Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: likken aan handen, wat kan de oorzaak zijn

Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005

likken aan handen, wat kan de oorzaak zijn

Boots is erg 'mondig' hij hapt graag in dingen, trekt dekens van andere paarden eraf , Hij heeft een himalaya liksteen en likt erg graag aan je handen. Heel veel en bijvoorkeur continue.

Tijdens Parellien lijkt het wel alsof hij het als beloning ziet.

Met poetsen had ik hem een hoofdstel met de snaffle aan gedaan. Hij had het erg druk met ontdekken en is er erg mee bezig.

Ook mn handen in zijn mond is mogelijk maar ontspannen is moeilijk.

Wat kan het zijn? behoefte aan een bepaalde stof? of wellicht zijn gebit? of een vorm van endorfine?

"The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    35

Re:likken aan handen, wat kan de oorzaak zijn

Ik ken nog een paard wat dit doet, een tinker ruin. Ik lees even mee!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Boots is....3? Toch? Vash deed het ook heel erg veel, het laatste jaar eigenlijk niet meer. Had bij hem het idee dat hij er rustig van werd. Dat hij dat deed als een soort van duimen zoals een klein kind dat doet. Om dingen een plekje te geven. Om rust te "pakken"(die hij dan ook kreeg). Zijn oogjes gingen er bij dicht en hij strekte er soms zijn nek bij alsof hij droomde dat hij bij zijn moeders uier stond te lurken . In die periode was hij erg mouthy ook. Misschien ook last van wat doppen...had een hondentouwtje in zijn box gehangen en daar was hij ook vaak lekker in aan het bijten. Nu doet hij het zelden meer.

Aangemeld
    Jul 2005

Boots is 4 (volgende week ) en ik herken wel veel van je uitleg over Vash. Ik denk ook wel dat het bij Boots mentaal is, een uiting van innerlijke 'stress'. Vooral ook omdat het het eerste is wat hij doet na de draw.
    Zou het toch een vorm van endorfine opleveren?

Heb je ooit zijn gebit laten controleren?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

Ik hoorde Pat laatst zeggen. If the mouth is really busy, the feet ain't busy enough.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zag het whoopie vanmiddag ook nog doen, ze is een paardje wat idd graag met haar mond bezig is en ze vindt het ook wel lekker, ik sta het niet toe overigens. Het is niet zo dat ze het doet als een uiting van stress, althans dat zie ik niet.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid liene's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Toevallig deed Evita het vanavond ook bij mij.
    Het was na het poetsen en ik even een kopje thee aan het drinken was.
    Was wel erg grappig in de ene hand een hete kom thee en de andere hand werd heel vakkundig afgelikt.

Bij Viet was het vandaag geen stress, tenzij het poetsen stress zou hebben veroorzaakt, maar dat denk ik eigenlijk niet.
    Eerder deed ze het wel veel vaker, maar dat was ook voordat ze de likstenen had in haar stal en in de wei.
    En vooral in de zomer deed ze het, ik dacht zelf dat het kwam doordat ik lekkere 'zoute'handen had
    De beste manier om te betalen voor een mooi moment is te genieten.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Damat kan ook heel erg veel likken.
    Vooral tijdens poetsen, een chirobehandeling, bekappen of andere lichamelijke dingen. Ik wijt het altijd inderdaad aan stress. Hij kan op die manier met de situatie dealen geloof ik. Ik denk zelf dat het likken endorfine helpt aanmaken.

Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ik denk zelf dat het likken endorfine helpt aanmaken.
    Klopt dat heb ik ook eerder gelezen en gehoord.
    Ik zal eens kijken of ik die informatie terug kan vinden.

Groetjes
    Yvonne

Lazir doet het de laatste tijd ook weer veel.
    zat zelf net als liene aan het zout te denken, haal komende week dan ook weer een zoutblok bij de winkel.
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Aangemeld
    Jul 2005

In de 'hoe heet dat gele grote pakket ook alweer' wordt inderdaad beschreven over de aanmaak van endorfine bij het paard van Linda, maar dan gaat het over het zuigen op zijn eigen tong (en daarna het wegdraaien met de ogen etc). Ik vraag me af of het met likken ook gebeurt?!?!?! maar geen idee hoe je dit kan achterhalen.

Over de quote van Pat (aka Pocalover ) Kan me deze quote goed voorstellen wanneer hij tijd heeft om ergens zn tanden in te zetten heeft hij het blijkbaar niet erg druk.

Ben vorig jaar in Frankrijk geweest bij mijn tante die gestudeerd heeft voor paardentandarts, een kijken wat daar voor symptomen er kunnen zijn ihgv een 4 jarige. En zo kijken we het maar weer even aan....

Zippo kan dit ook veel doen maar telkens achter het geven van een snoepje doet hij dit.
    Vraag me af wat er dan hier achter schuilt ^^

Forumlid
    Aangemeld
    Mar 2010
    Leeftijd
    29

Ik merkte vandaag dat mijn verzorgpony dat ook doet, maar dan aan het hek. en staldeur enz. Alleen als ik haar aan het borstelen, of knuffelen ben..

Actief Forumlid Amable's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2010
    Leeftijd
    44

Jauke likt ook nadat hij een beloning gekregen heeft of nadat hij krachtvoer heeft gegeten. Als hij niet aan iemand kan likken likt hij aan iets, dus bijv het hek, de muur e.d. Het grappige is dat Llevado dat niet deed, tot ik ze 2 keer samen gehad had. Hij heeft het denk ik van Jauke afgekeken, geprobeerd en het is hem bevallen. Hij doet het altijd, continu aan 1 stuk door. In spannende situaties nog meer en vooral sneller. Hij raakt ook wel wat gepikeerd als hij het even niet mag. Hou ik hem bezig, dan doet 'ie het niet. Maar dus even knuffelen is voor hem likken.

Bij Jauke denk ik dat het te maken heeft met en endorfine, hij kijkt er soms echt bij alsof 'ie harstikke high aan het worden is, maar ik denk ook dat het likken de speeksel productie opwekt wat de vertering ten goede komt.

Bij Llevado denk ik dat het een soort praten is, je aan willen raken. Een soort alternatief voor happen. Maar ik heb ook het idee dat hij er rustiger van wordt, ook weer het endorfine verhaal. Helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit, maar ik heb het idee dat 'ie zelf echt vindt dat 'ie het nodig heeft. Ik probeer het wel bij hem te minderen, maar ik denk dat dat deels ook vanzelf komt als hij ouder wordt
    www.amable.nl
    Ons dagboek http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=24772.0
    Jauke-llevado.hyves.nl

Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Leeftijd
    37

Zitten hele herkenbare stukjes tussen, Moods likt ook erg graag. En lijkt net als wat Amable zegt soms stoned te worden. Dat likken sta ik toe als het voor hem een stress volle situatie is. Maar dat gedrag is al sterk verminderd als toen ik hem net had.
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten