Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: paard vindt alles saai

paard vindt alles saai

Chitto is nu ongeveer 5 maanden onder het zadel hij is in gereden door Eddy Modde.
    dus dat zit wel goed.

hij vind alleen echt alles saai grondwerk vind die saai. ik wissel veel af en we doen meestal grondwerk in het bos.
    dan doen we een of twee oefingen even grazen en lopen.

alleen onder takken door lopen en op heuvels klimmen vindt die leuk en doet die zijn best.
    de anderen oefeningen doet die heel langzaam en stopt die steeds. dit doe ik heel wenig omdat die het niet leuk vindt.
    als die ergens over heen moet. gaat die alleen met zijn voor benen er over en gaat mij trots zitten aan kijken.
    en dan gaat die er weer heel rustig voet voor voet er over heen.

ook met rijden vind die alles saai in de bak is het haast niet te doen. hij loopt een paar rondjes en dan stopt die er mee en wil niet meer voor of achteruit.

in het bos is die op de heen weg heel sloom, hij kijkt wel vrolijk om zich heen. als die het hek ziet wordt die wel wakker omdat de weet dat die bij het hek in snoepje krijgt. op de terug weg wil die juist heel snel en als het niet snel genoeg gaat dan gaat die bokken. maar niet gemeen.

wat zal ik hier aan kunnen doen?
    Sugar in mijn hart Chitto in de weide

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: paard vindt alles saai

Klinkt wel een beetje herkenbaar, een lb paardje zeker, als ik het zo lees is er naast verveling ook wel een soort van respectissue of niet.
    Mijn paard kan dat ook zo, vertragen en dat soort dingen omdat ze het saai vindt bv het lopen op de cirkel, je moet ze te slim af zijn. Ik kreeg leuke tips van Eveleien, bv als je paard niet vooruit wil hem steeds vragen langzamer te gaan lopen, dus alles heel traag, Whoopie vindt dat zwaar irritant, wat ook helpt is bv op de cirkel iedere keer dat hij bv terug valt in gang hem om een pion heen van hand laten veranderen en dan met veel energie weer op de cirkel zetten, Whoopie wordt daar lekker snappy van.

Regelmatig de voorhand wegdrijven bv in een cirkel (gewoon ivm gehoorzaamheid), wat bij Whoopie helpt is van hand veranderen en zij vindt het leuk om zijwaarts te gaan, dus kijken of je iets kunt vinden wat hij wel leuk vindt.
    Springen mischien, een beetje gek doen hem uitdagen.

En voor mij een hele belangrijk, zorg dat je beeld hebt bij wat je vraagt en geef genoeg energie tijdens die oefening, wees ook helder in je lichaamstaal, dus focus, duidelijk bewegen, energiek dat soort dingen. En ik merk bij dit soort paardjes dat consequent zijn wel erg belangrijk is, niet mijn sterkste kant ook altijd.

Succes.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Vraag je eens af waarom hij het leuk zou moeten vinden?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Het is nog maar de vraag of hij het echt niet leuk vindt.
    Ik denk dat hij ook aan het uittesten is, wat zijn de grenzen, wat gebeurt er als ik niet doe wat Annemiek me vraagt? LB paarden doen daarbij vaak veel minder dan je vraagt (langzaam gaan, traag reageren), óf veel meer dan je vraagt: ineens gaan rennen, bokken. De kunst is de grenzen duidelijk aan te geven, niet geďrriteerd te raken maar het te zien als een spel, en hem zien te motiveren te doen wat jij vraagt.

Ik heb dit met Atli ook.
    Dan loop hij met zo'n chaggerijnig gezicht alles heel langzaam te doen.
    Maar als ik dan het juiste knopje heb gevonden, wordt hij ineens heel actief, dan vaak eerst té, maar als ik dat dan in de juiste banen weet te leiden, heb ik daarna een heel licht, actief en vrolijk kijkend paard.

Ik denk dus dat hij je uittest, om te zien wie hier nu eigenlijk de leiding heeft...
    Dit zijn eigenlijk best moeilijke paarden om mee te werken. Ze lijken makkelijk omdat ze zo rustig zijn en alles wel best lijken te vinden, maar ze zien te motiveren, dat vraagt veel creativiteit, uithoudingsvermogen en humor!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

had (en heb) ik ook wel met Sita ja. die doet ook nogal snel van *zucht* 'moet het?'
    bij mij helpt het veel als ik duidelijk beloon (desnoods met een brokje of een worteltje) als ze iets goed doet en zelf wat enthousiaster ben. dan komt ze meestal wel op gang en zou ze heel haar trukendoos bovenhalen om NOG te doen.
    Hinnik!

de humor moet ik zker niet vergeten.

ik moet gewoon veder zoeken naar het aan knopje van Chitto. al zal dat wel moeilijk worden.
    heel langzaam op de circel ga ik zker proberen.
    het is echt moeilijk om hem te motiveren en ik vraag me af of het mij wel zal lukken.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mischien eens les nemen , dat helpt altijd veel vindt ik persoonlijk.

Als jij denkt dat het niet lukt, waarom zou hij dan wel denken ik ga het doen, met andere woorden wat straal je uit naar je paard? (niet lullig bedoelt hoor, maar paarden kunnen je perfect spiegelen.)
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Ik kan uit ervaring zeggen dat Janneke daar wel een punt heeft
    Als je er bij voorbaat vanuit gaat dat je paard het niet leuk vindt en jij daarom zelf ook niet gemotiveerd bent, dan zal je paard daar waarschijnlijk niet heel enthousiast van worden. Bij Maroush merk ik echt een wereld van verschil nu ik die knop heb omgezet. En dan inderdaad veel variatie bieden, er zijn zóveel leuke dingen mogelijk!!

daar kan het meschien wel aan liggen ja. ik zal er rekening mee houden.
    en het zelf gewoon leuk te vinden

er zijn bepaalde dingen die hij wel leuk vindt.
    zoals onder takken door lopen daar gaat die echt voor bukken.
    de laaste paar keer gaat die zelfs een beetje door zijn voor benen heen.
    en op heuvels klimen.

Re:paard vindt alles saai

bijv wat afwisseling!
    clickertraining, kunsten zoals jambette, buigen, lik geven!
    'mijn' paard is ook vaak niet onder de indruk, dan spoor ik hem juist wat meer aan te lopen, enzo!
    je moet vooral erg goed ZELF positief denken. als jij denkt ' nou laar maar, dit zal ie toch niet leuk vinden', dan denkt je paard alleem maar, 'nou die heeft er ook geen zin in, dus ik ook niet!'
    ik hoop dat het beter gaat, want ik ken je probleem!
    :¨ˇ.ˇ¨:
    `ˇ. Vertigo
    Living our Dream <3

Bladwijzers

Forum Rechten