Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: groen waterpaard

groen waterpaard

hallo ,

ik heb nu een hele lieve kpner, het is een merrie van 11 jaar

nu wil ik een echte goede vertrouwens band met haar hebben,

ze volgt me nu wel al overal naar toe ( tenzij ze het zat is en naar stal wil)

ook is het een tipisch waterpaard
    schrikt van alles dat nieuw is,
    ze flipt helemaal vanopvliegende eenden een zeiltje dat rustig 50 meter verderop ligt
    kleine geluiden schrikt ze ook van .

hoe houd ik haar aandacht erbij?
    en wat kan ik doen om die schrikkerigheid tegen te gaan ?
    en wat zijn goede grondwerkoefeningtjes?
    love your horse and he will love you,
    trust your horse and he will trust you
    give freedom to your horse and he will let you into his paradise

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re:groen waterpaard

Hoi,

Heb je al een boek/video/lespakket bekeken over Natural Horsemanship?

Om een betere band te krijgen, zijn allerlei grondwerkoefeningen nuttig.

Met een schrikkerig paard helpt het om te beginnen in een omgeving waar ze zich vertrouwd voelt en de oefeningen rustig op te bouwen. Haar vooral niet te snel overvragen (eerst in stap, later pas snellere gangen).
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    44

Hoi,

Ik ben in de bak bezig met een zeiltje, leg deze op de grond en kijk eens of ze erover heen wil.
    Ga net zolang door totdat ze er een voet op heeft en beloon haar met iets lekkers, ga door tot ze er helemaal op staat en over heen loopt.
    Doet ze dit ga het zeiltje dan eens over haar heen leggen en steeds verder tot dat ze niet meer schrikt.

En er zijn zoveel grondwerk ideeen, ga anders eens een leuke schriktraining doen deze kan je bij heel veel ervaren mensen volgen.

Succes!

Sorry zag dat er voor mijn plaatsing al gereageerd was dus sommige tips kunnen dubbel zijn.

heb wel veel boeken gelezen en op internet rond gesnuffeld.
    ik doe ook mijn best met grondwerk en het helpt ook wel degelijk ,
    maar toch heb ik soms het gevoel dat ik iets doe wat niet goed is x3( heb ik altijd heel snel )

video's heb ik nog niet echt bekeken..

en ik doe het meestal in de weiland of de bak. ik probeer ook zo weinig mgelijk enge dingen in de buurt te hebben maar toch schikt ze dan weer van iets ><

met zeil gaat ze prima over maar als ik dan over haar heen wil leggen flipt ze weer
    mischien iets rustiger aanpakken?
    love your horse and he will love you,
    trust your horse and he will trust you
    give freedom to your horse and he will let you into his paradise

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

De oplossing voor de meeste schrikachtige paarden is met enge dingen weg van hun bewegen.
    Of zoals Parelli zegt: retreate, retreate, retreate.

Op de spooking horses DVD zie je bijvoorbeeld hoe Pat een plastic zeil achter zich aansleept en het paard op meeeeters achter hem loopt. Je ziet het paard meer vertrouwen krijgen en dan ook dichter en dichter komen bij de plastic tot het plots een voet erop zet .

Aanraken met plastic is volgens mij veeel te vroeg, eerst vanop afstand tot ze dat ziet zitten, telkens als ze het goed doet weggaan met de plastic: approach en retreate.

Tja dit is vlug uitgelegd, maar Parelli besteedt hier wel uren DVD aan, dus simpel is het niet.
    "Dromen komen uit..."

Laat het paard zelf onderzoeken. Ik kan mijn paard in de bak laten met een grote paardenvoetbal. In eerste instantie vind ze het eng, maar haar nieuwsgierigheid kan ze niet bedwingen. Na een paar minuten loopt ze er op af om het voorwerp te onderzoeken. Wat helpt is om zelf tussen je paard en het "gevaar" in te staan.
    Neem de tijd die nodig is.

Bladwijzers

Forum Rechten