-
Forum Meubilair
lady "vangen"
De laatste tijd is het weer helemaal mis met Lady als we haar willen "vangen". Ze staat veel met 1 van de verhuur paarden samen. Dit paard weet precies wat hem te wachten staat als er iemand met een halter de wei in loopt. Hij moet dan aan de bak en wil dit liever niet (kan hem geen ongelijk geven). Hij zet het dus altijd op een draven. Lady draaft lekker met hem mee. Het gevolg is dat ze zich slecht laat pakken. Het lukt meestal wel maar duurd meestal wel een uur. De laatste tijd was het ons al opgevallen dat ze op stal onrustig en angstig was. Opzich hoeft ze nu niet op stal maar wil haar sávonds wel voeren en af en toe haar deken afdoen en een keertje Parelli zou ook niet verkeerd zijn.
Dean jaagd haar absoluut niet op op de wei en doet het in alle rust. Maar nu na een maand rustige bebadering zien we geen verbetering.
Volgens de boer is Dean veels te lief en heeft lady compleet geen respect voor Dean. Dean was hiervan helemaal ontdaan en vroeg zich af of hij echt te lief was. Nou zie ik het nut er niet van in om boos en streng door de wei heen te rennen.
De boer had het idee om haar op de wei te zetten met halster en een 20 meter lang touw achter haar aan. Ik voel hier helemaal niks voor en het lijkt mij alleen maar gevaar lijk. Als je het touw al te pakken krijgt krijgt het paard alleen maar een ruk aan de nek en wij aan ons arm.
Nu had ik het gevoel dat ze zich schuw gedraagt naar mannen. Ik had het idee om haar een tijdje te benaderen met lekkerlie's. Dus de wei op gaan, kijken of ze bij mij komt en haar belonen met een aai en een lekkerlie. Dan weer weg gaan. Als dat een paar dagen goed gaat ook een halster om te doen maar meteen weer los te laten. Het dus zo langzaam op te bouwen. Is dit een goed plan of heeft van 1 van jullie nog een andere goede aanpak.
We hebben gisteren gekeken wat ze is... we komen uit op in ieder geval een exrovert paard die nu overbuigd naar rightbrain maar ze heeft zeer zeker ook veel punten aan de linker kant. De eerste keer dat ik met haar werkte en ze nog in haar eigen omgeving stond zat ze overduidelijk aan de linkerkant.
-
Forum Meubilair
Re:lady "vangen"
Lastig hoor, een paard dat zich niet laat vangen.
Fijn dat jullie al zo goed bezig zijn 
Ik heb zelf ook een paard op de wei gehad (niet van mezelf), die zich moeilijk liet vangen. Toevallig ook een draver die lady heette 
Ik heb toen een keer of 10 achtereen alle tijd ervoor uitgetrokken en rustig met haar meegelopen in de wei. Stond ze stil dan liep ik in een ruime bocht(soms wel 30m afstand) om haar heen naar voren toe, ging ze lopen dan nam ik mn positie in naast of achter haar. Zonder te drijven uiteraard.
De eerste keer duurde het zeker 3 kwartier voor ik haar aan mocht raken. Ik gaf wat brokjes en liep direct weer rustig van haar weg, zonder ook maar iets te vragen of te verwachten. De volgende dagen kon ik steeds in een kortere tijd haar zo benaderen en wat lekkers geven.
Helaas kan ik niet vertellen of het probleem hierna compleet over was, want zodra ze weer gewoon "te vangen" was, bracht haar eigenaresse haar naar een andere plek...
Met damat heb ik overigens precies hetzelfde gedaan. Dit vergde alleen veel meer tijd uiteraard.
Als damat zich een periode niet laat vangen zet ik een stukje af in de wei, vang hem 1 keer op bovenstaande manier of domweg lokken, en voer hem daarna in het aparte stukje. Hier maak ik vervolgens een ritueel van: vangen, halster om, brokje, wandelen naar bakje, voeren, aaien, uit bakje, halster af.
Om het allemaal makkelijker te maken heb ik damat soms wel een periode een stalhalster omgelaten in de wei. Maar het is natuurlijk per paard verschillend of dit nodig is. Bij damat is het halster omdoen een van de grote stressmomenten van het vangen. Door die weg te nemen met een stalhalster om in de wei, maak ik het voor beide partijen makkelijker.
Succes, ik hoop dat je eruit komt. Ik denk dat lady een enorm leerzaam paardje is!
-
Forum Meubilair
Zoals Je in het eerste stukje beschrijft is Dean nu al een maand bezig. Opzich gaat het de laatste 2 dagen beter. Het afzetten van een stukje wei kan helaas niet bij ons. Maar Dean heeft haar wel mee genomen nar de rijbak en haar daar weer los gelaten. Daar opnieuw iedere keer benaderen. Eigenlijk is ze dan best heel relaxed heb ik het idee. Ze staat wel een beetje voor het hek en heeft weinig ook voor Dean afhankelijk maar gisteren had ze na 5 minuten toch volle aandacht voor Dean. Ze volgde hem op de voet zonder lijntje. Uiteraard had Dean wel wat lekkers bij zich. Als je ze dan ziet lopen ziet het er echt heel relaxed uit. Ik zal binnenkort weer eens filmen.
-
Actief Forumlid
Wat je ook zou kunnen proberen is dat je het extreem fijn maakt voor Lady om bij julie te zijn. NOg fijner dan bij haar weidegenootje.
Als je haar te pakken hebt beloon haar extra met wat lekkers en probeer eens een itchy spot bij haar te vinden. Een plekje waar ze het heel erg lekker vindt om gekriebeld te worden. Als je het interessant en fijn maakt voor je paard om bij jou te zijn kun je het ook omdraaien. Dan hoef je haar niet meer te vangen maar komt ze vanzelf bij jou. Je hebt zelfs kans dat het andere paard ook gewoon mee komt.( je kunt hem ook steeds wat lekkers geven als hij in de buurt komt).
Forum Rechten