Anoek heeft altijd makkelijk geladen. Omdat ik altijd alleen met haar wegging laadde ik haar ala Parelli van buitenaf gewoon in m'n eentje. Nu we meer weggaan, werd het laden al steeds moeilijker en nu heeft het dit weekend de climax bereikt. Vrijdag waren we zo weg. Met laden hebben we 2 pogingen gedaan en de 3e liep ze er zo op.
Zaterdagavond toen we terug naar huis wilde, begonnen de problemen pas echt goed. Anoek dook met haar hoofd onder de openstaande schotten door en ging ervandoor op de bivak.
25 meter verder stond ze zeer tevreden te grazen. Terug naar de vrachtwagen en met geen mogelijkheid kregen we haar erop. Mijn hoefsmid was er ook en gevraagd of hij even kon helpen. Extra handje zodat wij konden zorgen dat ze niet links of rechts kon ontsnappen. Ze gooit gewoon het hoofd de andere kant op en weg is ze.
Toen begon ze te stijgeren en terwijl de hoefsmid met z'n gezicht in het zand belandde stond Anoek weer terug in haar tijdelijke wei.
Inmiddels waren er een heleboel mensen bijgekomen. En ik moet zeggen als je dat trekpaarden volk hun paarden ziet laden, petje af. De paarden lopen bijna allemaal los de vrachtwagen op. Uiteindelijk hebben we haar op de vrachtwagen gekregen, gewoon met veel rust, 1 voetje op de laadklep gezet, volgende voet erop en toen ging ze. Er is verder niet gepushed geslagen of wat dan ook, alleen rustig en gezorgt dat ze niet kon "uitbreken".
Gistern wilde ik het gaan oefenen met Anoek want dit kan zo niet. Poging 1 kon ik haar net houden en stond ik 5 meter verder met haar stil. Poging 2 stond ze helemaal achterin de wei. In de wei heb ik de catching game met haar gewspeeld. Want ze was heet. Toen ik haar had, zijn we terug naar de vrachtwagen gelopen en heb ik haar aan de klep laten ruiken. Vervolgens heb ik haar gevraagd of ze erin wilde lopen en ze liep er zo in.
Dit nog 3 maal herhaald en haar in de wei gezet.
Dan vanmorgen. De vrachtwagen op een ander plek gezet, waar hij normaal staat als we weggaan. Hek van de pensionstal dichtgedaan. Poging 1 stonden we gelijk 10 meter verder tegen de muur stil. Dit is als we alleen nog maar staan te ruiken aan de klep. Terug naar de klep liep Anoek zo de vrachtwagen op. Lekker staan kriebelen bovenop en staan praten, toen wilde ik haar eraf halen. Dus ik sta beneden en ze staat bovenaan de klep stil. Ik laat haar kijken en vraag haar eraf en voor ik het weet staat aNOEK AAN DE ANDERE KANT VAN HET ERF.
De longeerbak in en wat oefeningen gedaan. Yo-yo, cirkling, driving achterhand.
Terug naar de vrachtwgaen en dan loopt ze er 4x netjes op en af. Elke keer beloond etc.
Mijn vraag is nu, wat kan ik hieraan doen. Want het levert naturlijk op vreemde plekken gevaarlijke situaties op als je achter zo'n knol aanhangt of als ze als een bezetene van die klep gezet komt.
Bladwijzers