Kijk naar je paard en het hangt af van een aantal faktoren dan had ik er wat mee gekund. Met het antwoord wat zij gaf kon ik helemaal niks. Ik ben helemaal niet gepikeerd maar snap gewoon niet dat iemand op deze in mijn ogen cynische manier antwoord. Opzich maak ik mij de pis niet lauw om het antwoord van Els maar er zullen gerust mensen zijn die afhaken of zich wel aangesproken zullen voelen op het antwoord van Els. Is toch eigenlijk wel jammer, zeker op een forum.

@Bowen.... voor nu laat ik haar lekker zonder deken staan en kijk het gewoon ff aan ik ben er net als Trea van overtuigd dat ze niet smelt van een beetje regen.
    www.niettevermijden.com

Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door amethist
    @ Els.... als jij van mening bent dat ik naar mijn paard moet kijken om te weten of ze een deken om moet ja of nee dan had je dat meteen kunnen zeggen
    Dit forum heet "NHforum". Uitgangspunt van NH is: dat je uitgaat van het *paard*
    Het is (was? ) de kérn van wat we bediscussieerden op dit forum: het kijken en denken vanuit de belevingswereld van het paard....

Daarbij als jij vind dat alle antwoorden in de wei staan snap ik niet goed wat je hier doet
    Ondanks dat het hier NH-forum heet, blijken sommige mensen het tóch nodig te hebben, dat nog eens speciaal verteld wordt, dat het paard het uitgangspunt is

Als Els gewoon meteen had gezegd.... Kijk naar je paard en het hangt af van een aantal faktoren dan had ik er wat mee gekund.
    Tja... wat wel vaker blijkt...: het woord “NH-” zegt dus blijkbaar niet meer vanzelfsprekend, waar dit forum nu eigenlijk om draait..

Wel raar dat iemand als bv Parelli er dan zoveel dvd voor nodig heeft om NH duidelijk te maken. Maar wie weet denk ik er over 10 jaar wel net zo over als jou.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Deze periode is voor paarden die een dek op hebben gehad altijd wat lastig. Vash geeft het zelf goed aan, heb de 0 grams begin van de week afgedaan, nog één keer 's nachts weer op (koude nacht voorspeld). De avonden daarna was het zulk lekker weer, ook 's avonds, dat hij binnen met een beetje plakkerige (niet eens klam, maar beetje plakkerig) hals stond. Dus dek afgelaten. Paard kan het immers beter iets te koud hebben, dan te warm. Dat heeft ook te maken met hun bouw en de verhouding inwendig/huid. Nu voorspellen ze voor morgen wat regen, maar de temperatuur blift best aardig. Hij staat nu al een aantal dagen zonder dek, heeft nog best een vachtje, dus een bui moet hij kunnen hebben. Ik zie aan zijn poep snel genoeg of hij het toch wat te koud heeft gehad overdag. Dan kan ik altijd nog anders besluiten. Kijk naar het paard, NH of geen NH heeft er imo niet echt veel mee te maken. Zou niet weten waarom iemand zulke vragen hier niet zou mogen stellen. We willen uiteindelijk allemaal het beste doen voor onze dieren, en er wordt met de dekenwissels altijd erg divers omgesprongen. Niemand wil een ziek paard, dus liever een keertje vragen hoe de anderen dat doen, toch? Alles kan helpen om uiteindelijk zélf je mening te vormen. Dat heet groeien.
    Als we allemaal de wijsheid al in pacht hebben wordt het hier wel erg stil......

Aangemeld
    Apr 2005

Wel raar dat iemand als bv Parelli er dan zoveel dvd voor nodig heeft om NH duidelijk te maken. Maar wie weet denk ik er over 10 jaar wel net zo over als jou.
    De DVD's van Parelli gaan (veelal ) over de *methode*
    Dus hoe houd ik mijn stick, hou doorloop ik fases, bla-bla-bla, methode volgens *zíjn* denkwijze
    NH zelf is de overkoepelende *denkwijze* (vanuit het paard) maar dan nog kan je heel veel verschillende methodes volgen.

Ooit hebben we topics vol gediscussieerd over de definitie van NH.
    Met respect naar alle verschillende methodes en visies, zijn we toen tot de volgende definitie gekomen:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Antilopa
    Natural Horsmanship is die attitude / basishouding van een mens jegens zijn/haar paard, waarbij de mens de natuurlijke afkomst van het paard en de natuurlijke gedragingen van het paard ten diepste respecteert en waarbij een persoon binnen de communicatie tussen mens en paard er voortdurend naar streeft het natuurlijke gedrag van het paard primair centraal te stellen en van daaruit zijn/haar eigen handelen zoveel mogelijk op het oorspronkelijke, natuurlijke gedrag van het paard probeert af te stemmen
    Deze definitie staat als stickie aan de bovenkant van dit subforum

@Els..... Je hebt helemaal gelijk en in jou situatie zou ik precies het zelfde gezegd hebben.
    www.niettevermijden.com

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik moet eerlijk zeggen, ik ga wat tegen de natuur in met mijn pony houden op sommige vlakken.
    Maar ik ga vaak van 200 grams naar niets. Ze staat nu een paar dagen zonder deken. En ook de nachten. Ik baal alleen een beetje dat ze in de avond lek gestoken wordt door de muggen nu..
    Ik heb de deken niet opgeborgen, mocht het toch erg nat worden krijgt ze haar deken nog wel op, en het wordt ook kouder volgende week.
    Ik houd de combinatie nat en kou dus vooral in de gaten. Als mijn merrie het dan toch nog wat koud krijgt komt de deken er terug op.
    Anders blijft ze zonder. Met zulke dagen als nu kan ik haar niet met deken zetten, veel te lekker en gezond in het zonnetje.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Dank je Els... je verwoordt (zoals vaker ) weer heel duidelijk en onderbouwd wat ik bedoel... Vooral ook door plaatsen van het sticky..

Lila... NH of niet-NH .. best.. maar IK dacht dat ik me hier op een NH forum bevond (zie post van Els )

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja, dat bevind je je ook. En er zijn hier zowel mensen die al heel lang op dat pad wandelen met hun paard en zich er zeker voelen en altijd de juiste beslissingen nemen zonder daar ook maar iemand om advies te hoeven vragen, maar ook mensen die daarin nog groeien. Zoals ik in ieder geval ook nog iedere dag doe. Vragen naar meningen van anderen om op die manier je eigen weg te vinden is toch een onderdeel van die reis? Dat is toch niet in strijd met de tekst in de sticky zoals Els citeert? Of gaat de onderliggende discussie ergens anders over en vinden sommigen dat er op een NH forum niet over dekens en paarden die 's nachts binnen staan worden gesproken? Dan zijn we de grens wat mij betreft wel aan het opzoeken hoor....

NH betekend voor mij naast respect voor het paard ook respect voor elkaar. In alle facetten. Zeker in de omgangsvormen. Zeker als mensen vragen stellen hóe ze het het beste kunnen doen; die laagdrempeligheid vond ik juist altijd zo fijn. Misschien is de "oude garde" wat moe geworden hierin. Wéér van die "beginnende" mensen. Maar wat let je dan om er níet op te reageren? Meng je in discussies die jíj interessant of waardevol vind, en laat de rest aan een ander.

Mijn mening.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Wegens topic vervuiling besloten om Lila even een pb te sturen ...

Bladwijzers

Forum Rechten