Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: leerbit

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

leerbit

Wat houd het in, wat is het anders als een gewoon bit, is het zo vriendelijk en wie heeft er ervaring mee zowel negatief of positief.

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

Re:leerbit

eva heeft het wel eens bij fenna gedaan, ik geloof dat dat niet zo'n succes was. Blacky daarintegen doet het geloof ik aardig goed met leren bit.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Ik heb er ook eentje liggen, gebruik hem eigenlijk nooit maar neem hem mee naar demo's etc. voor als er vragen komen.
    Mijn shetty was een bitje gewent voordat ik hem kreeg is nu voor de rest van zijn leven bitloos. Bij hem heb ik het wel eens getest.
    Hij deed er gewoon mee, lag stil in zijn mond, sabbelde er niet op, wat hij voorheen wel met een metalen bitje deed.
    Ik heb het denk ik een keer of 3 gebruikt om te zien of er nog verschillen waren tijdens die drie keer. Maar nee normale reacties.

Het verschil met een gewoonbitje is dat het leer naar de mond gaat staan van het paard, dit duurt wel een tijdje maar je krijgt er een bepaalde paard eigen vorm in. Blijft indien je het wel goed onderhoud dit is zeer belangrijk, zacht en soepel.
    Als je veel druk er opneemt dat dit zachter is dan metaal, maar of dit dan op ten duur niet ook schade aanbrengt weet ik niet. Te weinig ervaring mee. Het zal niet direct botschade en tandschade opleveren maar meer het tandvlees denk ik.

ik ken wel iemand die er al jaren mee rijdt, zij heeft enkel het leren bitje in de mond zitten en daar de teugels aan, dus geen hoofdstel.
    Maar ook zij rijdt wel eens bitloos en geheel optomingloos. Doet gewoon waar ze op dat moment zin in heeft.
    Paardje loopt altijd zonder echt mopperen voor zo ver ik gezien heb. Zie haar alleen zo af en toe in het bos.

Misschien kan je iets met deze info??
    o ja altijd een nieuwe kopen geen 2e hands en daarna 24 uur in de zonnebloem olie leggen dan pas gebruiken.

Forum Meubilair Evenaar's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Dagboek Berichten
    4

Ik heb het voor Fenna gehad ja, heel lang gelden (bijna 7 om precies te zijn :. Fenna reageerde er niet zo goed op, maar misschien had ze dat op een ander bit ook niet gedaan. Fen heeft wolfskiesjes wat ws irritatie veroorzaakt en achteraf gezien heb ik haar er nooit goed mee geintroduceerd (pre-parelli-tijd).
    Het nadeel vond ik het kinriempje wat ervoor zorgt dat het bit de tong een soort vastbind aan de onderkaak, wellicht vond ze dat irritant.
    Ze deed het erna veel beter op touwhalster en dus zijn we toen bitloos gebleven.

Black heeft op de manege altijd met een dikke trens gelopen, voor haar zal het vast een hele verbetering zijn, ze doet het er prima mee iig. Black heeft een heel kort nekje en is onwijs sterk voor zo'n klein mormel, haar berijdsters hebben het rijden met touwhalster snel opgegeven (doen ook geen parelli oid).

Les in Natural Horsemanship met aandacht voor een fysiek gezond paard? www.PonyTales.nl

Ik heb wel eens met een leerbitje gereden op een paard van iemand anders, en ik was er hartstikke blij mee! Het lag hartstikke stil in de mond, en het paard reageerde er super op. Daarnaast heb je goede controle.
    Ik denk dat het een goede 'oplossing' is voor mensen die niet bitloos willen gaan rijden (omdat ze denken te weinig controle hebben enz.) maar wel een 'tussenoplossing' zoeken.

Bladwijzers

Forum Rechten