Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: castereren

Actief Forumlid shadow's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    30

castereren

heey
    ik heb een hengst veulentje van bijna 9 maanden.
    ik heb begrepen dat hij al vanaf 8 maanden gecastereerd kan worden
    maar ik ben bang dat hij dan niet echt uitgroeid en zijn bespiering weggaat (ik denk dit omdat wij ook een schaapje hebben die te vroeg gecastereerd is hij heeft dan ook geen hoorentjes en hij ziet er dan ook niet zo mooi uit)
    dit zou ik heel erg vinden
    weet iemand of dit waar is of dat ik hem gewoon kan laten castreren?
    groetjes Chantal
    [size=10pt] *We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden*[/size]

Re:castereren

Arango is gecastreerd toen hij net 1 jaar was, hij is nu groter dan zijn ouders en heeft een mooie brede hals.
    Het zegt dus helemaal niet.
    Ik heb Finley ook al laten castreren met 8 maanden zodat hij in de kudde kan blijven.

Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    30

bedankt voor je reactie
    [size=10pt] *We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intelligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden*[/size]

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

De bespiering van een hengst gaat na zijn castratie toch voor een groot deel verloren, dus daar zou ik je niet door laten leiden. Als ik jou was zou ik je voornamelijk door het praktische laten beïnvloeden. In wat voor leefomgeving staat je veulen op dit moment?
    Feniño stond toen hij 1,5 a 2 jaar was in een gemengde kudde en begon in die periode de merries te bespringen. Omdat ik hem graag bij merries wilde laten lopen, vond ik dat een goed moment om hem te laten castreren .

Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    30

heey
    hij loopt nu samen met een ruin 24 uur per dag in de wei maar zijn moeder moet binnenkort ook weer terug.
    en hij begon zijn moeder nu al te dekken daarom is ze weg maar ook voor het spenen is ze weg helaas moet hij dus gecastereerd worden eigenlijk wou ik dit liever niet maar dat moet van mijn ouders en het is ook wel leuk voor Shadow als hij bij zijn moeder kan blijven staan dat is denk ik beter voor zijn ontwikkeling als ze met zijn 3en kunnen blijven staan.
    Shadow's moeder is van mijn buren en we delen samen een wei dus dan moet het zeker want anders denkt ik dat hij over het hek springt en haar alsnog dekt en er lopen ook nog heel erg veel andere merries in mijn omgeving
    groetjes Chantal

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik ken zelf toevallig ook een paardje dat met 8 maanden al gecastreerd is.
    Ik vind dat die mooi uitgegroeid is.
    Het echte hengstenuiterlijk krijgen ze als ruin niet, maar dat raak je ook kwijt als je ze pas met 3 jaar castreert.
    Zelf heb ik een hengstveulen van nu 10 maanden elders lopen. Die wordt in principe ook dit voorjaar gecastreerd.
    Mede omdat ik hem later ook weer bij zijn moeder wil kunnen zetten. En ik voorstander ben van in het voorjaar castreren.
    Hij besprong met veel gebrul zijn moeder met 4 maanden al als ze hengstig was. Anders waagde die zich er niet aan, dan kreeg die klappen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik hoor beide verhalen altijd en ik kan je dus niet zeggen wat waar is. mijn eigen ervaring is wel dat mijn paard pas met ruim 4 geruind is en zijn hengstenuiterlijk wat hij daarvoor had heeft hij nu nog net zo. Hij is ontzettend gespierd, heeft een dikke nek en gedraagt zich ook nog als een hengst. Zo heb ik er meer gezien. Ik ken er ook van hetzelfde ras die wel jong gecastreerd zijn en toch wat ieler uitgegroeid zijn.

Op de bespiering na en zijn gedrag denk ik niet dat een vroeg geruind paard ervoor onder doet. Ik denk dat ik jouw geval met Shadow en zoals je hem moet houden castreren niet gek is.

In Amerika castreren ze geloof ik soms de eerste week al, paarden groeien ook mooi uit.

Denk dat ik het wel zou doen nu.

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb er twee pas met 3 jaar gecastreerd. (Taran van mariejo hier op het forum, en nog een Haflinger Max).
    Maar bij beiden zie ik niet een echte hengstenuitstraling.
    Wat ik wel belangrijk vind is ze echt de tijd geven om uit te groeien en te herstellen.
    Ken ook een pony die met 3 jaar is gecastreerd, gelijk vol in het werk. En ja, dat is een iel ruintje geworden, zonder mooie bespiering.

In jou geval (en dus ook mijn geval) zie ik liever een vroege castratie, en daarna lekker in een koppel kunnen lopen.

Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    30

bedankt voor alle recties
    ik denkt dat we hem begin mei laten castreren
    en ik heb nog een vraagje:
    weet iemand misschien een goede castreur voor mij?
    en wat zijn de kosten dan ongeveer?
    groetjes Chantal

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Waarom zou je het een castreur willen laten doen?
    Zelf bel ik mijn eigen veearts voor de castratie aan huis.
    Is misschien iets duurder, maar vind dat toch fijner. Als er wat is, weet die ook hoe die moet handelen.

Voor prijzen is even rondbellen wel handig, kan soms veel schelen.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou geen castreur (castrateur??? hoe schrijf je dat???) laten komen, maar gewoon een goede dierenarts!
    Ik heb een beetje teveel slechte verhalen gehoord over castreurs...

Aangemeld
    Nov 2009
    Leeftijd
    30

ik heb nog niet echt een vaste dierenarts voor Shadow
    nu nog een vraagje:
    waarvoor is een dierenarts beter dan een castreur?
    groetjes Chantal

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Omdat een dierenarts een ARTS is en dus over veel meer medische kennis beschikt dan een castreur. Als er complicaties optreden, zal de dierenarts beter weten wat te doen dan een castreur.
    Daarnaast heb ik verschillende ervaringen gehoord over castreurs die niet goed verdoven... met als gevolg levenslang luchtzuigende pony's na hun castratie.
    Ik begrijp sowieso niet dat een dergelijke medische ingreep door iemand anders dan een arts uitgevoerd kan/mag worden.

Getver, ik wist niet eens dat die bestonden: castreurs...

Ik zou hiervoor altijd een dierenarts inschakelen ja, heb ik ook gedaan toen mijn hengst gecastreerd moest worden. Vind ik veel veiliger gevoel: als er complicaties optreden kan een dierenarts meteen handelen. En wat Marja ook zegt: het is een medische ingreep, een operatie! Waarom zou je dat door iemand anders dan een arts laten doen?
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Wat ik begrijp sterft het beroep van castreur uit, gelukkig.

Maar idd, met complicaties is het gewoon van belang dat er een arts is.
    Die weet hoe die in moet grijpen, en is van veel meer op de hoogte.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten