Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 18

Topic: Jeuk door de rui

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Jeuk door de rui

Sky heeft ontzettend veel jeuk nu hij weer aan het ruien is. Vorig jaar voor het eerst (zijn eerste voorjaar bij mij trouwens). Toen heeft hij zijn hoofd tot bloedens toe opengeschuurd en zeker de helft van zijn manen eraf.

Nu voer ik hem muesli bij (Equifyt, zonder suikers, max 500 gram per dag), een beetje in de hoop dat hij met wat meer vitamines makkelijker zou verharen. Helaas is hij nu opnieuw aan het schuren
    Aan andere voeding kan het naar mijn idee niet liggen, ze krijgen al een hele tijd hooi en er is nog geen vers voorjaarsgras (met deze sneeuw...) die voor zo'n (allergische?) reactie zou kunnen zorgen.

Hij heeft al een fanatiek poetsend pennymeisje maar zo extreem veel jeuk tijdens de verharing lijkt mij niet normaal.

Eerdere jaren heeft hij op stal gestaan of dekens opgehad, dus veel minder wintervacht om kwijt te raken.

Heeft iemand tips of ideeën? Een oorzaak voor de jeuk, of juist een oplossing...
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Re:Jeuk door de rui

Herkenbaar helaas.

Paard van mijn schoonzus heeft precies hetzelfde, met ruien flinke jeuk.
    Alleen bijt hij zijn eigen huid kapot (ook tot bloedens toe) i.p.v dat hij gaat schuren zoals Sky

Paard van schoonzus heeft veel baat bij traditionele chinese medicijnen voorgeschreven door onderstaande praktijk.
    http://www.mobielepaardenpraktijk.nl...cupunctuur.php (kruiden zijn wel prijzig)

Al eens aan het basis dieet van Nicolete Hebling gedacht? (I.p.v. muesli.)
    Zij heeft ook een boekje mocht je interesse hebben dan wil ik het vrijdag as. wel voor je meenemen.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

wat ik even wil zeggen over de equifyt, is dat daar nog heel heel veel zetmeel en suiker in zit als je het gaat bekijken... mij leek het ook heel goed klinken tot ik ging rekenen.
    ik geloof dat je alsnog op een zetmeel percentage van 20% uitkwam en dat kan veel lager!

verder heb ik geen oplossing alleen herkenning, al jeukt snow zich niet helemaal open!
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Hier ook herkenbaar.

Een aantal weken voordat zijn haar begint los te laten schuurt Eli zich bij de overgang kaak-hals helemaal kaal. Al een aantal jaar precies op dezelfde plek. Twee keer heeft hij zo eind van de winter wat luisjes gehad die ik de schuld gaf, maar zonder luis doet hij het ook (of zouden er toch een paar verstopt zitten die ik niet zie denk ik dan).

Eli schuurt zich alleen kaal en niet open dus heb eigenlijk nooit echt naar een oplossing gezocht dus daarmee kan ik je helaas niet helpen.

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Herkenbaar.

Merrit schuurt zijn hals ook kapot. Soms bloedt het, maar dat heb ik dit jaar nog niet gezien. Hij doet het eigenlijk altijd voordat de haren loskomen, dus hij is er nu alweer overheen.
    Ik doe er niets aan, hou t goed in de gaten en als hij er wel een wondje op heeft, smeer ik er wat Calendula, of zinkzwavelpasta op.

heb je al is geprobeerd lijnzaad te voeren eef ?

dat krijgt sophie ook in deze periode helpt bij haar wel goed

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Jeuk heeft ook nog wel eens te maken met overbelasting van de lever, dan wil bv drainage composium nog wel eens helpen, whoopie reageert ook behoorlijk op suikers dus dat verhaal over het voer herken ik zeker. Mischien iemand laten komen die hem even nakijkt???
    Lijnzaadolie schijnt goed te zijn mbt ondersteining van het verharen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Als je zeker wilt zijn van de vitamines, waarom voer je dan niet een supplement zoals Pavo Multivit, gewoon in poedervorm over een boterham bijv.? Dan heb je geen gedoe met suikers en eiwitten en ook gelijk de juiste dosering.
    Verder geloof ik niet dat ik een idee heb waar het vandaan kan komen.

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Eveline, hoelang voer je nu de Equifyt muesli? Wat voerder je Sky hiervoor?

Sarah heeft vanaf 1 december 3 weken lang subli zonder gekregen en ging heel heftig schuren. Meteen radicaal van de muesli en andere dingen zoals appeltje, mandarijntje en paardensnoepjes afgehaald. Enkel hooi kreeg ze en ik heb toen ook het boekje van Nicolette aangeschaft. Ik ben haar dat dieet gaan voeren, na zo'n 5 weken enkel hooi en prutje van Nicolette is ze gestopt met schuren. Inmiddels zijn we weer terug bij af en ik vermoed dat de boosdoener ditmaal het kuil is.

Omdat Sarah toen gestopt was met schuren ben ik haar 's ochtends weer kuil gaan voeren.

Even samengevat: indien het een reactie op het voer is dan duurt het zo'n 6 tot 8 weken voordat, de stof waar ze niet tegen kunnen, uit het lijf is.
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Sinds 2 weken voeren we hooi ipv voordroog. Heel erg droog hooi, dus naar mijn idee minder 'rijk' dan de voordroog.

De muesli krijgt hij nu een maand ongeveer. Vorig jaar kreeg hij niets bij en ging hij ook enorm schuren in het voorjaar. Het is begonnen op het moment dat de rui begon, maar 100% zekerheid heb ik natuurlijk niet, omdat hij ook 2x van voer veranderd is in de laatste maand.

Ik heb nu een furminator besteld om hem sneller van het haar af te helpen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006

Lastig die jeukissues

Zeker ook omdat het nu inderdaad samenvalt met de rui. Als ik je stukje over vorig jaar lees dan is het eigenlijk precies hetzelfde, terwijl Sky toen niets kreeg. Alles zou er nu dus naar wijzen dat de jeuk door de rui komt.

Hopelijk brengt je furminator verlichting, bij onze katten werkt het in ieder geval super

Succes!
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Dat is bij First ook een heel groot probleem geweest. Ik heb allerlei testen uit laten voeren door de da, maar daar kwam niets uit. Uiteindelijk ben ik naar Den Hoek gegaan en bleek het een probleem van de nieren. Ik zou dus erg uitkijken met het geven van allerlei commerciele supplementen, waardoor het lichaam wellicht nog meer belast wordt ! Ik zou eerder voor een drainagemiddel gaan. Ik kwam er met een "gewone" DA niet uit en "voelde" meer bij iemand die met een Lecher-antenne de organen kon doormeten. Heel veel succes ermee, want ik weet hoe rot en machteloos je je hierdoor kunt voelen (en je paard uiteraard).

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Hier nog een. Toby heeft zich ook op verschillende plekken kaalgeschuurd, sommige plekken open maar ook veel plekken waar alleen het haar af is geschuurd. Ik geef hem drainage compositum (na telefonisch raadpleging van Den Hoek) hij had het ook bij de aanmaak van zijn wintervacht in oktober en nu weer met het verharen. Vorig jaar had hij het ook, toen had ik een reguliere dierenarts laten komen omdat ik wilde weten wat het kon zijn, zij wilde hem gelijk corticosteroiden spuiten, heb ik toen niet gedaan omdat ik vond dat het symptoombestrijding was, later ben ik blij dat ik dat niet had gedaan want bij Den Hoek zeggen ze inderdaad dat de lever en nieren nu juist belast zijn.

Ik borstel hem elke dag goed, geef hem gekookt lijnzaad. En dus Drainage. Hopelijk zijn ze snel door de vacht heen!
    Zo'n furminator is ook een goed idee!
    Today is a perfect day to start living your dreams!

ja onze delfie ook, ze is sinds 3 weken terug bij ons, eet droog hooi en elke dag herbs meusli, ze begon te schuren gelijk tijdig met het verharen maar ook ik dacht in eerste instantie misschien toch maar geen of minder meusli geven.
    Wat is een furminator?
    www.andreaenariel.info

Qua voer kan ik je niet helpen, maar wij hebben koeborstels hangen.
    Arango maakt hier altijd dankbaar gebruik van zonder dat hij kaal word enz. (de Furminator werk super.)

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten